inlärning!
Läste precis ett blogg inlägg som jag började skratta åt hysteriskt som handlar om en hund hur smart den är osv vi behöver inte gå in på detalijer, men jag undrar om hundar kan lära sig saker genom att titta på oss ? tex att vi skulle sitta fint då skulle hunden ta efter ? hänger ni med?
Vet att hundar kan herma varandra eller ja jag tror då det iaf när en kompis sa ligg åt sin hund min hund tittade på den hunden och sedan på mig och la sig ner "min hund kunde inte ligg då och tyckte det var obehagligt när man sa ligg"
Vad tror ni?
Låter lite märkligt med att sitta fint och hunden lär sig av det, haha! Vi har ju helt annan kroppstyp så jag tycker det borde vara svårt att läsa av, men det kanske fungerar? x')
Min hund kan jag lära vissa nya moment genom att visa. Till exempel att markera saker med tassen, eller använda den. Då visar jag övertydligt med min egen hand långsamt och säger även ibland "tass på" "BRAA!" och låtsasbelönar mig själv. Gjorde likadant när jag lärde in att lägga i leksaker i ryggsäcken ute efter någon lektur. Behöver bara visa två gånger på sin höjd, så gör hon det.
Men på dagjycken fungerar inte sådant alls, haha! Å andra sidan har jag med egna hundar alltid uppmuntrat uppmärksamhet och underhållit intellektet rejält så det kanske beror på sådant. Övning ger färdighet sägs det ju. Fascinerande frågeställning i vilket fall!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
HAr verkligen svårt att se det framför mig. Tror de flesta hundar hade undrat vad tusan matte eller husse håller på med ;)
Ifall jag gör typ yoga alltså liksom rumpan upp så att man ser ut som en 3-kant ifall du förstår XD Då "bugar" min hund! Han härmar mig! Det tycker jag är ascoolt då vi inte alls övat på det! :o
På min och Tures valpkurs var det en stor, välbärgad man som hade en liten cavalier. Hunden var helt galen och mannen gjorde allt för att den skulle "lyda". Han låg ner i sina fina märkeskläder och hoppades på att valpen skulle göra detsamma. Vet inte om detta gjorde susen (eller all träning hehe) men i slutet av kursen kunde valpen ligga ;)
jag tror definitvt att hundar lär sig av vårt kroppspråk. Kanske inte i den bemärkelsen att man ligger så lär sig hunde ligga. Men att ex att man visar tänderna inte betyder att man är arg. Min hund har lärt sig att när jag ler (visar tänderna) är det roligt, och jag är glad så då blir hon glad och börjar hoppa runt.
Samt kramas. Eftersom hon dels ser oss kramas och att vi kramar henne tror jag gör att hon försöker "kramas" alltså sätta tassarna runt halsen på en och vill vara nära…
Jag tror att hundar känner av våran och andra hundars energi väldigt mycket, inte att de härmas de rörelser vi gör. Som min valp nu t.ex hon kan vara helt uppe i varv och busig men om jag lägger mig ner på golvet, ignorerar henne och låtsas sova (gäspar, andas lugnt, slappnar av) så fattar hon väldigt fort att "Aha nu ska vi vara lugna!" så lägger hon sig också och somnar snart!
Klart att det kan ligga något i det som du beskriver TS men kanske inte funkar på alla hundar