Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 2319 ggr
[dogownerAPT]
0

Weight pulling = dragiga hundar?

Jag skulle gärna vilja testa på weight pulling med min pitbull, men jag är rädd att han också kommer bli såpass stark att jag inte klarar av honom om han skulle få för sig något i kopplet? Är det en risk eller handlar det om två olika saker? Jag vill bara jobba med det för skojs skull och inga extremt tunga grejer.

[Zorita]
0

tass! Funderar på att träna detta med min pojke också.

Mischa
0

Hunden kommer ju bli mer fysiskt tränad, så har du en hund som går dåligt i koppel innan så kommer den som vältränad inte bli lättare.

Men WP i sig har ju inget med koppeldrag att göra, hunden kommer helt klart att särskilja när den ska dra och till vardags.

≧◔◡◔≦

[dogownerAPT]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag köpte ju honom som omplacering vid 2-års ålder och han hade det inte lätt. Har nu haft honom i ca 4 månader och han har gjort stora framsteg på många sätt! Dock är han fortfarande FÖR intresserad av andra hundar, har svårt att komma på fler grejer att prova nu.. Hundar är sååå mycket bättre än allt godis osv, så inget sådant fungerar alls. Styrka är ju styrka, så tänkte mer på de situationerna. Annars går han oftast med slakt koppel numera. I början var det mer dragkamp…

Anibaz
0

Väldigt ofta blir hunden bättre i koppel ju mer fysisk aktivitet den får. Och WP tröttar ut hunden rejält eftersom den både måste tänka och agera, så jag skulle nästan gissa på att din hund blir bätre i koppel av en sån bra aktivitet.

Min ena drog som en dåre när jag fick honom, nu är han jätteduktig. Men blir det några dagar med för korta promenader etc så drar han. Sålänge vi motionerar och så ordentligt så förblir han jätteduktig i kopplet.

Chilli10
0

Alltså i WP lär man ju hunden att dra på kommando. Om koppelpromenaderna är dragiga beror det troligen på helt andra saker. Tex dålig koppelträning, för mkt energi eller liknande. I det sista fellet så är ju WP en bra grej för hunden att göra av med energi på.
Om hunden skulle dra till så blir de ju starkare med träningen, kan ju vara värt att tänka på iaf. Men om man har en bra grundlydnad på hunden så borde inte det vara något problem.

På SWBAs hemsida står det "Många tror att hundar som drar i koppel är hundar som är bra på WP det är en myt". Tyckte det var lite smådumt, haha :P

[Ronon-m]
0

Det kommer nog inte påverkas i kopplet. Vsst din hund blir ju starkare, men i weight pulling så drar hunden på komando, och då drar hn vikter, inte dig :)

Min hund går väldigt mycket bättre i koppel nu förtiden sen jag började med wp för 8 månader sedan :)

[dogownerAPT]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5: Haha, ah det var lite roligt faktiskt :P Men han går fint i koppel nu, visst får jag använda korrigeringar några gånger under promenaderna, men det är ju inte så konstigt. Ofta har jag kommit på att det är att när han springer jämte blir det för snabbt, och när han går blir det för långsamt. Så han har svårt att hitta det där mittemellan.. Som sagt har han blivit såå mycket bättre än förut, så det hade varit kul att tästa WP nu när han börjar bli mer lydig :)

#4: Jag går långa promenader, han går allra bäst på ställen där han är van vid att gå. Lättare att få kontakt och så. Men jag ser ingen skillnad på om jag en dag gått mer eller mindre.. Bara hemma där han kan vara rastlös i så fall. Då lägger jag spår eller annat om jag har mycket att göra. Idag har vi gått 9 km på morgonen :)

Chilli10
0

#7 Ja, jag funderar också på att börja med det :) Har tänkt att kontakta lokalgruppen här i norrköping vartefter :)