Vilken ras?
Hej!
Är det någon som har ett bra tips på en ras för oss?
Den ska först och främst vara bra för nybörjare, och inte ha mycket jaktintresse.
Men här är lite "krav":
- Social, lättränad, ska gilla människor.
- Snäll mot andra hundar, ska inte vilja bråka eller slåss.
- Medelstor.
- Inte behöva för mycket mental och fysisk motion.
- Kunna vara ensam lite då och då.
- Älska gos 
- Pälsvård är inget hinder.
- Pigg och glad, får gärna vilja hålla på med agility, eller liknande. - Inte vaktig.
Har kollat lite på typ mellanpudel och Bichon Havanais, tror ni att detta kan vara något för oss?
Jag bor i ett radhusområde med närhet till skog.
Tack!
Hey, I know you!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har en mellanpudel kille. Vi hade ungefär samma krav som ni när vi skaffade hund, och upplever att mellanpudel var den perfekta rasen för oss.:)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Tack för svar!:)
Är mellanpudlar skälliga?
Har alltid upplevt pudlar som lite skälliga, men det kanske bara är fördomar från min sida..
Hey, I know you!
finsk lapphund, eurasier eller lagotto? :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Boxer :) älskar människor, är en aktiv ras men är inte jättekrävande. Inte speciellt skällig, min skäller aldrig. Väldigt social, går bra ihop med andra hundar, älskar gos, lättränad, väldigt glad ras med mycket humor.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#2 Jag tycker inte vår skäller nå mycket. Sedan måste man ju träna lite på det också - en pudel blir vad man gör den till.;)
Weinertecknade dvärgteddys i olika färger
Min pappa växte upp med boxrar, så vi är egentligen väldigt sugna på en, men har ju hört hur myyycket motion och stimulans och allt vad det är de behöver, det avskräcker lite då vi inte har all tid i världen, och dessutom skulle det vara vår första hund, man vill ju ge hunden ett så bra liv som möjligt^^
Men du som har en boxer vet ju nog bättre hur det är, även om det ju är ganska individuellt hur mycket hunden kräver:)
Hey, I know you!
#6 Min Boxer är min förstahund :) och visst är det en krävande ras, men inte så krävande som folk tror. Folk ska ju alltid hålla på att avskräckas :P De är ju inte så krävande som Aussien, Border Collie, Holländare osv.
Jag har inte heller all tid i världen då jag pluggar, men lägger man ner kanske 3 timmar per dag åt lite träning/övningar och promenad så räcker det. T.ex 2 promenader om dan på nån timme, utöver kissrundor. Och sen lite mentala övningar t.ex spåra, lydnad, agility, tricks några gånger i veckan. Men det är som du säger lite olika, som i alla raser, hur mycket just en invidid kräver. Beror ju på hur mycket motion hunden fick som valp och gener osv.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Boxer är en bruksras men allt vad det innebär, sen beror det ju på vad man menar med Inte behöva för mycket mental och fysisk motion. :)
Bichon havanais låter perfekt för dig :-) ingen jakt eller vaktinstinkter, sociala, gillar oftast människor, skäller inte speciellt ofta, kräver inte mängder med motion utan är nöjda med att bara få vara med familjen. Men aktiva när det behövs :-) fråga gärna om du undrar nått.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Skulle vilja tipsa om Cavalier king charles spaniel, Japanese Chin och Fransk bulldog. Dom stämmer in på alla dina krav.
Jag måste hålla med om Boxer. De kräver inte alls lika mycket som många vill få det att verka. Visst kräver de motion och träning. Men inte lika mycket som andra aktiva raser som Pinsher, border collie eller sibiran husky.
Men cavalier king chales spaniel är fina. och snälla. Eller varför inte en labrador eller golden retriever. Men de kanske är för vanliga för din smak. De är ju väldigt vanliga raser. Och så är de ganska stora. Eller iallfall labrador.
Annars har du ju kinesisk nakenhund, powder puff (nakenhund med hår på ) Dem är snälla och tillgivna.

Welsh corgi cardigan?
2 på den frågan säger jag nej.
TS. Men vad räknar du får mått som mellanstor hund? för flera tipsar dig om vad jag anser småhundraser fast jag anser att flera av dom är himmla trevliga 
Jag tycker båda dina raser du funderar på är helt otroligt underbara, och man kan oxå klippa båda raserna så deras pälskötsel inte blir så jobbig att hålla på med ändå ser dom fina ut som nerklippta :)
#12 Corgin ska dock vara aningen reserverad = ointresserad av främmande människor, så det beror ju lite på vad TS menar med att "gilla människor" :) Vall- och herdehundar överlag är väl inte direkt dom första man tänker på när någon vill ha en väldigt människokär hund.
Partisk som man är så tycker jag såklart att Welsh Corgi Cardigan är bästa hunden man kan ha :)
14, träffar 4a st corigin o de är inte ett dugg ointreserade av främmande tvärtom en får jag alltid iknät
andra brukar dra sig till min dotter för att få lite klappar :) Det är två systrar som har dessa hundar 2 var.
Just nu är vi nog mest intresserade av Bichon Havanais ;)
Någon som kan lite om dem?
Startar nog en ny tråd, tror inte någon läser denna mer;D
Hey, I know you!
16 rek att du går in på bichon.ifokus 
Vill bara tillägga till #11 att kineserna (oavsett om dom har päls eller är nakna) inte är att rekommendera om man vill ha en folkkär ras. Visst, dom är alltid glada och pigga, men något reserverade mot främlingar, när det väl kommer till kritan. Har pratat med flera uppfödare om rasen innan jag skaffade min (som iofs är en blandras men är precis som en "äkta" kines i psyket) och alla har sagt samma sak - det är en enmans hund!
Nu vet jag inte hur dom riktiga kineserna är, men min är sån att han sätter mig lååååångt över alla andra, det jag säger är lag, det spelar ingen roll vad någon annan säger för då lyssnar han bara på mig. Samma om någon annan säger till honom först, så kollar han alltid på mig för att se om jag håller med om det som den andra säger. Om jag försvinner (tex går på toa) så skiter han fullkomligt i alla andra tills han vet vart jag är. Om vi är borta hos folk han inte känner så väl, så sitter han utanför toadörren (eller vart jag nu har gått) och piper i väntan på att jag kommer tillbaka. Om vi är i en miljö där han är mer trygg och känner personerna väl så är han liiite lugnare och lyssnar på dom andra, men bara under tiden som jag är borta, sen lyssnar han bara på mig igen.
Men som sagt, det är otroligt trevliga hundar som jag fullkomligt avgudar! Kommer inom ett år skaffa mig en till, en renrasig denna gången. Men dom är som sagt speciella och enmans hundar, och det är något man får vara beredd på från början. Tyvärr är det här inget som det står om särskilt mycket på de olika hemsidor som finns om rasen, men det är som sagt flera uppfödare och även ett par domare som sagt detta, och att min är EXAKT som en renrasig i psyket..
#16 Vi (min familj) har haft en bichon havanais och de passar bra in på det mesta tycker jag :) Nelly har även 4små kompisar som är havanaiser. De passar ju inte in på storleken då de är mindre än medelstora men det är väldigt trevliga hundar :) Jag tycker att rasen är oerhört lätt att ha att göra med, våran lärde sig massor av sig själv utan att vi behövde lära henne det tex vart tomtgränsen gick och vad man får göra och inte göra osv. Jag har även hört andra bichonägare som upplevs samma sak. de är ivriga att vara till lags och en riktigt bra familjehund :)
Caramia 6år på bilden (Kass bild, tagen för 9år sedan)

Synd att ni vill ha en mellanstor hund, annars skulle jag lätt tipsat om en leonberger. Vi skaffade våran tjej för några veckor sedan och hon är verkligen toppen på alla sätt och vis !
Kan följa med på allt (som är relevant att ha med hund på), social, inte rädd för ljud osv, gillar att hitta på saker men tycker det är lika mysigt att va inne. Kräver inte jätte mycket motion. Våran får gå ut på 1 timmes promenad+ rast rundor på 15 min när hon behöver (hon säger till). Man behöver borsta henne varje/varannan dag beroende på väder o vad vi har hittat på. Men det tar inte så lång tid om man håller efter :)
Slänger in en bild på henne och kan som sagt rekomendera rasen varmt trots storleken! :) Om inte annat en blandras av denna ;)
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Papillon stämmer in på alla kriterier ni har, förutom att den ska vara mellanstor.
Men någon Bichon blir nog också bra tror jag. De är fruktansvärt mysiga!
En stor eller liten hund spelar ingen roll, huvudsaken är att den passar in i vår familj och att vi kan ge den ett lyckligt liv:)
Leonberger är väl lite vaktiga?
Men söta som nallebjörnar är de allt;)
Hey, I know you!
#19: Gud vilken söt ;D
15 år? Det var en gammal hund! Är det vanligt för Havanaiser? Har läst någonstans att de blir ganska gamla.
Hey, I know you!
#23 Hon finns inte längre. Hon blev 11-12 tror jag. Kommer inte ihåg exakt, hade bott här i Umeå ett tag redan då iaf.
#24, Åh, tråkigt att höra:(
#25, Känner en enormt fin Border Terrier, Vincent, en riktig liten going, hur snäll som helst, dock väldigt intresserad av våra marsvin. Vill ju helst inte komma hem och upptäcka att marsvinen är borta och hunden mätt och nöjd :/
Vore det inte för jakten skulle vi nog fundera allvarligt på en Border^^
Hey, I know you!
Kanske Fransk bulldog? Har hört att de är jättebra nybörjar hundar
Jag tänkte direkt på Cavalier king charles spaniel, eller kanske en kromforhländer?
Ska nog starta en tråd på bichon iFokus om Bichon Havanais, se om det är någon som kan ge lite tips osv^^
Tack för alla svar!:D
Trodde aldrig jag skulle få så många hjälpsamma och trevliga svar, tack:)
Hey, I know you!
Cavalier?
#29 Har svarat dig inne på bichon.ifokus 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se