"Bättre" än Magnussons?
Vår tjej väger 28 kilo just nu och vi skulle vilja få ner henne till ca 26, lite beroende på hur hon ser ut och känns vid denna vikt. Samtidigt fystränar vi henne ganska mycket för att bygga upp muskler runt höfterna (ja, hela kroppen såklart men det är höfterna hon har problem med).
Just nu äter hon Magnussons Meat & Biscuit Light. Har ni några tips på foder som innehåller en högre halt protein och samtidigt är bra för hundar som ska gå ner i vikt?
Jag har varit lite sugen på att prova färskfoder men för det första har vi helt enkelt inte plats i vår lilla frys, för det andra gör vi alltid någon form av aktivering med hennes torrfoder, hon får aldrig maten i skål, och det skulle vara svårt med färskfoder. Så torrfoder får det nog bli i alla fall.
Någon foderkunnig person är inne?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
acana har ju högt proteininnehåll men är ändå prisvärt, finns i olika varianter :) Annars får min tik precept plus och vi är sjukt nöjda..
Acana var ju intressant, 35% protein istället för de 20% som är hos Magnussons lightfoder. Tråkigt bara att kycklingmjöl är huvudingrediensen. Varför kan de inte bara ha vanligt kött?
Precept plus lightfoder hade lägre proteinhalt än Magnussons och huvudingrediensen är råris, så den går bort på en gång.
Tack för tipsen!
Kolla in oliverspetfood :) hade det på min tjej och det funkar super ^^ kan kopiera innehållet av adultfodret. Hemsida: http://www.olivers-petfood.se/
Protein
28 %
Fett
16%
Fibrer
3 %
Aska
8 %
Vatten
9 %
Kalcium
1,2 %
Fosfor
1,0 %
Natrium
0,3 %
Klorid
0,4 %
Magnesium
0,1 %
Omega 3
0,7 %
Omega 6
2,3 %
Upptagning
92 %
Kcal pr kg (ME)
4004
vitamin A
15 kiu/kg
Vitamin D3
1,2 kiu/kg
Vitamin E
250 iu/kg
Jern
340 mg/kg
Zink
120 mg/kg
Mangan
32 mg/kg
Kobber
9 mg/kg
Jod
1,1 mg/kg
Selen
0,3 mg/kg
pantothensyre
16 mg/kg
Riboflavin
24 mg/kg
Vitamin B12
200 mcg/kg
Thiamin
30 mg/kg
Pyridoxin
15,5 mg/kg
Biotin
1 mg/kg
Vitamin K
1,3 mg/kg
Vitamin C
500 iu/kg
Folinsyre
1,8 mg/kg
Om ni vill ha ner övervikt och samtidigt bygga muskler kan ni inte gå efter vågen.Muskelmassa väger mer än fett så ni får använda ögonen och känna med händer istället.Personligen är jag inte för dessa lightfoder,minska lite på vanliga mängden istället och ev fyll ut mängden med finstrimlad vitkål eller rivna morötter.
Tillägg: det har ett weight loss foder också kom jag på :D proteinhalt på 30 % både kycklingmjöl men även färsk kykling^^ Länk till wieght loss fodret-
Protein
30 %
Fett
12 %
Fibrer
5 %
Aska
8 %
Vatten
9 %
Kalcium
1,3 %
Fosfor
1,1 %
Natrium
0,34 %
Klorid
0,5 %
Magnesium
0,09 %
Omega 3
0,4 %
Omega 6
1,8 %
Upptagning
92 %
Kcal pr kg (ME)
3490
vitamin A
15 kiu/kg
Vitamin D3
1 kiu/kg
Vitamin E
250 iu/kg
Jern
340 mg/kg
Zink
150 mg/kg
Mangan
32 mg/kg
Kobber
9 mg/kg
Jod
1,1 mg/kg
Selen
0,3 mg/kg
pantothensyre
21 mg/kg
Riboflavin
24 mg/kg
Vitamin B12
200 mcg/kg
Thiamin
29 mg/kg
Pyridoxin
16 mg/kg
Biotin
1 mg/kg
Vitamin K
1 mg/kg
Vitamin C
500 iu/kg
Folinsyre
1.9 mg/kg
#4 & #6 Vi har faktiskt provat olivers på henne men bara för att vi har fått gratispaket med hundfoder och godis från olivers via en undersökningssida jag är medlem i. Vi har en 5-kilossäck hemma just nu. Men då har vi bara blandat i av det i hennes foder, inte gett henne enbart olivers. Men det kanske vore värt att testa, om vi hittar någon återförsäljare i närheten. Proteinhalten var ju hög, och ännu högre i lightfodret.
#5 Jo, jag vet, det är ju samma som för människor. Jag går upp i vikt när jag tränar hårdare. Det är därför jag sa att vi har en målvikt på 26, men att det beror helt på hur hon ser ut. Anledningen till att vi vill få ner henne i vikt lite är för att det inte ska bli lika tugnt på höfterna, men samtidigt vill vi ha starka muskler runt höfterna som kan hålla hennes leder på plats (ena kulan sitter en bit utanför skålen). Vår (Skades) sjukgymnast sa att vår mentala bild ska vara en Greyhound, det vill säga slimmad men med kraftiga muskler. Nu är ju Skade en jämthund så en greyhounds utseende är ju omöjligt, men man förstår i alla fall vad det är vi strävar efter. Hon ska vara lätt, hellre för smal än för tjock, men ändå stark. Vi provade att ge vanligt foder först men inte mindre mängd och hon förlorade ingen vikt alls, när vi bytte till lightfoder började hon direkt att tappa vikt och se "bättre" ut. Så vi kommer nog att köra på ligjhfoder ett tag till och sedan gå över till standardfoder.
Vad tror ni alla om den här idén? Människor som tränar kan ju äta tonfisk (på burk i vatten) för att få extra protein. Vad tror ni om att fortsätta ge Skade Magnussons, som hon gillar, verkar må bra av och är lätt för oss att köpa, och ge ett tillskott av tonfisk för extra protein? Är det en helt galen idé eller något som skulle kunna funka?