Svamp Gps
Ville bara skriva ett upplägg om hur jag just nu tränar min collie vera att hitta kantareller, kanske funkar det på en utav dina med? 
1. Redan när hon var valp så lärdes hon in musmatta metoden (den när de ska trampa på mattan och sedan när man klickar med klickersen så får de godis hos matte). Det satte jag som grund till kantarellhittarträning. Alltså jag lade ner två kantareller på golvet och när hon nosade på dem så fick hon godis av mig. Så ökade jag avståndet mellan mig och henne, så att hon får springa ifrån mig, nosa på dem o sen komma för belöning.När detta gick atomatiskt gick jag över till steg 2
2. (just nu sitter hon o krafsar på mig för hon vill träna mera) Steg 2 gjorde jag så att hon helt enkelt fick sitta i ett annat rum o vänta tills jag har lagt kantarellerna på golvet i ett annat o sedan gick jag tillbaks o gav kommandot "sök". I början gjorde man det väldigt enkellt, Vera såg lätt kantarellerna. När hon då nosade på kantarellen fick hon ett klick o belöning. Jag ökade på svårighetsgraden efter hur fort hon förstod vad det hela handlade om. I slutet så lade jag dem lite bakom saker som hundmatskålen och bordsbenet. Då var hon alltså redo att ta steget till 3
3. Där lade jag de två kantarellerna på två olika ställen i rummet. Alltså lärde hon sig att det inte bara finns på ett ställe(som det ju inte gör i skogen utan det är på massor av ställen) så att hon ska fortsätta leta efter att hon har hittat ett par kantareller i skogen. Det är det momentet jag är på just nu. Hon är verkligen jätteduktig, hon har kommit såhär långt på 2 dagar, 10 min träning vardera.
4. Har jag inte kommit till än, men den handlar om att när hon har lokaliserat kantarellen så ska hon skälla. Jag kommer uppdatera mer om det när jag kommit dit.
5. Ut i skogen och se hur bra det går! Är det något som saknas är det bara in i gen och träna det som saknades för att det ska funka i skog. Hoppas man hinner bara till all svamp är borta o snön e här :)
Hoppas det kan inspirera några här på hund i fokus hur man kan träna dem att göra svampplockandet mer effektift och betydligt enklare 
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Ska testa detta när pluttis blir äldre så han inte äter upp svampen :D
haha, på tal om det, haha
Idag när jag började lägga svamparna på två olika ställen så var vera först helt förvirrad när jag fortsatte säga "sök" efter att hon hittat en svamp. så hon tog upp svampen i munnen men den smaka så beskt så hon spottade ut den o skakade på huvudet i ren avsmak haha 
#1 svamp är jättegift för hundar att äta men så beska råa, så jag tror inte att han kommer gilla smaken
se bara till att han känner till 1. musmatta tekniken och sök redan innan, det gör det hela lättare 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Innan har jag bara hört att det är de som är giftiga för människor som är giftiga gör hundar. Annan svamp är de känsliga för.
Vet du var man kan läsa om detta? Är ju ganska bra att veta rätt :)
vet faktiskt inte, men det behöver inte vara fel heller, ta chokladen som exempel :) mamma sa att hon hade läst det. vet inte i villken tidning det var
Jag håller på att träna min hund till kantarellsök :) än sålänge nosar hon upp utlagda kantareller!
Jag har gjort så att först så sätter jag på en scarfs på Klenod så att hon förstår att nu ska vi söka kantareller.
jag började med att hålla en kantarell i handen och sänkte ner handen framför klenod så hon liksom bockade sig.
Jag har alltså valt att hon ska bocka sig när hon hittar en kantarell och tittar på den för att jag ska se att hon har hittat en. Så gjorde jag så hur många gånger som helst. bock=godis. Samtidigt lade jag till ordet "sök" när jag visade handen med kantarellen i.
Efter att hon förstod att hon skulle bocka sig såfort hon såg/luktade kantarellen så lade jag den på golvet precis framför henne och väntade ut rätt beteende. Det var ju helt nytt att jag inte hade svampen i handen. efter att hon förstod att hon skulle bocka sig även när inte jag höll i svampen så ökade jag avståndet succesivt. Jag satte upp en vägg av en kartong och la kantarellen bakom (klenod var i ett annat rum så att hon inte såg det) Så tog jag in henne i rummet med svampen och sa "sök". detta var också nytt så jag fick vänta ut henne en stund innan hon började använda nosen. för innan hade hon bara använt synen för att markera svampen. nu skulle hon använda nosen.
Efter ett tag gick jag utomhus och gjorde likadant. Även det helt nytt för henne.
För att sedan öka utmaningen ännu mer så tog jag en ny svamp med en plastpåse så att den inte skulle lukta människa/mig och placerade ut den på en gräsmatta så hon inte ser.
Så långt har jag kommit. Nästa steg är att gå ut på riktigt i skogen och söka på kantareller som sitter fast i marken :P
Men TS hur gör du med Vera, har du henne lös när hon söker kantareller eller i koppel eller lina?
Medarbetare på Hundar.ifokus
#5 vi har hitills gjort det inomhus, men vi har mils stora skogar runt omkring med bara en granne så henne är det inga problem att ha lös i skog :) Hon är dessutom den enda utav våra hundar som alltid går en på hälarna när man är ute o vandrar i skogen, man kan vända sig om och undra vart vera är, ropa på henne och sen märka att hon är preciiis bakom en 
#5 undrar bara en sak, om din hund är ute o söker svamp i skogen och så är hon utom syn för dig, då står hon alltså där o tittar på svampen utan att du ser det? Det vore kanske en idé att lägga till att hon ska skälla om hon har hittat dem
fast du kanske inte har möjlighet att släppa henne utom syn?
På bilden lilla supersmarta Vera
#4 Det stämmer att hundar inte tål choklad. Hundarna bryter inte ned teobrominet som finns i choklad, vilket kan orsaka förgiftning. Ju mörkare choklad ju mer teobromin är det i det.
Är lite oklart om dom inte bryter ned det alls, eller om dom bara bryter ner det väldigt sakta. Giftigt är det i alla fall för dom.
#7 jag formulerade mig nog lite fel! Jag menade att hon läst att svamp var farligt i en tidning :) Men nu vet jag i alla fall varför choklad är farligt för hundar
#6, hon har väldigt svårt till skall. Jag har nog bara hört henne skälla riktigt ca 2-3 gånger.
Hon är superduktig på att vara lös. Men jag är rädd för att om hon är så inne i att söka upp kantarellerna att hon springer ifrån mitt synfält och missar vart jag är.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Ah okej :) kanske du kan träna in att hon ska hitta kantareller men komma såfort du ropar på henne?