Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1047 ggr
Cassii
0

Hur "inviga" valpen med katten?

Hej!

Det var ju ett tag sen jag fick hem min valp, (5 månader sen). Men vi har en äldre katt här hemma, första dagen så höll han på att attackera min valp, o hon va inträngd i ett hörn. Sen tog jag tag i honom o han snurra runt mina händer och bet stora köttsår i mina händer. Jag vill inte ens tänka ifall det var Lexie.. Men vi har satt lexie i bur så har han kunnat gå runt o kolla. Men jag vågar verkligen inte släppa henne med honom.. :( Hur borde vi göra? Tacksam för svar!

Loveradio
0

Tycker du kan ställa frågan inne på Katter.ifokus också, för att också få kattens perspektiv :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cassii
0

#1 okej tack :) tycker dock de kan ha en lite otrvlig ton där..

Loveradio
0

#2 Jo det kan jag faktiskt hålla med om att de har ibland. Har själv inga bra råd, inte vad jag kommer på iallafall. Hoppas nån annan kan svara :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Cassii
0

#3 Tack så mycket för hjälpen iaf! :)

[Highonbluetomorrows]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har katten ett högt kattträd så placera den på detta, eller på något annat högt, och ha eventuellt hunden i sele så att den inte springer fram och stör katten genom att skälla eller dylikt. Hur reagerar katten på detta? Katter känner sig ju mer trygga när de är högt upp så jag tänker att det kan minska aggressiviteten (som ju troligtvis är osäkerhet). Din katt bet/rev dig nog inte för att anfalla, utan för att den kände sig oerhört trängd i situation med detta farliga vilddjur (hunden) framför sig ^^.

Håll alltså inte i katten och ha den inte i sele om den inte är absolut trygg i detta, då det kommer göra den ännu mer rädd = ännu mer aggressiv. Har svårt att tro att katten skulle hoppa ner från trädet för att anfalla hunden - då katter tenderar att vilja avvakta och fräsa när faran är för nära, men försök att förbereda för att katten ändå skulle handla aggressivt så ingen blir skadad (kompostgaller?).

OM du märker att det fungerar bättre än tidigare och att katten inte försöker attackera så kan du släppa hunden från selen. Grejen är att hunden måste lära sig att acceptera kattens "revir" (den plats där katten för tillfället är). Går den för långt fram mot katten, skäller mot den eller dylikt så ska du direkt säga till hunden (det kommer även katten att göra). Det bästa är om hunden inte ser på katten alls, det vill säga att du tar fram en leksak eller ett ben som hunden kan få tugga på. Detta då katter känner sig hotade av stirrande, och katten kommer definitivt att veta om din hund stirrar tillbaka på den eller ej.

OM detta fungerar, så arbeta utifrån den här principen, sakta men säkert. Lär hunden att inte störa katten, och på det sättet lär sig katten att hunden inte är ett hot och blir därmed mindre aggressiv.

Lycka till!