Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 4540 ggr
mufflis
1

hund som morrar mot gäster

har en hund som ibland morrar mot gäster som klappar honom. Självklart är han osäker och vill öka avståndet til lpersonen, frågan är vad man ska göra för att han själv ska gå därifrån? HA nska ju inte få morra på andra och han ska helelr inte förvänta sig att de andra ska lämna honom ifred när det är ha nsom går fram till dem.

Tror att det handlar både om dominans och osäkerhet. ME nsom sagt hur ska man göra? PRova med sprayhalsband? Godis?

fiffiluren
0

Be dom ignorera honom, bara för att han går fram betyder inte det att han vill bli klappad, han vill bara kolla vilka dom är.

mufflis
0

mm det gör vi och de flesta lyssnar och då funkar det jättebra. Men en del lyssnar inte! Är speciellt när man inte är hemma utan hos andra. Då är det jobbigt för man kan ju inte ställa vilka krav som helst.

fiffiluren
0

det är din hund och du har rätt att säga att folk ska lämna honom i fred, din hund - dina regler. Säg att han går igenom träning och att dom måste respektera vad du säger. I värsta fall får du ju lämna hunden hemma, men det kommer ju inte att hjälpa honom i slutändan

LinaK
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Håller med fiffiluren till fullo här! Lät INGEN klappa hunden. Säg till dina vänner och bekanta klart och tydligt innan du släpper in hunden hos dem eller innan dom kommer in i erat hushåll att ingen får röra hunden oavsett om den kommer fram.

Efter ett tag så skulle jag be dom bekanta ha en godis/korvbit i handen och låta hunden komma fram och ta godiset. Men ingen ögonkontakt eller klappande, bara låta hunden ta godiset ur handen. Hunden kommer nu associera människor=godis=bra och inget farligt!

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Ketang
2

Om folk inte lyssnar på dig får du stanna hemma eller låta hunden stanna hemma. Utsätt inte din hund för korkade människor som inte accepterar vad du säger. Du kan ställa vilka krav som helst på människor när det gäller din hund. Vill du inte att dom gör en sak SKA dom lyssna på dig! Annars får du undvika att dessa människor träffar hunden helt enkelt.

[dynamitella]
0

Jag förstår inte hur folk tänker. Jag har väl inte rätt att klappa en hund för att den går inärheten av mig? Man klappar aldrig en hund utan att:

1. Läsa av kroppsspråket

2. Fråga ägaren

Låt honom morra. Det visar för de småkorkade människorna att alla hundar inte accepterar att man rör vid dem utan att be om lov. Uppfostra gästerna, inte hunden.

(Om hunden morrar utan befogenhet, så ska det räcka att säga sluta, och eventuellt toucha rumpan eller nacken med två fingrar)

Stephanie
0

Irriterar mig också på folk som går och klappar andras hundar hur som helst. Jag hälsar aldrig på en hund om inte hunden kommer och hälsar på mig.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Zabina
1

Din hund talar bara om för gästerna att han inte litar på dom, vilket inte är något konstigt alls.

Jag tycker inte du ska be hunden gå därifrån, det skulle kunna spä på hans osäkerhet. De andra MÅSTE låta honom vara, inte börja sig ner, inte sträcka fram några händer, inte titta på honom. Dom som inte gör som du säger respekterar varken dig eller hunden vilket är mycket tråkigt! Själv skulle jag inte låta någon som inte lyssnar vara i närheten av min hund. Det är svårt att säga ifrån, men ett måste för att hunden ska bli trygg!

[arlington]
0

Oerhört bra tips och råd, och det hjälper dig även att sålla bland dina vänner. Lyssnar de inte på dig är de nog inte så mycket att ha.
Din hund måste känna att den är trygg, sprayhalsband kanske funkar ett tag om det är det du är ute efter, men i längden kommer det inte hjälpa. Tyvärr.

Ta till dig vad de andra här har skrivit, och då människor inte kan hålla sig ber du dem gå. Ska du hem till andra som inte kan respektera dig så stanna hemma, eller lämna hunden själv hemma om du ändå måste dit.
De vettiga människor som lyssnar, kan du även be att bete sig överdrivet avslappnat och gäspa, klia sig och kisa lätt utan att se på hunden. Det är väl det enda råd jag kan uppbringa som inte andra redan skrivit. :)

Maja2
0

Jag skulle på ett tag inte släppa fram hunden till någon för att hälsa överhuvudtaget, och inte släppa fram någon till hunden heller.  DU tar hand om gäster och DU hälsar på människor ni träffar. Låt hunden slippa det ansvaret.  Han visar ju tydligt att han är osäker på den rollen. Stärk istället ER relation så att han känner sig trygg i att Du fixar det där.

Zabina
0

En sak till, sprayhalsband kommer troligtvis öka osäkerheten hos hunden så det vill jag starkt avråda från. Det finns stora risker med sådana halsband. Om hunden tex. råkar titta på en sko samtidigt som den morrar kan den bli rädd för skor för resten av livet. Eftersom den morrar av osäkerhet kommer den känslan förstärkas när den dessutom får en dusch i dessa situationer. Det blir ett enormt stresspåslag för honom.

[Forest]
0

tycker många svarat bra men Maja2 har lite bra där med. :)