Tips om hundras till bruksträning?
Hej!
Vi har en äktenskaplig kris hemma, gällande vilken hund vi ska skaffa nästa gång.
Det är egentligen min sambo som ska skaffa en ny arbetskamrat, men eftersom vi ju är två som engagerar oss är det en fråga för oss båda.
Vi har förstahandserfarenhet av blandis av bruksras (men har tänkt skaffa en renrasig för att kunna tävla i bruksgrenarna), rottweiler, golden retriever och berner sennen, men har även varit hundvakter åt riesen och schäfer under längre perioder.
Min sambo vill helst ha en rottis till. En hane, som den förra. Jag tycker rottishanarna rent fysiskt är för tunga. Jag kan tänka mig att gå med på en tik, men det är nog helst en hane som ska införskaffas. Tyvärr är inte rottisen en ras som tilltalar mig särskilt mycket rent fysiskt (jag veet att man inte ska döma hunden efter håren, men jag vill ju tycka att min hund är sötast i världen), så helst såg jag att det blev en annan ras.
Kriterierna? På/avknapp. Stor kamplust. Föremålsintresse. Ska kunna och vilja jobba när det är dags att jobba, men ska inte smälla av av tristess om det blir en sällskapshundsliknande dag med endast koppelpromenad ett par tre gånger i veckan. Inte vansinnigt mycket pälsvård. Fäller den inte är det inte en nackdel (pudel är inte aktuell).
Så, gott folk, vad säger ni om detta, kan ni hjälpa oss? 
Boxer kanske?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1 Tänkte ungefär samma. Men tyvärr så kommer de flesta boxrar utan "on/off knapp".
Ts vilka hundar tycker du är snyggast då?
#2 De flesta? Det håller jag inte med om.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Schäfer, Malle, Holländare?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha, ja vi har nämnt boxer, men även nästan avskrivit den för att vi fått för oss att de inte riktigt har den avknappen vi söker (det kan ju bara vara våra fördomar)?
Schäfer/Malle/Holländare är inte alls den typen av hund som min sambo kan tänka sig. De två sistnämnda är för snabba i vändningarna tror jag och högpresterande schäfrar känns för nervösa och gnälliga. Jag skulle dock kunna tänka mig en schäfer, men vi är som sagt två.
Rent utseende- och uttrycksmässigt skulle jag vara nyfiken på briard eller hovawart, men har väldigt liten erfarenhet av dem. Jag är rätt förtjust i riesentiken vi passat, men är inte så sugen på en hund som mognar så pass sent (vilket kanske även avskriver briard). Jag är inne på med höga lite tunnare varianter, min sambo mer molosserraser.
Det är så jäkla svårt när man inte kommer överens! Vi är inne på att åka runt till olika kennlar av olika raser för att skaffa oss en uppfattning av ett gäng olika raser (inkl rottis, boxer, hoffe m.m.) för att inte fastna i samma gamla tankespår kring hundar vi redan känner.
Men, sedan igår har det visat sig att vi förmodligen ska vara hundvakter under nästan ett år till en rottistik. Vi resonerar som så att vi då har vi tid på oss att verkligen känna efter om en rottistik kanske trots allt är vår kopp te, samt åka runt och skaffa oss den överblick vi behöver. Det är nämligen definitivt inte aktuellt med en egen hund, en lånehund OCH en valp, så då är vi så illa tvugna att hejda oss. 
Aussie eller Tervueren!
Riktiga arbetsmaskiner, är verkligen med på allt och är så härliga att jobba med. Och Aussien är sötast i världen 
Jag har båda raserna, och terven har mer motor än Aussien men Aussien är mer lättjobbad. Terven kräver total fokusering av föraren medans Aussien jobbar på bra ändå.
Mina är helt underbara, vad man än gör med dem. Spår, lydnad, agility, sök. Dem är ger 100 % vad man än hittar på.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Ja Hoffen är ju också jätte mysig, för mig går den helt bort pga pälsen. Pälsvård och sådant är mest ett nödvändigt ont, inget som jag gärna gör. Men i övrigt så ….
Fast det låter ju bra om ni nu kan få passa på att testamed en til rottis. Det kanske vsar sig att det är just det ni ska ha =)
Och ang "knappen" det finns visst boxrar som har den, fast jag har inte träffat så många med en välfungerande sådan, utan den fungerar bara när dom själva tycker det
Men som sagt det finns dom som ger allt när dom ska och sedan är ur ugna som helst…
Skulle säga schäfer. Förutom att den väl fäller mer eller mindre konstant..
Vi var på en utställning för några veckor sedan och det kan i alla fall konstateras att boxrarna är de absolut sötaste valparna! Fast det tricket kommer jag inte falla för… 
Ja, vi ska träffa alla inblandade i morgon, så får vi se om det känns som människor vi kan samarbeta med och en hund vi kan komma få in i familjen på ett bra sätt. I så fall ska det bli riktigt intressant att lära känna en annan individ av rasen än den vi hade *världens bästa*.
#6 Vad menar du med att Mallen och Holländaren är för snabba i vändningarna?
Tja-a, jag menar bara att de känns snabba i reaktionsförmågan, saker händer snabbt runt dem, det är en upplevelse vi har. Det ligger ingen värdering i det, det är bara inte min sambos typ av hund, vilket gör dem inaktuella till vårt hem.