Vanvård eller inte?
Hur gör man när man träffat en person man gillar extra mycket.. Men att det visar sig att denna person har noll intresse för att lära sin hund vett och etikett ?
I början tänkte jag att valpen va ju liten, endast 8 månader gammal. Det fanns tid att lära den saker.. Men han uppfostrade hunden efter humöret han hade för varje dag. Ena dagen får hunden mat direkt från köksbordet - blir en tigghund. Och andra dagen får inte hunden vara i samma rum när han äter - för den ska då minsann inte bli nån tigg-hund.
Denna kille är underutbildad. Inte gått klart högstadiet ens en gång. När jag berättar om mina framtidsplaner om utbildning och flytta så ''backar'' han alltid mej med att VI inte kan lämna orten för o utbilda sig/oss. För det skulle betyda att hunden var ensam hemma mellan 07.00 - 16.00 varje dag. hundvakt finns det inte en tanke på. Jag har frågat vad han tänkte på när han skaffade sig en hund ens, när han aldrig nånsin kommer ha tid för ett vanligt svensson-jobb (jobbet han är på nu är någons släkting där han tiggt till sej så hunden får vara under hans skrivbord om dagarna). Hundvakt vägrar han ju för han litar inte på att någon kan ta hand om hunden (jag anser att han itne ens kan det själv).Jag hade en ide om att förädlrarna kunde ha hunden om vardagrna. Men svaret va ju att ''Men jag ivll ju ha na''. Så det var uteslutet.
Ibland är hunden hos hans föräldrar. Där får hunden morra,skälla, hoppa, tigga, ja den hade fan säkert fått skita på golvet om den fortfarande gjort det. Felet är inte att dom inte bryr sig eller hatar hundar - dom har själva hund. Utan dom anser att ''säga åt'' en hund är att skada den. Alltså att säga åt hunden, uppfostra den att vara tyst när det går folk på vägen utanför - det är så taskigt mot hunden. Att lära en hund att inte tigga är mycket taskigare än låta den stå på frambenen mot köksbordet varje gång det nalkas middag.
Promenader är inte att tänka på. Den här killen har vuxit upp i en typisk ''jakthund''-familj. Alltid gråhundar,altid två-och-två - då har dom alltid en kompis. Och har dom en kompis behöver ingen av hundarna promenader eller uppfostras - de mår ju bara bra av varandra. Första gången jag skulle träffa hans föräldrar så stod jag först utanför på gården och väntade. hundgården ligger väldigt nära ''parkeringen''. Jag gck mot den, lugnt och mumlade för mej själv. Till attack kommer en gråhund och verkligen HAT-skäller, hoppar mot staketet och river,slår, och försöker bita i gallret för att komma ut. Jag har själv alltid vuxit upp med hundar och det där beteende var fan sjukt. Hade den där gråhunden varit lös hade jag varit av med någon kroppsdel. Visst, jag klev in på dennes revir. Men jag har trots det ALDRIG mött en så aggresiv hund innanför en hundgård. Visst att ''hundgårdshundar'' är understimulerade och skälliga. Men detta var nått ännu värre. Osäkerhet, aggreivitet, skydda revir, det var allt negativt inklämt i en liten hund.
Den hund den här killen har nu är ingen jakthund, utan en finsk lapphund. Jag kan inte så mycket om den rasen alls. Men ALLA raser behöver uppfostran och långa promenader. Den här hunden kan TVÅ saker. Den kan SITT och LIGG. Och när jag insåg det att det var de enda den kunde, så tänkte jag berömma killen till å ''fortsätta'' med det, att lära hunden nånting. ''Ja, men det är inte jag som lärt henne sitt eller ligg. De va nån tjej på jobbet''.. Inte ens sitt eller ligg har han alltså lärt den här hunden. Och nu på sistone har hunden börjar tveka på komandot ''ligg'', då han använder olika toner för varje gång.
När hunden morrar och killen är irriterad kan han ena dagen säga '' NEJ!'' och hunden fortsätter. Killen fortsätter med ''SLUTA!'', som inte funkar. Han kör med ''FYY!'', ''neeeeeeeee'', som nått sökande efter rätt ord på rätt språk. Hunden fortsätter morra och han ger upp.
Hundens promenader:
morgon vid 7.30: 20 sekunder mellan hemmet och bilen.
jobbet: 10 sekunder in i byggnaden
Han killen påstås ha börjat vara ute och gå på fikaresterna. Men inte för hundens skull utan för å ''slippa'' tanterna på jobbet. Så vi säger eventuellt 15 min.
hemgång: 10 sekunder till bilen.
Biltur på kanske 1-2 timmar.
Hemma: en runda runt huset på 2 min. Sen ska hunden vara stimulerad,motionerad, piss och bajsad och LUGN på köpet. Det KAN hända att hunden får en runda runt huset vid 21.00 tiden just för hunden piper och håller på pissa på sej..
Jag har brorsbarn som jag så ofta jag kan umgås med. Eftersom hunden alltid följer med honom om vardagarna så händer det att han följer till dessa barn. i somras blev min bror arg på honom och frågade varför han hade hunden kvar i sin bur i bilen när det var en stekande sommardag. ''Ja men jag har rutorna öppna''. som om det skulle nån spela roll ? Han hämtade hunden tillslut. Sen blev det kaos. Den här hunden har bara umgåtts med vuxet folk. Aldrig träffat på barn eller ''vandrande folk' (när han väl går nån liten liten promenad är det endast i en skog utan människor i närheten). Så när hunden kom in på gården med folk som gick runt + barn så blev det väl lite som de blev. Hunden som han försökte få lugn hoppar omkull ungarna som kommer fram. Han får lov tillslut slita undan hunden och sätta den mellan hans ben för o få kontroll. Hunden drar i kopplat så mycket att den tappar andan och hulkar och flämtar som en idiot. hunden vill inte bråka, den är bara SÅ oerhört glad att se små folk i sin egna storlek och som kommer fram och vill hälsa. Hunden kan inte ens hälsa normalt. Den hoppar på alla människor och förstår därmed inte att barn är små och ramlar och gör illa sej. Så vi kan inte ta med henne till min familj - för hunden är för ouppfostrad. När hunden va o hoppa när barnet ville hälsa så '' Nej inte hoppa'', SERIÖST? Det är FÖRSTA gången hunden nånsin hört det. Menar han att den ska förstå kommandot då ? Den fortsätte ju som en tok ändå. pga detta har en av mina brorsbarn bivit rädd för hundar.
När han leker med den här hunden så använder han alltid händerna aggresivt. Tar tag i nackhåret och håller fast henne så hon ska ''bita'' sej loss. Eller så tar han tag i pälsen under halsen så hon piper, och släpper inte förrän hon bitit honom tillräckligt hårt att HAN släpper. DET är lek för honom. När hon kommer med bollar och vill leka så säger han alltid '' *namnet*, jag orkar inte leka nu. imorgon''. Sånt är tråkigt för honom, det ''ger' honom ingenting. Och skiter fullständigt om det är stimulans för hunden.
Hos förädlrarna är det större utrymme än där han bor nu. Så alltid när kommer hem till dom och släpper lös henne så springer hon runt runt runt runt som en idiot i säkert en kvart - det är hennes stimulans för att få nån slags rörelse i kroppen.
När jag väl smygit mej ut med hunden när han somnat är det ett helvete. Eftersom hunden bara gått i skog/skogsvägar har hon inget vett om att man håller sej på EN sida av vägen. Hon kan plötsligt bara sådär springa över till mitten på vägen för å vilja gå där. Hon drar tills hon spyr och hon har dessutom ett alldeles för litet halsband på sej. Hon hade de sen hon va valp, nu är hon 1 1/2 ågammal. När man tar av henne de så ''kvävs'' hon i någon sekund, låter sådär hulkande. Jag har bett honom om att köpa ett större- men han känner sej inte säker om hon har större, hon kan ju krypa ur det och rymma.
Det är en stor gård där han bor. Dock ingen hundgård (än). Men han har massor av platsen att knyta åtminstone hunden ute en timme då och då. Men när jag nämner det så ''Jag vill ha henne hos mej, så jag vet var jag har henne''. trotsar jag honom och har ut henne ändå så går han och kollar om hon smitit ungefär var tionde minut, helt manisk.
Han älskar sin hund, samtidigt som han missköter henne så mycket (tycker jag). För mej har det gått så långt att jag inte kan kolla på hunden längre. Jag får sånt medlidande med den. Jag kan inte påstå att den visar att den plågas. Men heller inte att den visar att den mår bra. För bara någon dag sedan va den här killen fruktansvärt förkyld. Han somnade på soffan och jag tog med mej hunden ut i smyg och vi va ute i mer än en timme. Hon hoppade, sprang, skuttade på ängarna där vi gick. hon såg lycklig ut. Hade dessutom långt koppel så hon fick ''springa av sej'' - trots att hon drar. När vi kom tillbaka var han sur för jag gått med henne utan hans vetskap. en timme senare hade han upp hunden till föräldrarna. För ''här'' kunde hon ju inte vara när jag betdde mej såhär.
Visst, jag kan prata med honom vad jag anser. Men vad jag anser är inte så viktigt i hans uppfostrande. Då det är hans hund. Jag får uppfostra min hund precis hur jag vill när jag skaffar en egen tycker han.
Hunden är köpt på kennel för 12.000kr. Alltså inget ''impuls''-köp på 3000:- som det finns hundar för.
vad FAN ska jag göra? Direkt hunden är här mår jag så dåligt. Blir deppig, irriterad och ''fräsig''. Just för jag tycker hela situationen är så absurd. Helvete.
Hakuna Matata!
Ursäkta för så extremt lång text. Men jag fick lov ''få ur mej'' allt när jag ändå var igång.
Hakuna Matata!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
hm. har läst igenom allt. Jag tycker att du ska sätta dig ner med honom och berätta vad du tycker. Det är inte lönt att försöka prata med honom när han är irriterad över dig och du över honom för då blir det bara lönlöst bråk. Utan sätt dig ner med honom när ni båda är s.k. nollställda.
Om inte det fungerar… Ja då har du försökt. Och händer det någon gång att han bryter mot lagen i hans hundägande så ska du anmäla honom!
Medarbetare på Hundar.ifokus
tja… vad gör man?? säger som #2 Sätt dig ner och prata med honom när ni inte är i affekt … Försök resonera… i övrigt kan du inte göra så mycket tror jag… tyvärr.
Trist situation, men det är inte helt ovanligt dessvärre.
Försök förklara för honom att du vet att han älskar sin hund, så att han inte ställer sig i försvarsställning och tror att du tycker att han inte bryr sig om hunden, men att det finns bättre sätt att behandla sin hund på om man bryr sig om den.
Du kanske också kan försöka uppmuntra honom att gå ut tillsammans med dig med hunden (eller snarare att du frågar om du får gå ut med honom och hunden) istället för att du smyger ut med hunden, så att han tycker att du går bakom ryggen på honom. Kanske du kan uppmuntra honom att börja på någon aktivitet med hunden, på någon hundklubb, kanske tillsammans med dig. Då får han också lära sig från fler håll hur man behandlar en hund, kanske från personer som han tycker har högre auktoritet.
Om han är rädd att hunden ska rymma i ett större halsband kanske du kan få honom att köpa en sele istället. Den känns kanske som om den sitter lite mer på plats utan att vara för trång och är dessutom bättre för hunden om han nu inte tänker träna den att inte dra (så understimulerad som den är nu så kommer det nog inte gå att lära den att inte dra).
Usch så ledsen jag blir av ditt inlägg
För mig låter killen som en maktmissbrukare och jag hade nog tagit hunden och stuckit, långt.
Nu biter den för att komma loss när han "biter" hunden…vad kommer han göra när hunden börjar bita i andra situationer? För ärligt talat är det det han lär hunden…bit hårt så slipper du undan. Med den stress hunden lever under, pga bla understimulering och varierande regler är det bara en tidsfråga om inte hundens liv ändras radikalt. Och det tror jag inte kommer att hända så länge han är ägaren.
Tror inte du kan lösa detta på egen hand, det verkar inte som att killen varken lyssnar på dig eller litar på dig när det gäller hunden. Kanske du kan kontakta uppfödaren och få hjälp därifrån? Annars är det nog anmälan som gäller.
Jag hoppas det går att lösa "problemen" med hundägaren innan hunden är skadad för livet, men på det jag läser verkar det inte så. Håller tummarna för att du lyckas och att hunden får ett bättre liv!

Alltså jag tycker först och främst att du ska försöka prata med killen och därefter ta kontakt med uppfödaren för att rådfråga om hjälp.
Håller med #6, kontakta uppfödaren! Killen är ju en idiot… vad köpte han hunden för? Han kunde lika gärna köpt ett stort gosedjur så slipper han både fostran, motion och aktivering.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Jag håller klart med 6, jag fattar inte heller varför man skaffar en hund o sen låter det bara vara. En hund trivs när den får arbeta en del kräver mer endel mindre. Men något iaf promenader ser jag ingen aktervering i alls mer än lukta på andras kissefläckar. Vad är detta för ras? är det renrasig kontakta som sagt var uppfödaren är det en bladras hmm ja inte alla uppfödare som är villiga att ta tillbaka eller har räknat in suport att ge till valpköpare. Men iaf lycka till låter inte roligt detta.
#8 Det är en finsk lapphund, alltså en ras som behöver jobba.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Min tanke är som ovan, Prata med honom berätta att du gillar hunden gättemycket så att ha ninte försvarar den.
Be att få gå ut med den säg att du vill ha sälskapet och tryggheten med hunden.
Du kan ju fråga om du får träna lydnad med hunden elerl likande berätta att du vill tästa på.
Även om inte han har intresset kanske han kan lita så mycket på dig att han låter dig göra vissa saker?
Ananrs som ovna jag hadde inte litat på killen ens för min egen skull, Hundne kommer tillslut bli farlig…
Läskigt helt enkelt.
9 tack hur tusan kunde jag missa det

Hej! Har inte svarat på era inlägg jsut för jag känt mej så dålig som itne tagit itu med det.. Men jag ska berätta hur allt står till iDAG:
Promenad omkring kl 09.00 på 30 minuter.
15 min promenad vid lunch, runt kl 12.
promenad omkring kl 14 på 30 min.
Sen vid 17.00 slutar han jobbet och åker hem. Då är hon antingen inne eller får sitta bunden till 19.00- 20.00, då har vi böjat ta en timmes promenad på ungefär 4km varje kväll..
Utöver det har jag/vi börjat med mental aktivering. Började nyligen lite smått med godis under muggar hon får finna fram, godis i toalettrullar, godis i petflaskor (dock är hon rädd för petflaskorna fortfarande, men de va hon för muggar åxå. nu leker hon med dom). Och tänkte vidareutveckla de utomhus. Nått tips?
Det vi träna på nu är att hon ska sluta hoppa när någon kommer eller när hon kommer på besök hos nån. Då RUSAAAR hon in o hoppar hoppar o hoppar på folk tills hon tröttnat. Hon gör inte så på mej då jag har sen kanske alltid ignonerat henne och vänt mej om när hon kommer inrusande, gör jag fel? Hon hoppar inte på mej iaf.. Jag har bett de jag känner att ignorera henne när hon kommer, och låta DOM ropa på henne istället för att hon ska få bestämma när och hur hon ska få sin uppmärksamhet. Annat tips på det?
Jag har åxå skrivit att hon drar som en idiot, det gör hon fortfarande - i halsband. Vi har beslutat att inte använda halsband för det är NÄSTAN (känns det som) omöjligt o få henne att inte dra med halsband. SÅ vi bytte till sele och nu drar hon nästan inget alls. Om man jämför halsband och sele så är det som att man fick en helt ny hund.. I sele kan hon stanna upp och SE saker, hon stannar och vänder när vi stannar. Med halsband hade hon inte tid för nånting.. hon såg varken oss eller nånting annat.
Ge gärna tips på vad som är bäst att göra härnäst.
Igår tränade vi stimuland i ungefär en timme i köket. Samtidigt kom ägaren hem (han kunde inte ha henne igår så jag hade henne) så sprang hunden mot honom, hälsade, men blev sen lugn. Han frågade ironiskt vad jag hade ''gjort med henne'', varav jag svarade av vi träande/lekte. Hon va HELT SLUT alltså. Och lugn blev hon. RESULTAT! =)
Hakuna Matata!
Problemet som är störst faktist det är killens familj. Vi har berättat för dom att vi ''ändrat taktik'' och vill nu att hunden ska bli dragfri, hoppfri och liksom MÅ BRA! Ändå så '' HEEEEEEEEEJ VOVVSAAAAN'' * KLAPP KLAPP BUS BUS* varje gång vi kommer dit. Hon får ju exakt de hon vill ha som vi försöker få bort. DOCK ett plus ska hans pappa har som ignorerar hunden tills hunden har lagt sej ner. Då kan han ropa på henne. Men det är två andra i familjen (mamman och storebror på 40år) som skiter i vad vi säger. Och även när hunden morrar inomhus och mamman ska säga till hunden så gör hon till sin röst så mycke så de låter som hon morrar också ''YES, EN TILL I MITT LAG'' lär ju hunden tänka..
Hakuna Matata!
Så bra :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vad bra att höra att det går framåt med hunden, kul att ni jobbar så hårt med henne.
Jag tror inte att ni behöver vara så oroliga över att andra personer behandlar henne annorlunda, om inte de väldigt ofta passar eller träffar henne. När jag var på kurs med min hund och lärde mig hur viktigt rätt hantering är för att hon ska bete sig bra så frågade jag tränaren hur det blir när hon passas av andra människor, som inte har gått samma kurs, för man kan ju inte räkna med att man kommer att hitta en hundvakt som är expert på ens egen hund. Men hon sa att för vår och hundens del gör det ingenting, det kommer inte att förstöra vår relation och vår träning, utan det kommer bara att bli jobbigt för de människor som hanterar henne fel. När hon kommer till en själv igen så kommer hon svara på ens eget beteende.
Jag tycker att det är bra också att ni bytte till sele när det visar sig att det inte funkar med halsband, ingen idé att låta hunden gå och strypa sig när det inte leder till något bättre. Tänk på nu i selen att aldrig låta henne dra, så att hon inte successivt kommer tillbaka till dragande, så fort hon drar åt ett håll - byt till motsatta hållet. Ni behöver inte gå långt åt det andra hållet, ifall ni är på väg någonstans, utan gå bra i en cirkel, eller fyrkant, så att hunden reagerar på att det inte lönar sig att dra, och fortsätt sedan framåt. Ibland får man upprepa detta en massa gånger i rad men sedan brukar hunden fatta. Alternativt kan man bara stanna och inte fortsätta gå förrän hunden kommer tillbaka till en, då stannar man ögonblickligen när kopplet blir sträckt.
en sak som fungerar mycket bra som koppel träning är att träna hunden att gå vid sidan, mycket korta stunder, sen hopp och lek i till exempel lina eller så. ta en godis, ha kontakt med hunden gå några steg och stanna, stannar hunden och tar kontakt blir det godis, det kan ta ett tag, stannar hunden inte, visa tilbaka den och beröm, ge gärna godiset bakom ryggen, sen går du några steg stannar, belönar och så vidare! men mycket korta stunder åt gången! sen om hunden kan gå vid sidan, beröm varje gång den tittar upp mot dig! byt håll lite då och då, dra fram en leksak och kampa när den kollar upp mot dig, vänd om och spring och så vidare, var oförutsägvar i ditt gående, och belöna all form av kontakt. Låt inte hunden gå och nosa, det är till för de "fria nosstunderrna" o kopplet är det att gå fint vid sidan som gället, så gör vi i alla fall och det har fungerat otroligt bra på vår hund som drog något otroligt mycket förut. Eva Bodfäldt, en av Sveriges mest framstående hundpsykologer och hundtränare lär ut denna metod.