Hundar iFokus

Hundar

Etikettquiz-kluringar-test
Läst 2408 ggr
EllaLevin
0

voff voff!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag tycker att språk är jättespännande, reser mycket och önskar att jag var bättre på att lära mig språk själv. Hittade just denna häftiga sida med djurläten på olika språk. Man kan både lyssna och se hur de stavas.

Visste ni att på spanska heter voff voff "guau guau"? Det är intressant att se hur vissa språk härmar lätet så nära som möjligt medan andra låter lite som bebisspråk.

Jag bor utomlands och ibland märker jag att jag känner igen svenskar utan att direkt ha någonting konkret att går på. Någon sa någon gång att olika språk bygger upp olika muskler i ansiktet, så man kan känna igen andra som talar samma språk. Låter lite väl subtilt för mig men kanske är det vår vana vid olika ljud som gör att vi beskriver samma läte så olika?

Kolla på sidan och se vad ni tycker? Vad är det som ger olika tolkningar av samma ljud?

Ella

[Lostmybrain]
0

intressant :) dock funkar inte länken ;) oklickbar

Karmatarerskanise
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Synd att din länk inte fungerar.

pius314
0

Kunde inte heller klicka… Men googla http://www.esl.se/se/djurlaten.htm

• Tillräckligt bra är perfekt! -
EllaLevin
0

teknik är inte min starka sida, tack pius314!

hittade den här länken också, fler djur och fler språk men tyvärr inga ljudfiler.

http://www.eleceng.adelaide.edu.au/personal/dabbott/animal.html

men säger vi verkligen "ko ack ack ack" om grodors ljud, annat än på midsommar? säger man inte kvack?

pius314
0

#4 vi säger "rabbit" om grodors ljud, uttalat rrrrrrräbbit (utan tungspets-r)

Skrattande

pius314
0

#4 igen… ha ha ha i din länk tycker den som gjort insamlingen att vi säger "vakra klara" om papegoj-ljud… och määk-määk om en get…

hm undrar vad hen har för statistiskt underlag? men kul! kolla hur japanerna tycker att "baby cuckoo" låter… (jag har aldrig hört en baby-gök vad jag vet men om jag hör det där ljudet så vet jag ju vad det är…)