Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 3578 ggr
Samojed
0

Hur gammal..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

måste en hund vara för att få börja med agility?

Therese_Melberg
0

De får inte tävla förrän tidigast vid 18 månaders ålder, träna kan man ju börja med lite tidigare om hunden är fysiskt och psykiskt mogen för det..

Alex
0

Hoppa ska man ju inte göra förrän de är 1 år, men de andra hindrena kan man ju börja träna tidigare. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Therese_Melberg
0

Slalom och A-hindren sliter mycket på hunden, precis som hoppning. Tänk också på att stora hundar som inte växt klart kan ha för dålig kroppskontroll vid 1 års ålder för att klara av balansbommen och gungbrädan…

Alex
0

Slalomet kan väl inte slita så mycket? Det går ju inte direkt fort till en början, så att bara gå sick-sack kan väl inte vara så krävande?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Therese_Melberg
0

Det beror ju på hur snabbt hunden lär sig, min kompis hund lärde sig slalom på bara nån vecka och om de då börja kasta sig igenom slalomet sliter det mycket på benen då de lägger all vikt på ena frambenet när det sick-sackar mellan pinnarna…

myriis
0

Det bropå vilken ras du har. Om du har en liten hund kan man börja tidigt. Eftersom den är färdeutveckad i den åldern´. Skillnad med en stor huns som mognar senare

Juliette-
0

Vi på klubben tar inte emot hundar på kurs för än de är 1år

TinaH
0

på nästan alla bk är det så, åt minstone på min bk,  att dem tar inte emot förrän hunden har genom gått Valpkurs/unghundskurs, grundkurs och gjort allmänlydnadstestet.

Då är hunden ca 1-1½ år.  

Visst man kan börja med små hinder som Tunnlarna.

Men inte några hinder som är med hopp och göra, en hund ska inte hoppa förrän dem är färdig växta i sklettet, altså runt 1-1½ års ålder.

Slalom är välldigt slitsamt på hundens kropp och ben, det är inte speciellt naturligt för dem och gå sicksack, och ej heller i höga hastigheter.

Sedan har vi A-hindret och balansen och bommen, ska inte utföras om man inte har haft genomgång riktigt av en instruktör, för där kan det hända fel aktiga och farliga saker som kan skrämma hunden, om man gör fel. Helst när man gör dem hindrena första gångerna så ska man vara 2.

så visst, börja med tunnlarna dem kan vara jobbiga och svåra nog, speciellt säcken, som inte är öppen, den kan vara rent av läskiga för många hundar.

Man ska inte börja på förtidigt med agility, hunden har hela livet på sig och måste inte ut och börja tävla redan vid 2 års ålder.
Stressa inte utan låt hunden vara valp/unghund tills den är färdig växt i sklettet, och träna mycket kontakt övningar och distans komandon som är för agility, som;
"höger" "vänster" "Frammåt" "stanna", för det kommer ni ha nytta av.

Håller själv på med agility och har haft bekymmer med Tyson som tycker "gräset är grönare på andra sidan" och inte vill merän rusa över alla hinder i ren iveroch glädje för han älskar agility, och jag har nu fått i uppgift om att han ska ta det lugnare och vara noga med kontaktsfälten.
Så jag vet vad jag pratar om.

Lycka till!

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

zeppo
0

På bruksklubbens agility banor får man börja gå kurser när hunder är 2 år fyllda

Ellinor_ludde
0

Vid 18 månaders ålder kan du börja tävla med din hund i agility!
Din hund måste också kunna grunderna i lydnad d.v.s inkallning
m.m :D

Eriiccaa
0

Eftersom jag själv har väldigt stor efaranhet av hundar gick min hund på balasbommen när hon var 8 veckor. Hon gjorde sin debut när hon var 18 måndare också. Så det beropå igentligen vad man tycker själv. Själv tycker jag att man ska börja träna när dom är färdigutvecklade.

Emmeli
0

Small och Medium hundar kan börja redan vid 8-9 måndaers ålder att tränas eftersom deras benstomme är mer hållbar då än Large hundarnas som inte skall börja förren dom är iaf 1år och några månader.

SanBra
0

Det varier från storlek till storlek. Men man kan alltid börja träna in tunneln, A-hindret och slalom innan dom har fyllt 1 år alltså man ska inte börja hoppa innan 1 års ålder. Men det är bästa att man kollar höfterna innan man börjar med agility.

MVH//Sanna