Mänsklig medicin till hund?
Har ni någon gång gett er hund medicin som är till för människor? I så fall vad och fungerade det?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har gett min hund åksjuketabletter som är till för människor (rekommendation och råd från en veterinär) det fungerade inte på min extremt åksjuka hund.
Skulle aldrig ge någon medicin till mina hundar utan rådfrågan från veterinär.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Noviform ger man hundar och på mina har det fungerat bra. (Ögon salva)
Men ge ALDRIG en hund något om inte veterinär rekomenderat det eller om du vet att det går att ge hund ex om apoteket rekomenderat det. Men tex värktabletter ska man vara väldigt noga med! Det är sällan en bra kombination!
Allopurinol är från början medicin för gikt, men har upptäckts fungera bra som stoppmedicin mot leishmania. Det ger jag till min pojke, och det fungerar bra.
I helgen blev min hund dålig på natten, ringde och rådfrågade med veterinär (som förövrigt kostade 20 kr i minuten!!!). De skulle ta 750 kr att bara komma dit. Sedan skulle det komma upp i flera tusenlappar. Pratade med två olika veterinärer och både sa att det var någon form av allergisk reaktion. När jag frågade vad som skulle hända om jag tog upp honom till dem svarade båda två att han skulle få kortison.
Veterinären sa att jag kunde bada honom i bakteriedödande schampoo också. Så jag tog saken i egna händer (fick rek. från en outb. veterinärassistent som varit med ett tag) och gav honom en kortisontablett vi hade hemma (min sambo skulle tagit ca 14 st om dagen i förebyggande syfte). Det blev bättre nästandirekt! Och då hade han kliat sig som en GALNING innan det. Schamponeringen gjorde det ännu bättre, sen försvann det helt.
#4 Härligt att han blev bättre! Jag undrar om inte kortisontabletterna min ena hund får på sommaren är till människor egentligen. De köps på apoteket över disken, så det är mycket möjligt.
Jag gav betapred. Sen vet jag inte om det var medicinerna, schampoo eller både och som visade mest resultat, men kan tänka mig en kombination!
#6 Betapred är ju allergimedicin?Ges till hundar vid t.ex getingstick eller ormbett.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min hund fick medicin för hundar. Den innehöll köttsmak. Nästa gång skrev veterinären ut samma medicin, men för människor, utan köttsmak - halva priset. 
Så kolla upp alternativ om det blir långvarig medicinering.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#7 Betapred är kortison som dogownerAPT skriver, men man brukar ju använda det vid allergisk reaktion. Många mediciner är ju samma till människor som till andra djur, men jag skulle nog inte ge nåt som jag inte har stenkoll på.
#9 Okej :) För jag fick betapred pga eksem på händerna, just ifall det var allergisk reaktion :)
(dock visade sig att jag är allergisk mot betaped haha) . Men håller med dig, ger inte heller något till mina djur om jag inte har stenhård koll :)
Det beror ju på om man vill betala flera tusen hos veterinären eller våga prova. Jag vågade prova, och sparade mina tusenlappar ;)
Sen fick jag ju veta innan att det fungerat på andra djur. Så helt ute och vimsade var jag inte..
#11 Tänk då om det går galet? Och hunden blir sjuk eller liknande? Då kostar det mååånga tusenlappar.
Jo, men jag är inte den som springer till veterinär var och varannan dag. Jag har många hundkunniga i min närhet som hjälper mig. Som sagt, idén kom från inte från någon okunnig person heller. Min hund väger också hälften av vad min sambo gör. Jag tror inte att två tabletter på en dag dödar eller gör honom illa om han tar 14.
Har gett min hund mediciiner som är för människor, då jag fick de på recept av vår veterinär. Det var lugnande då hon var tvungen att vara stilla efter operation. Skulle aldrig ge henne det om det inte var på veterinärens ordination.
#13 Nej är det en hundkunnig som har tipsat om det är det ju en annan sak:)
Ofta skriver ju veterinärer ut människomedicin (som har samma verkan som djurmedicinen) för att det är billigare, bara för att det inte står "vet" på :)
Min ena hund äter andapsin och zantac som är mänskliga mediciner mot magsår och magkatarr, självklart utskrivet av veterinär! :)

Har alltid hemma betapred och noviform, ibland magnecyl om rimadylen är slut.
Som tidigare skrivet, betapred fungerar både på djur och människor och likaså noviformen.