Japansk spets
Hej =) Jag skall skaffa mig en hundvalp, en japansk spets antagligen :) Och jag ville helst skaffa på höstlovet (eftersom min kompis skall det med).. Men mina föräldrar säger att det är för kort tid, och att man skall minst va hemma med valpen i 3 veckor…. Stämmer det? :)
En vecka är alldeles för lite. Vi var hemma med vår valp sju veckor nu i år. På en vecka hinner inte valpen ens känna sig hemma.
Man ska inte lämna små valpar ensamma på månader! Och innan man låter någon annan vara hemma med valpen så måste den lära känna familjen och hemmet. 3 veckor är för lite. Det är som en liten bebis. Kräver mycket tid och omvårdnad.
OKej, det var det jag också tänkte =) För sju dagar är ingenting…. Men vi skall ha den hemma i lite mer än 3veckor :) Tack för svaren!
#3 Lite hur du tänkte?
Vi tycker det är för kort tid med 3 veckor.
Var ska ni sedan ha hunden efter dessa veckor?
#1 Var hemma 7 veckor, inte 7 dagar.
Och efter de veckorna kan valpen fortfarande inte vara ensam hemma hela dagen. Det måste också lösas.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med, en valp kan inte lämnas ensam förens den blir äldre. Jag började ensamträna mina valpar när dom var 3-4 månader, och då var det bara korta stunder åt gången. Började med nån minut för att sedan öka på successivt.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Vi va hemma i 15 veckor med min valp.. (kanske lite överdrivet..)
vi kommer vara hemma mer än 3veckor, och sedan har vi redan fixat dagmatte. Hunden kommer inte att vara ensam någon gång, och dessutom så har vi kollat upp att det är okej med tre veckors tid =)
3 veckor tycker jag är lite för lite för en valp… men men lyck till :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Min hund var över året innan vi kunde lämna honom ensam några längre stunder.. så det känns som att man måste räkna med att ens hund kan ha svårare att vara ensam än vad som är normalt också…
#8 Kollat upp var?
Här har du också kollat upp det och jag ser ingen som tycker det är nog.
Men ingen kan tvinga er att vara hemma längre. Vi bara vill hundens bästa.
Bra att ni ordnat med dagmatte så hunde i alla fall slipper vara ensam sen när ni inte längre kommer vara hemma.
Har kollat upp med flera olika, och även uppfödare och 3 veckor skall funka. Dessutom så kommer vi ju ha dagmatte, och vi jobbar/går i skolan korta dagar.. och har gott om tid med hunden. Jag vet vad jag ger mig in på , och hunden behöver inte ett år för att lära känna sitt nya hem och nya familj. Ni verkar tro att jag är okunnig? Men ja har hållt på med djur i hela mitt liv, så ni kan nog inte påstå att jag kommer vara en dålig ägare bara för att min hund inte kommer vara hemma 15månader, eller ett år.
Jaja, ni får tycka vad ni vill. Men jag har iallafall kollat upp och tänkt ut m.m Så allt är löst!
Min uppfödare hade inte sålt en hund till oss om vi bara skulle varit hemma tre veckor, hon var väldigt noga med att kolla upp hur vi skulle göra.
Du börjar den här tråden med att fråga om det räcker med ett höstlov. Såvitt jag vet är ett höstlov en vecka långt. Den som ställer en sådan fråga känns väldigt okunnig. Du får nog själv stå för det du skriver och förstå att vi bedömer dig efter det du skriver.
#12 Du bad om råd och vi gav dom. Lite underligt då att skriva "Jaja, ni får tycka vad ni vill." Det var väl det som var meningen med tråden? ;)
Ingen har påstått att man måste vara hemma ett år med sin hund, eller kallat dig okunnig. Men vi har sagt vad som kan bli bättre.
Men det är strunt samma nu egentligen. Du väljer att inte ta till dig våra råd, och då finns det väl inte mer att skriva än lycka till!
Jag var hemma med min hund i prick 8 veckor, och det tycker jag är för lite egentligen. Nästa hund blir det minst tre månader.
Tre veckor är ju absurt, är inte rättvist mot lilla 11 veckor gamla valp som ska lämnas ensam med dagmatte sen 
Jag kommer vara hemma i lite mer än tre veckor, och det räcker!
Jag har kollat upp det, och vi har även pratat med uppfödaren. Om ni nu tycker det är för lite så visst =)
NI BEHÖVER INTE VARA TYKNA OCH SÄGA ATT JAG ÄR OKUNNIG, ATT DET ÄR ABSURT OCH FÖR LITE TID. FÖR JAG VILLE HA RÅD, SOM LÄT TREVLIGA. INTE DIREKT EN JÄVLA MASSA TYKNA SVAR OM ATT DET ÄR OANSVARIGT OCH BLA BLA BLA…
Min valp kommer ha det jättebra, jag har redan en hund som är hur tam som helst & glad jämt och älskar livet , och papegojor,marsvin,kaniner… så jag tror att jag är en bra ägare trots era … svar…
:)
#16 "NI BEHÖVER INTE VARA TYKNA OCH SÄGA ATT JAG ÄR OKUNNIG, ATT DET ÄR ABSURT OCH FÖR LITE TID. FÖR JAG VILLE HA RÅD, SOM LÄT TREVLIGA. INTE DIREKT EN JÄVLA MASSA TYKNA SVAR OM ATT DET ÄR OANSVARIGT OCH BLA BLA BLA…"
Men det är råden du fått, de som svarat tycker att tre veckor är för lite. Jag kan inte se att någon här är dum eller otrevlig i något inlägg? De försöker bara komma med råd för att göra ge ditt hundägande en så bra start som möjligt och, viktigast av allt, ge valpen en så bra start som möjligt!
Vill också påminna dig om att du måste tänka på ditt språk och ditt sätt att uttrycka dig här på forumet!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
att sätta en valp hos en dagmatte redan efter 3 veckor tycker inte jag är ansvarsfullt. Bättre att vänta så att man kan vara hemma minst 6-8veckor med hunden tycker jag.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Okej, men tack för råden :) Ja skaffar ingen valp antagligen eftersom ja inte kan ta ledigt 7 veckor från skolan.
#19 Under sommarlovet då? :)
Min valp är 5 månader nu och han är fortfarande med mig i princip 24 timmar om dygnet. Självklart är jag ibland tvungen att lämna honom till någon annan i familjen. Om jag lämnar honom ensam hemma är det för att ensamträna honom. Jag har väntat i två år på det rätta tillfället att skaffa hund. Det är ingenting som man kastar sig in bara sådär. Och hur ska du hinna hitta en bra uppfödare på bara några veckor? Höstlovet är väl snart?
#20 Att köpa hund på sommarlovet är en bra idé!
Ja sommarlovet är perfekt att skaffa valp på. Då kan man ge mer tid till den, och rumsrenhetsträningen blir roligare eftersom det inte är kallt ute.
Ja det var så jag gjorde och jag tycker faktiskt det är alternativet med minst nackdelar :)
Jag har gjort så att min mamma kommer hem till oss när jag inte kan ta med valpen till stallet och jag är inte borta så länge men det har funkat bra så faktiskt. Han är nu 16 veckor och vi gör så fortfarande men jag bör nog börja ensam träna honom nu så att han sen kan vara hemma kortare stunder själv :) Sommaren är ju en bra årstid att skaffa valp, det är lättare att få dom rumsrena också då :)
Ja visst vore sommarlovet bra :) men vi har väntat och funderat på detta så länge nu… Men vi har hittat en uppfödare och vi får se vad som händer. Men på höstlovet kommer ja absolut inte skaffa hund, det är för kort. Och jag ska gå in för detta 110% och göra allt för att valpen ska må bra.
men tack igen för råden och ursäkta för min otrevliga ton som dök upp lite här och var :/
#25 Man kan ju hoppas att uppfödaren planerar en kull lagom till nästa sommarlov då ju :) Det skulle ju vara super, och ni kan ge valpen den bästa starten!
Jättebra att du går in 110%!
Kom ihåg att den som väntar på något gott aldrig väntar för länge ;)
Lycka till!
Tack så mycket :)