Allergisk - hur göra vid besök?
Jag har en fråga till er hundkunniga! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund, men hans styvfar är allergisk. De har själva en bichon havanais men en sådan är inte aktuell för oss. Vi skulle ju naturligtvis vilja ta med vår hund när vi besöker dem, hur kan vi lösa detta? Min sambo föreslog att skaffa en hund som gillar att vara ute, då kan den vara i trädgården när vi är där. Jag kände direkt att det var en lösning som mitt hjärta knappast skulle gilla, låta min älskling vänta ute när vi sitter inne i värmen (sommaren blir ju mer ok). Har ni andra någon erfarenhet av detta och/eller ett tips???
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus
Många hundar trivs ju bättre med att vara ute än inne och gillar att vara ute en längre stund även om det är snö ute, men det beror ju på rasen (pälstypen). Du behöver inte tänka att hunden kommer tänka som en människa, att den tycker att det är orättvist eller att den känner sig försummad för att den får vara ute och ni får sitta inne och äta eller fika, för hundar tänker ju inte så. Men däremot måste hunden vara trygg i att vara ensam om man ska kunna lämna den ute. Men ensamträning är ju viktigt för alla hundar för att de ska känna sig trygga i sig själva.
Ni kommer ju hela tiden att vara i närheten och det är väl inte så att den kommer att vara ensam ute i flera timmar i sträck utan att ni kommer ut till den. Så jag tror inte att ni behöver ha dåligt samvete för att ni lämnar den ute. Men när hunden är liten så kommer ni ju bara kunna lämna den väldigt korta stunder. Då får ni åka till din styvfar bara för att öva men kan inte sitta inne så länge.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad gillar ni för typ av hund? Vi har valt Pudel lite pga allergi men oxå att detta är en hund jag har älskat sen jag var barn. Men mamma kunde bara ha det pga allergi som min far hade. Det finns olika raser som ska funka bättre för de som inte tål alla pälsdjur. Men så kan man oxå göra lite för underlätta oxå, bla kan din styvfar ta allergitabletter under några dagar innan och när man är o hälsar på, bada hunden före man åker (allså nybadad). Kanske kan de ordna ett gästrum där hunden kan vara?
jag skulle inte heller välja att ha hunden ute när man hälsar på men visst är lär man hunden att vara där o känner sig trygg mm så kan det funka. Dok sak den ha skydd o ett kryp in men sånt kan man kanske styra upp oxå :) allt beror lite på hur man hälsar på med kanske? :)
Skulle inte heller lämna hunden ute. Då hade jag hellre lämnat den hemma faktiskt om den ändå inte får vara med i gemenskapen.
Det finns ju en del "allergivänliga" raser. Men inget är ju säkert.
Vad gillar ni för raser?
Vår hund är ute i princip hela dagarna när vi är i stugan, vi kommer ofta ut till henne och är ute länge stunder med henne (och så går på promenader och sånt också såklart) men när vi går in väljer hon själv att inte följa med. Så det beror ju helt på hunden vad den föredrar. Men som Hera sa, om den inte alls ska vara med i gemenskapen kan den ju lika gärna stanna hemma. Men det kan ju vara så att man är där och är ute en del och inne en del, och då tycker jag att man kan ta med hunden, beroende på hunden och väder osv.
Just nu bor vi så att det tar ca 15min att promendera dit så då kanske man kan lämna hunden hemma om det inte är sånt väder så att man kan sitta ute allihopa. Man får väl vara där ofta och kortare stunder istället, eller gå hem ett tag om det är ett längre kalas.
Vi har inte pratat jättemycket om ras eftersom min sambo är sån att han inte vill diskutera ras förrän han verkligen bestämt sig för att han vill ha hund. Jag däremot har tittat massor ;) Tycker de i grupp 8 är snyggast och den typen jag vill ha, speciellt welsh springer spaniel gillar jag, men också tollare (lite för små för min smak dock) och irländsk röd setter. Dock vet jag att de lräver ganska mycket och jag har ju aldrig haft hund förut, skulle aldrig våga misslyckas så vet inte vad för hund jag kommer "rösta" för sen.
Pudel tycker jag är fula så det är inte aktuellt ;) Vill inte heller ha en liten hund.
/Karin
En newfoundlandshund annars. Dem kommer att föredra att vara ute.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Lite väl stor! Haha. Vill hålla på med agility, tror inte de passar så bra där va? En kompis jag hade när jag var liten hade en sån, den luktade äckligt. Eller kanske bara väldigt mycket hund…
/Karin
Våra luktade väldigt illa med eftersom dem kröp in under vår altan på sommaren och där var inte rent. Nä jag försökte köra agility och han fastnade i tunneln. Dock tyckte han att det var jätteroligt att slå kullerbyttor så han lekte med den själv ofta. Russade in med sådan fart att han slog runt. Min pappa är allergisk och jag känner av det dock tål både han och jag min am cocker. Men tycker du att tollare är för liten så är väl amrisen det med.
Kanske irlänsk vattenspaniel. Tror dem är lite mer allergivänliga.
Nja… Jag är ganska kräsen när det gäller utseende, vill nog varken ha långhårig eller krullig päls på min hund tyvärr ;) Den enda lilla hund jag verkligen gillat är nog en staffordshire bullterrier. Men jag kan inte riktigt se mig själv med en sån heller… Aussie har jag kollat lite på med, men det ska vara en med svans!
/Karin
sheltie? (shetland sheepdog)
De är ju så små…
/Karin
#9 Gillar aussie med mycket vackra och trevliga hundar. Men tror nog inte att du kan ta med den till din sambos styvfar.
Nej antagligen inte… Man kommer väl behöva testa lite hur mycket han kan tåla en annan hund. om det räcker med tabletter (även om hunden kan stanna här när vi är hos dem kanske de vill komma hit ibland också). Han vill inte utsätta sig för mycket för allergener eftersom han inte vill riskera bli allergisk mot deras egen hund.
/Karin
Tror inte att han behöver oroa sig över att han kan bli allergisk mot deras hund. Funkar det med deras hund nu så har jag svårt att tro att det kan ändras om han umgås med en annan hund.
När dem kommer till er så får du nog stänga in hunden i ett annat rum och hoppas att det hjälper lite. Päls och annat lär ju ändå finnas kvar i möblerna men det förenklar nog det hela.
#14 Det är inte alls säkert.
Finns dom som blir mer allergiska då de utsätter sig för det de är allergiska mot. Då kan man också utveckla allergi mot sitt eget djur som man tålt innan.
Det kan man också göra utan att utsätta sig för andra djur om man har otur.
Oj då det har aldrig hört om. Gör det hela ännu svårare.
Jag hade för mig det ja… Så vi får väl se, kan ju inte låta bli att skaffa djur bara för deras skull heller, och jag är inte alls sugen på de sorter som sägs vara mer allergivänliga tyvärr. Kanske blir en ny kanin (har hört att de inte är riktigt lika allergiframkallande, även om han reagerade fort på min förra…) eller en katt av en ras han tål.
/Karin
Men om det är en hund du verkligen vill ha så kommer en kanin eller katt inte att kunna ersätta detta. Eller tvärt om - om du känner att det skulle gå lika bra med en kanin eller katt så borde du nog inte skaffa en hund just nu utan hellre skaffa just en kanin eller katt, för en hund är så mycket mer krävande än en kanin eller katt är. Man måste verkligen ha lust att jobba med ett djur på ett helt annat sätt än man gör med en kanin eller katt.
#18 Det vet jag absolut! Lite så att jag verkligen vill ha ett djur i mitt liv, och om hund är det enda min sambo kan tänka sig så ser jag till så att det funkar (har en pappa som kan ha den på jobbet, är oftast inte i skolan heldagar osv). Men om sambon veknar lite så tycker jag kanin passar oss bättre just nu som vårt liv ser ut.
/Karin
Har ni kollat igenom alla raser som är mer allergivänliga än andra då? Finns många fler än vad man tror!
Självklart finns det alla dessa småhundar som t.ex. bichon havanais, bichon frisé, Pudel, dvärgschnauzer, bolognese, chinese crested powder puff, coton de tulear, shih tzu, osv. Men det finns väldigt många fina lite större hundraser också (låter som att det är det ni är ute efter?), t.ex. mellanschnauzer, kerry blue terrier, riesenschnauzer, portugisisk/spansk/irländsk vattenhund, lagotto, irish softcoated wheatenterrier, de större pudelraserna, puli, barbet osv.
Vi hade samma problem och vi skaffade en portugisisk vattenhund, funkar jättebra.
#19 Men om du tycker att en kanin skulle passa bättre i ert liv just nu så försök köra på det. Är man inte hundra procent laddad på att skaffa hund och tycker att det skulle passa perfekt med en hund just nu och framöver så låter det mycket smartare som du tänker, att det skulle passa bättre med ett mindre krävande djur just nu. Du får försöka övertala sambon med bra argument till varför det skulle passa bättre med ett mindre krävande djur just nu.
Jag håller helt med 21. Hund skaffar man efter planering inte bra för att "ha ett djur"
Och ska du skaffa hund så kan di INTE bara gå efter utseendet, de fattar du väl..
#19 Om du nu tycker att en hund inte passar in i erat liv så ska ni ju verkligen inte ha så krävande raser som tollare och aussie.
Vad är det ni vill göra med er hund?
- Mvh Emma
#23 Ja det FATTAR jag! Hade jag varit korkad hade jag redan haft hund.
#24 Jag vill gå på promenader, testa utställning, agility, lydnad, spår osv. Har aldrig haft hund så vet att det är smartare att välja en som är känd för att klara mindre aktivering eftersom jag inte vet hur mycket jag kommer vilja jobba med den varje dag. Drömhunden är en welsh springer spaniel som vill bli aktiverad precis så mycket som jag orkar den dagen och kan slappa resten, som är allergivänlig och älskar alla utan att hoppa och ha sig. Är det någon här som är bra på att trolla?
Ni som läst allt: TRO INTE ATT JAG TROR ATT EN SÅDAN HUND FINNS! Eller att jag är superlat för den delen och kommer vilja aktivera min hund två gånger per månad. Så fort lägenheten är iordning (bott här 2 veckor nu) så ska jag lägga upp annons på blocket om att passa hund för att testa hur det är!
Kommer dessutom göra allt för att övertala min sambo om att vi vill ha en kanin, så får hund komma senare i livet när det passar bättre (om det nu någonsin gör det…)
Tack i alla fall för alla bra och trevliga snabba svar!
/Karin
Jag tycker att du ska skaffa dig en welsh springer spaniel och helt enkelt lösa besöken hos svärfar utefter förutsättningarna (väderlek/besökslängd/hundens vana att vara ensam o.s.v.). Jag tror du kommer fixa det galant om det verkligen är vad du vill. Gå till bibblan och låna hem böcker så du kan läsa in dig och sen när hunden väl är hos dig finns det många bra kurser du kan gå efter behov. Du behöver inte kunna allt från början.
Lycka till!