Ensamträning
Hej! Jag har ju en valp, och snart ska vi börja med ensamträning. Så jag undrar hur man egentligen ska vara? Har hört 2 olika "teorier".
1. Du lämnar hunden i ca 10 min, och går en bit bort ifrån huset (typ ett kvarter) och går sedan hem igen oavsett om hunden fortfarande gnäller.
2. Du ställer dig utamför dörren tills du hör hunden sluta gnälla, då går du in igen och ger massor av beröm.
Angående teori 2, känner inte hunden av ens närvaro?
E ganska orolig över detta med ensamträning, då min lilla tjej e väldigt "mammig"…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man bör inte gå långt ifrån huset. Som teori 2 du skrev så kan man stå en stund utanför dörren tills du hör att hunden är tyst. Öppna inte dörren förrän hunden är tyst. Sen när du kommer in så ska du helst inte gulla och gosa med valpen på en gång utan vänta tills den lugnat sig och sitter/ligger. Om du uppmärksammar valpen direkt när den är uppspelt så blir den mera uppstissad om du förstår hur jag menar.
Jag började ensamträna Shanti dom korta stunder jag gick på toa och så gick jag gick ut om hon var tyst.
Så hon kan vara hemma 1-2 timmar nu utan att hon blir orolig. Vet inte om hon kan vara hemma längre själv…men eftersom jag är hemmafru/mamma så vill jag inte lämna längre om jag slipper.
Snart ska vi ensamträna nr 2 och hon är en riktig pipsill när jag går på toa, så det lär bli en pärs och träna henne.

En Blanding av bårda två skulle jag säga :) början med att stå utan för dören i typ en mentu gå sen in men inte om den gnäller eller kransar på dören för då lär den sig om jag gör detta kommer matte tillbaka. Gå in bara om det är tyst :) öka tiden i takt med vad hunden klara. Till slut kan du börja att lämna den längre tider och då även lämna tomten :) Hoppas att det hjälper!
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Hej på er!
Nu behöver jag verkligen hjälp!!!
Jag har min hund som är snart sju månader och det är ett rent helvete med detta…
Han KAN INTE vara själv! Jag vet inte vad jag ska göra! Han gnäller, skäller, YLAR, bajsar, kissar, rafsar, välter omkull saker…ja…ALLT!
Vi har gjort som ni säger….provat ca 100 ggr per dag att stå utanför få sekunder, men blir ALRIG bättre. Har provat med DAP, nu med Zylkene…Vi kommer inte vidare…och man KAN JU INTE vara hemma JÄMT! Om jag bara måste handla, så är det kaos när jag kommer hem…HJÄLP! Råd? Tips?

#3 Vad gör du med hunden innan du ska lämna den ensam?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#3 Dagmatte eller dagis är väl bästa alternativet om det inte går alls. Vissa hundar lär sig aldrig att vara själva.
Är han osäker i övrigt? Kan ju vara en idé att i så fall jobba med att stärka hans självförtroende i andra situationer.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Hej!
AnneN: Vi går ut med honom så att han är ordentligt avsprungen och avlekt innan…Sedan när vi kommer hem tonar vi ner och ignorerar honom ca 20 min före utgång…
lambero: Nej, det är det som är så konstigt…Han är ju superharmonisk annars. Därför kan de knappt tro mig när jag berättar om hur han är när han är ensam…Men funderade på en en dressyrkurs iaf kan vara något…?
Kan ju vara så att det är mental stimulans han behöver? Och en dressyrkurs skadar ju aldrig.
Jag har jobbat massor med min hund och hans ensamhet. Saker som fungerar för mig är att jag har en barngrind till hallen så han kan se ytterdörren men kommer inte ända fram. Jag ser till att motionera honom innan men inte trötta ut honom helt och hållet. Sen lämnar jag alltid honom med något gott som han gillar att tugga på.
Du kanske kan prova att ta en näve godis/torrfoder och kasta ut på golvet och kliva ut, stäng dörren och sen öppna på en gång igen innan han har hunnit ätit upp allt godis?
Jag roade mig även med att öppna och stänga dörren flera gånger om dagen. Så att min hund lärde sig att inte stressa upp sig så fort jag tog i handtaget. Även samma sak när jag skramlar med nycklar. Eller att jag klädde på mig jacka och skor och sen tog av det igen utan att gå ut. Ibland öppnade jag dörren och stängde utan att gå ut osv.
Nu ett halvår senare så går det bättre men han faller ibland tillbaka i att skälla när han är själv. Speciellt om det har gått ett par dagar sen han var själv senast.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
ser att du har en cocker?
Jag har precis skaffat en cocker påg och har nu läst att många cocker har svårt att bli lämnade ensamma…vilket avskräcker mig lite…?? 
Jag bara undrar en liten sak… Du säger att din hund är lite ''mammig'' exakt vad menar du då, att hon ex alltid följer dig vart du än går å så
Lambero: Tack för tipsen.
Jag gör med det där med "ritualerna inna jag går ut samt öppnar och stänger dörren. Men kanske ska jag prova det där med en grind…
Han är egentligen inte jättestirrig för småsaker. Typ han reagerar när jag tar nycklarna, men det funkar att gå utanför dörren ca 1 och en halv minut och sedan gå in utan att han är i panik. Idag har jag gjort detta redan ett par gånger…
Problemet är ju att jag börjar jobba snart…
Sen undrar jag…man MÅSTE ju lämna de ibland och om vi ska iväg och handla tex, så är han ju i panik sen…"förstör" detta ensamträningen eller går det bra att varva…Min coach sa att vi trorts allt MÅSTE lämna honom VARJE dag, så att han fattar. Funkar detta för er?
Gud vad jobbigt det här är….och de är ju som en familjemedlem, så man blir ju helt förstörd!
Att lämna något att tugga på är helt meningslöst, för han rör det inte ens…Han är ju så koncentrerad på oss.
Det enda som fungerar är ett RIKTIGT ben med kött på och det kan man ju inte ge varje dag(hård i magen).
Tack för era råd!
p.s. Någon sopm sett bra effekt med Zylkene?
Tack för tipsen!! När jag säger mammig menar jag att hon i princip följer mig vart jag än går. Vi har ensamtränat henne nu vid ca 3 tillfällen, i högst 10 min och det har gått hyfsat. Hon gnäller jättemycket ett tag men sen går hon och gör nåt annat (tuggar på första bästa sak som ligger framme) men det låter ju ändå fantastiskt jämfört med din hund Achille. Hoppas det löser sig på nåt sätt!
#11 Om hon följer dig vart du än går så kan ju hon ha seperations ångest (som min) men d behöver d inte va, hoppas att hon blir bättre på det
Följer hunden dig vart du än går inomhus, dvs att den följer dig hack i häl när du lämnar ett rum och går till ett annat? Isåfall skulle jag rekommendera att du börjar där. Lär hunden sitt/sitt kvar, och ligg/ligg kvar. Sätt eller lägg hunden, gå till ett annat rum… gå tillbaka och belöna. Sätt eller lägg hunden, gå till ett annat rum göm några godisar… gå tillbaka och hämta hunden, låt hunden söka godis.
LÄR hunden att stanna kvar i ett rum, medans du går till ett annat. Om du börjar där, blir det lättare att gå vidare i ensamhetsträningen, för att senare gå ut och lämna hunden hemma själv.
Lycka till!
Hej Maja!
Tack för tipsen! Detta var lite nya grejer!! TACK!! Ska pröva. Imorgon skall vi även till en ny hundpsykolog…får se! Tusen tack för era tips! Kramar!
Hej på er alla igen… Nu har vi träffat en ny hundpsykolog och fått ytterligare råd…
Utöver det vi redan gjorde (som var rätt), har vi nu lagt till två saker. DAP-halsband och KONG.
Vi har provat KONGEN, men oiavsett kött som han är galen i…NADA!
Nu blir jag snart tokig….!!! Nu har han DAP i väggkontakt, DAP-spray och DAP-haösband. Zylkene och KONG…men INGET hjälper! (utöver behandling med strategier som nämnts ovan)…VAD SKA JAG GÖRA???!!!
#15 Vad gör du för att trötta ut honom mentalt? (hjärngympa) På vissa hundar biter inte fysisk aktivitet. Min jack russell kan springa i evigheter utan att bli trött, men lägger man ett spår åt honom eller tränar något så att verkligen får tänka så blir han helt slut sen.
Du skriver _"men det funkar att gå utanför dörren ca 1 och en halv minut och sedan gå in utan att han är i panik"
_Fortsätt med det! Där har du ju hittat något som fungerar för tillfället, träna detta i någon dag, dag 2 eller 3 så utökar du det till två minuter och så vidare. Visst det tar tid, men det gör ensamhetsträning ibland.
Du säger att man ibland måste lämna sin hund ensam när ma ska handla och så, visst är man ensamstående så är det svårt. Men lämnar man då hunden ensam en halvtimma och den börjar stressa upp sig är man på ruta ett igen, har du ingen som kan vara hundvakt medans du går och handlar? Eller om du har familj så kan en utav er gå och handla.
Önskar dig lycka till!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Hej!
Åh, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta, för vi har provat både med fsysisk aktivitet , sökande (gömma grejer o nosa upp), KONG, ignorera/ickeignorera, Ben, mat….TV…allt!
Problemet är att idag funkade det att stå utanför i fem minuter…imorgon kanske det funkar 30 sekunder…han är mao INTE konstant….Jag hoppas nu att DAPhalsbandet gör underverk(vilket inte är troligt)..
Jag är inte ensamstående, har min kille, men han jobbar ofta till 21.30 och då måste någon ju se till att kunna göra något under dagem…
Svårt!
Tusen tack iaf!
#17 Hm, okej. Det verkar ju som att han blir uppstressad när ni går ifrån honom. Hur fungerar det om du stänger in dig i ett annat rum i lägenheten/huset? Typ om du går in på toaletten och stänger om dig. Så har jag alltid ensamtränat mina hundar, börjar alltid med att låta dom vänja sig vid att jag inte alltid är i samma rum.
Har hunden tillgång till hela lägenheten/huset när du åker bort? Det bästa är om man kan avgränsa hemmet så att hunden enbart får vara i ett rum, där man bygger upp extra mycket trygghet för hunden.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
hej igen…Att stänga in sig i ett annat rum…ja det var det vi med täänkte…vi gömmer oss ibland…när i äter är han i annat rum…ibland stänger vi in honom och går ut på terassen och på natten är han själv…inatt sov han tom själv i mörkret ute på terassen på överbvåningen…När han skall vara ensam har vi begränsat lägenheten till endast hall och kök, för där har vi även en DAP i kontaktuttaget…
MMed andra ord…han fattar att vi är kvar i huset när vi stänger in oss och gömmer oss för det är det INGA problem alls med.
Herregud, han verkar heeelt omöjlig, men jag vill inte ge psykofarmaka till en valp på 7 och en halv månad…
Låter som sepration ångerst och i de flesta fallen så tar det tid och "fixa" det, från början i sakta takt och kom ihåg bara för att en säger att vara hundpsykolog så betyder det inte att dem kan allt, eller har alltid rätt för du behöver inte ha en speciell utbildning i svergie för att kalla dig för hund psykolog..tyvärr.. Hoppas att det löser sig.
Hej! Linow, jag vet att det tar tid…tyvarr har vi jobbat pa det i snart 3 manader, utan NAGON SOM HELST forbattring…och da borjar man ju bli stirrig. Vi bor i Italien och har kravs det veterinar i grund plus tre ar hundpsyologi efter det…Dessutom har var hundpsykolog ytterligare utbildning utover detta…menmen…hennes rad verkar inte heller fungera….nu ar det snart farmaka som galler tyvarr :( Tack for era tankar.
Min lilla kille skällde och gnällde som tusan ibörjan och när jag trodde det var bra så lät han under tiden jag var borta (fast jag inte visste det). Jag har alltid haft honom i köket med ett kompostgallet som avgränsar till hallen, med en filt över. Jag fick för mig att han blev mindre stressad då han inte "behövde" se att jag inte var där. Han har aldrig brytt sig om leksaker eller ben när jag är borta hur goda de än är.
Det som har fungerat för mig (och då har han varit med om en flytt också) är att låta honom vara i köket. I början stängde jag in honom fastän jag var hemma, med filten över. När han var tyst och det gått ett tag så släppte jag ut honom och låtsades som inget hänt. Nu när vi flyttade fortsatte jag vår "ensamrutin" i köket. så det som verkligen funkat är att träna att ha honom i köket fastän man är hemma, sen fortsätter man att ha honom i köket och varje gåg jag går öppnar jag ytterdörren virderom låset och kastar in en näve godis. På det viset vet han att när jag ska gå komemr det finnas godis i köket, ibland springer han även in där självmant och att ljudet av attlåsa dörren innebär också godis.
Hoppas detta var lite till hjälp. Min lille kille har aldrig gjort hyss eller bitit sönder saker men jag vet hur svårt det kan vara, jag bor även själv med min hund. Men tillsut hittar man ett sätt trots att det kan ta tid.
Hoppas att det löser sig för er!!
Låter fortfarande som seperations ångest för mig
Min tjej ensamhetstränade jag med hjälp av klicker faktiskt, det funkade jätte bra för mig då hon pep otroligt mycket. Det enda jag gjorde i början var stänga, öppna, klicka, ge godis hela tiden, sen ökade jag till 1 min, 5 min, 10 min osv.. O jag filma, o hon gick bara o la sig o gör det fortfarande. Tränade från att hon var tre månader gammal, o nu vid 7,5 månader är hon själv fyra timmar, per dag. O hon sover hela tiden, men då är hon avrastad och haft hjärngympa innan jag går, sen långprommis när jag kommer hem :) Om du vill ha tips, på ensamhetsträning så kan du säga till :) Min valp är fortfarande mammig, mest jag som duger i familjen. Hon klarar dock inte av att jag är inne på toa med stängd dörr även om de är andra hemma, då piper hon som en galning, men är hon själv så går det super! Konstigt..
Hej! Ja…jag är öppen för alla tips, men tyvärr har vi nu varit tvungna att ta beslutet om psykofarmaka, för vårt fall verkar verkligen helt desperat…Vi hade kommit upp i 30 minuter och sedan en dag vaknade han och var stirrig (vem vet varför) och nu har han "gått tillbaka" till att bli galen efter 3 minuter…Jag får inte ens duscha ifred längre…Det som är så jobbigt är att vi klarat till en viss gräns, sen har det brustit, då har vi backat…sen har det brustit, sen har vi bröjat från noll…och nu har det brustit igen…han fixar det helt enkelt inte…Och grannarna börjar bli galna på oss, för han skriker och ylar och skäller och river halva huset…Stänga in honom är ännu värre, då blir han galen DIREKT.
Jag är nu desperat, så det blir farmaka…vi har verkligen försökt med allt…så jag anser även för hans bästa att vi nu måste ta detta steget…tusen tack iaf för era tips…
Hej igen alla! En fråga…vi har nu provat allt för att vår lille prins ska lugna sig, men INGET funkar…INte ens hundpsykologen förstår sig på honom längre och grannarna håller på att bla galna för att han skäller som en gaaalning när vi är borta!
Nu är dock min känsla annorlunda…känns somom han är mest dramaqueen, för när vi lämnar honom har vi börjat filma honom och då är han totalgalen första 10-15 min, skäller och springer runt….sedan skäller han ständigt mindre och ibland sätter han sig och lugnar ner sig lite…När vi kommer hem så springer han runt och piper precis som" åååååh vad synd det är om mig", men när han ser att han inte får uppmärksamhet, så slutar han genast, går och gör något annat och blir direkt lugn….så det går ju Iaf framåt!
MEN skällandet funkar inte mer! Så nu tänlte vi skaffa ett antiskall halsband….Någon som et hur ultraljudet fungerer, är det bra?
Nu antar jag att vissa kommer att kommentera om djurplågeri om att vi är lata osv, men vi har verkligen provat ALLT och nu när han skäller, så går det inte att träna bort det eftersom han ENDAST skäller när vi är borta…Så bespara mig sådana kommentarer, för även två hundpsykologer (vi bor i italien och där krävs minst 8 års utbildning för detta) har till slut gett upp…
Så lite råd om ni vet?!
KRAM