Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 868 ggr
[MinRonja]
2

Lös hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Alltså jag är så stolt över min flicka. Jag hade henne ofta i koppel förut eftersom hon jagade harar, fåglar m.m. Idag så gick jag ut med henne och kopplade av henne utan att hon märkte och det gick hur bra som helst!

Något som är konstigt är hur lydig hon är utan koppel medan när hon har koppel så är hon helt borta och hör mig inte och lyssnar inte. Jag är så himla glad för hon går verkligen fot och ja som sagt lyssnar riktigt bra. Kommandon som jag använder är "ej!" som betyder nej, "tch" som också betyder nej, "över" , "komkom" m.fl och hon fattar verkligen! Känns äntligen som att hon börjar visa vad hon går för! Men något som jag oroar mig över är hundmöten, hon har aldrig varit duktig vid hundar, hon är så osäker. Men det funkar nog, det är bara att kämpa! Men är riktigt nöjd än sålänge!:)

Ville bara skriva av mig:)

Mischa
3

Känner du dig osäker så använd långlina vid lösträning eller ha kopplet släpandes så att du snabbt kan "nödbromsa".

Jag vill inte möta nån med lös hund som provar hur långt man kommit i träningen utan nån form av säkerhet.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

Håller med #1.

Grattis till framstegen, men är du inte säker på hur din hund reagerar vid olika tillfällen så bör du inte ha henne lös.

[MinRonja]
0

Mitt mål är att kunna ha henne lös och att hon ska ignorera andra hundar så vi är inte klara över huvudtaget… Men det är en bra början att hon kan gå fot lös och att hon lyssnar. Vi tränar på hundmöten varje dag, hon varierar, ibland är hon tyst och bara tittar på hunden och ibland så kan hon skälla men jag får köra med långlina, korv + klicker.

Cassii
1

Grattis, vad roligt! :)

Jag har haft turen att min hund har gått o ha lös från börjar, ropar jag här så kommer hon på en gång och går vid vänster sida, hon har aldrig under dessa 6 månader sprungit fram till varken hundar eller människor. Riktigt glad och stolt!

Nicolew
0

TS: Anledningen till att hon är lydigare/koncentrerar sig mer lös är för att en hund i koppel känner sig inte alltid lika trygg som lös vilket faktiskt är förståligt.

Som jag brukar säga, en lös hund är en trygg hund :)

Våran rottis tex blir galen när han ser andra hundar i koppel.
Men när han är lös lägger han inte märke till dom. Han tittar knappt vilket gör att vi i alla fall har honom lös i stort sätt hela tiden! :)
(Självklart är det olika beroende på uppfostran) ^^

Däremot är det tvärt om med Toy pudel tjejen hehe.
Hon springer runt och skäller på allt och alla om hon är lös och nästan ber om att bli kopplad ibland hehe.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

[MinRonja]
1

#4 Kul!! Jag var tyvärr 10år och kunde i stort sätt ingenting om hundar när jag fick min flicka (men däremot hade mina föräldrar haft schäfrar flera år innan vi barn kom så dom hade kunskap och jag tror mamma sa att hon kunde inte ha henne lös längre när hon börja käka grodor??), hade jag fått henne i denna ålder hade hon nog gått lös utan problem, hehe!:)

#5 Okej, så därför är hon så himla duktig utan koppel? Hehe vad skönt! Jag såg faktiskt en hund idag som var oss ganska nära så jag tog hennes halsband tills jag märkte att hon inte ens lagt märke till hunden! Men då är min hund som din rottis isåfall, för hittils har hon inte visat något mot andra hundar när hon är lös, däremot i koppel så är hon igång på en gång om jag inte hinner sätta henne ner:P

Hihi  Skrattande