Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1577 ggr
Patriszija
0

Seg på träning varför?

Hej!

Jag har en liten blandiskille på snart 2 år som är världens tävlingshund hemma. Han älskar att träna och lär sig otroligt fort och är såå villig att lära sig mer och göra rätt. Men så fort vi kommer till en kurs så liksom "dör" han. Han är jätteglad och så taggad innan vi skall köra banan (det kan vara allt från agility till lydnad) men efter första momentet så blir han seg. Trots att jag tjoar och hejar när vi skall springa fort så travar han bara.
Jag blir så ledsen för det ser så kul ut när alla andra hundarna är superglada och svansen går och dom verkligen vill göra rätt, precis så är han hemma.
Kan det vara för att han är osäker på nya hundar?
Om så är fallet borde det ju gå bättre när han väl lärt känna de andra hundarna men jag märker liksom ingen skillnad.
Skall försöka bli ännu roligare, har redan med mig favoritgodiset som är korv, skall försöka leka mer men han ratar lek och tittar bara konstigt på mig om jag försöker leka på kursen. Hemma finns det inget roligare än lek. Jag är så förvirrad!

Em_
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag känner verkligen igen mig! Min hund kunde verkligen inte slappna av med de andra hundarna på valpkursen vi nyss gick, och han är ändå lite för gammal för valpkurs egentligen. Jag kunde t.ex. springa iväg med godis och roligaste leksaken i högsta hugg för att träna inkallning. Hunden tog två steg och började nosa helst besatt i marken… Vet inte om han ville skärma av sig i sin egen värld när det blev jobbigt eller om nosa är hundra gånger bättre än något matte hittar på. Sen vill man ju försöka försvara sig lite med att han kan "kom" jättebra hemma i skogen, men vem tror på liksom.

Om din hund inte saktar ner för att kolla på de andra hundarna, så kanske de är du som gör någon liten grej du inte ens tänker på annorlunda. Han kanske till och med märker av din prestationsångest och tycker det blir jobbigt? Jag är ingen expert, en liten fundering bara. Mitt tips är att du frågar tränaren/instruktören om denne ser något du inte lägger märke till. Jag fick massa hjälp med att se situationer på ett annat sätt så att jag kunde hantera de bättre. Hoppas det löser sig för er!

Patriszija
0

#1 han bryr sig inte om dom andra hundarna och han gör alla momenten men det är liksom utan glädje han gör dom. Frågade instruktören varför han var så seg och hon sa att det kan bero på skyltarna i rallylydnaden som han aldrig sett förr + de nya hundarna och så. Skall tänka på hur jag själv reagerar när han segar nästa gång ifall jag kanske har prestationsångest, tror dock inte det utan det är mer när jag sitter i bilen påväg hem som jag blir besviken då jag tänker igenom hur de gått. Men det kan ju vara undermedveten prestationsångest som han känner av.