Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3345 ggr
Winta
0

Halsband eller Sele?

Hejsan! har några frågor.. Själv använder jag vanlig hundhalsband och hört om att sele inte var bra pga sliter ut kroppen eller vilket som så använder bara halsband. Nu använder en vän till mig sele på sin hund och hundinsuktören säger att halsband stressar hunden om den drar/övrigt? vilket är egentligen..bäst för hunden då?

Fridaaaa
0

Sele tycker jag är bra, har det på våran i skogen.
Tycker inte det sliter på kroppen mer än halsband.

Jag har halvstryp när jag går vanliga promenader i samhälle osv.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Zabina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker utan tvekan att sele är bättre! Tycker precis som instruktörem hade sagt, att halsband har en tendens att stressa upp hunden. Om hunden har halsband och drar eller om det förekommer kraftiga/hastiga ryck så finns det dessutom risk för nackskador!

Winta
0

Ok! tack för era svar och använder ni sele dagligen? eller bara vid vissa tillfällen?

Minxis
1

Inget fel på sele om man har en hund som sköter sig. Har man en hund som drar mycket är en vanlig sele inte vägen att gå enligt mig. De flesta inser ju att dom blir mycket starkare i sele.

men i vardag så är deet som ett halsband, slitagemässigt. drar inte hunden så är ju inte korrekt påsatt  halsband stressande och inte en sele heller. Kör på det du känner bäst :)

sele till min hund går inte alla gånger. hon tycker den är ivägen och kliar och har sig… då alla selar jag prövat. Tror inte att det skadar henne eller nått sånt. tror bara inte hon gillar att ha sele.

Zabina
0

#3 Ja, jag använder alltid sele! Men visst är det som #4 skriver, går hunden bra så spelar det ingen roll vilket du använder. Däremot tycker jag det är större risk för skador med halsband om hunden drar eller om det blir ryck. Hundens hals är väldigt känslig!

[Highonbluetomorrows]
0

Om hunden drar spelar det mindre roll vad man använder, sele är skonsammare men hunden blir starkare, halsband gör mer "skada" men kan vara lättare att kontrollera. Det viktiga är att man lär hunden att gå korrekt, gärna i båda utstryrslarna.

Jag är dagmatte åt en border collie som inte kan gå fint i koppel för fem öre, och jag föredrog definitivt sele framför halsband på honom. Han tenderade att gå lugnare med den och jag tyckte det var både skönare och lättare att hålla. MEN då han bara har en sele och den användes som "arbetssele" så skulle jag ej ha den till vanliga promenader. Synd, då hunden fortfarande inte kan gå fint och det blir en hel del knyck i halsbandet när han plötsligt skuttar iväg en meter för att slicka löpkiss.

För övrigt tycker jag det är SKITSNYGGT när man ser hundar i snygga selar (typ Hurtta), medan vanliga halsband är mer meh.. Så i mina ögon är selen både snyggare OCH mer funktionell (då den är mer skonsam), men allt beror ju på vad man har för hund och personliga smakpreferenser. Selen är ju drygare att ta på, bland annat. Kan även skava.

Zebben
0

Sele är enligt forskning bäst för hunden. En korrekt och tillpassad sele. Den trycker inte på några farliga delar som ett halsband gör. Man kan heller inte skada hunden om den far iväg som ett skott, vilket ett halsband gör.

En av faktiskt många anledningar till att en hund drar i kopplet är faktiskt att de upplever obehag genom att ha halsband som trycker mot halsen. En hund fungerar så mentalt att är det något so trycker så trycker de tillbaka. De förstår inte att man ska sakta upp, så att trycker minskar. Det första jag låter hundar som drar prova är just att byta från halsband till sele. Många upphör helt att dra. Andra fortsätter och då får man reda ut varför.

Jag skulle absolut använda en korrekt sele om jag hade haft en hund som behövde hållas kopplad. Nu har jag mina hundar lösa till 99% av tiden. När jag ska iväg och de måste vara kopplade så använder jag halsband för att det tar minst plats att ta med sig. Men så drar heller inte mina hundar i kopplet.

Changrila
0

Jag använde alltid halsband till hundarna förut eftersom jag inte hittade någon sele som fungerade på dem. Nu har jag måttbeställda, specialsydda selar till dem som är helt underbara. Ibland har jag halsband på när jag bara ska rasta dem lite snabbt, men eftersom sele är skonsammare om det råkar bli plötsliga ryck osv (och min tant går finare i sele) så har jag alltid det på annars.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Em_
0

Jag har en liten hund som inte går särskilt fint i koppel. Vi jobbar mycket på det. Jag använder sele eftersom han inte triggar igång lika mycket på t.ex. andra hundar när han inte blir strypt. Vet inte hur jag hade gjort om han var starkare än mig. Han är min första hund och han var sex månader när jag fick hem honom. Med de erfarenheter jag har nu skulle jag inte skaffa en fullvuxen hund som är starkare än mig, utan satsa på en valp och träna koppelpromenader innan den blir starkast.

Nicolina
0

Jag har en liten terrier i släkten som jag brukar ha hos mig ibland, hon drar i halsband och som mest om hon är uppstressad. Betydligt lättare att ha lös än kopplad då hon är väldigt följsam, men uppvuxen på landet och gått mest i skogen så har ingen trafikvana och fattar inte att man inte ska gå ut i vägen ;)

Till råga på så är hon född med trång hals, så när hon drar i kopplet så blir ju lufttillförseln ännu sämre än normalt och hon grymtar och flåsar som värsta mopsen. Jag bestämde mig för att köpa ett litet sele till henne, hon har helt slutat grymta som en liten gris och dragande minskar hela tiden utan särskillt mkt träning från min sida.

Nu gäller det bara att få gamla farmor att förstå det fina med att använda en sele…. för det är bara positivt för denna lilla hund iaf!

Fridaaaa
0

#3 Använder sele varje dag i skogen :)

SaraC
0

Som Zebben säger, tvärtom är det sele som är det mest ergonomiska för hunden.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Maliiin
1

Jag använder endast sele när hundarna springer bredvid vagnen med hästen eller när vi spårar då jag anser att en sele är till för att hunden ska dra.

När halsband är på vet hundarna att då drar man inte. Utan då går man snällt vid sidan så länge matte eller husse säger det.

Ärligt talat förstår jag inte ens hur vissa orkar med hundar som drar och sliter i kopplet. Min sambos jämte gjorde det när han och jag träffades.
Men det tog jag snabbt ur henne. Och vips så blev ju promenaderna mycket trevligare!

Men alla tycker vi ju olika. Jag gillar att ha ordning och reda på mina djur :)

Whitesnow
0

vgw sele har jag hört ska vara riktigt bra.. har inte testat själv men funderar på det :)

Winta
0

Tack för era svar! :-) då vet jag och kollar efter sele som ni tipsat efter vilken.

Em_
0

# 13 Hur gjorde du då? Tar emot alla tips jag kan få :)

[Forest]
0

Sele är det som är snällt mot hunden då räknar jag spårsele/promenadsele mm de vanliga :)

SaraC
0

Jag använder inte sele för att min hund drar. Utan för att det är det bästa du kan använda på hunden. Använder utställningskoppel på utställningar och halsband på vissa kurser där det krävs och min hund har inga problem med att gå i halsband.

En vanlig sele är inte till för en hund att dra i, då ska det vara en draganpassad sele. Vill man dra med sin hund men ändå använda sele på promenader eller vid andra aktiviteter brukar det gå bra. Aktivitetet och träningen sitter inte så pass starkt i tillbehören.

Maliiin
1

#18 Fast det beror ju på hur hunden är. För drar den inte så är halsband minst lika snällt mot hunden. Min hund har aldrig dragit i kopplet nånting. Inte ens när hon var valp gjorde hon det..

Å jag skrev att jag inser att sele använder man när man ska dra eller liknande.
Plockar jag fram selen hunden har när den springer bredvid vagnen vet den precis vad som gäller!
Plockar jag fram spårselen ute i skogen blir de helt galna med.
Så skulle jag använda de selarna när jag går på promenad med dem skulle det bli helfel.

#16  Jag började med lydnaden inomhus och höll mig där och tränade så in fot och satte lite mer vardagslydnad på henne.
När jag sedan visste att hon kunde detta så kunde jag sätta lite mer press på henne utomhus.

Så fort hon drog så tog jag tillbaka henne och satte henne bredvid mig. Sen gick vi ett par steg och drog hon inte gav jag massor med beröm. Men så fort hon drog så satte jag henne igen och så fick hon vänta tills jag sa att det var okej att gå framåt utan att dra i kopplet.
Efter bara ett par gånger hade detta givit massa resultat.

Nu är det sån himla skillnad att ut och gå med henne. Hon drar nästintill aldrig i kopplet när vi är ute och går. Det händer enstaka gånger ute i skogen att hon får upp nån doft i näsan och kan då dra till. Men hon är ju trots allt jakthund. Så skogen är lite elakt att promenera i när hon vet att hon brukar få jaga när vi kommer till skogen :)

Annars är hon nog den coolaste jakthunden jag sett hittills. Jag kör en hel del lydnad med henne och hon är så himla förig och snabb.
Så det tips jag kan ge dig är att träna, träna, träna! Lär hunden att så länge den gör som den vill så kommer man ingenstans.
För oss kunde det ta en kvart att gå ett par meter. Men det får vara så i början. För man har igen det längre fram sen.

Lycka till!

Karmatarerskanise
0

#19 Att din hund drar i sele beror ju på att du lärt den det. Som sagt så vet inte en hund att den ska dra i en sele fören vi lär dom det.

Jag har en väninna som har 3 olika selar. En för drag, en för spår och en för prommenader. Hunden vet vilken som är till vad och drar inte i prommenad selen.

Maliiin
0

#20 Nä men det har jag ju inte påstått heller.. Ja skrev att jag anser att det är så.
Det är ju min åsikt. Å det var väl åsikter TS ville ha när hon skapade sin tråd..

Karmatarerskanise
0

#21 Jag skriver ingenstans att du inte får ha dina åsikter :)

SaraC
0

Fast det beror ju på hur hunden är. För drar den inte så är halsband minst lika snällt mot hunden. Min hund har aldrig dragit i kopplet nånting. Inte ens när hon var valp gjorde hon det..

Nej, det gör det faktiskt inte. Även fast du har en hund som aldrig själv skulle dra det minsta så blir det alltid småryck då och då när man är ute och går, sådant man inte kan styra över, som att hunden stannar för att nosa på något och man inte hinner med.

Å jag skrev att jag inser att sele använder man när man ska dra eller liknande.

Ja, du tycker det, men jag håller inte med utan tycker att man gärna kan använda sele även på promenader.

Maliiin
0

#23 Japp! Precis vad jag skrev så är det min  åsikt. Din är en annan. Så varför ens ta upp det om att vi har olika åsikter? Det har väl alla..

Inte kopierar jag texter från andra här å påpekar att den å den tycker så.. Jag skrev mina åsikter likaså du och andra..

Karmatarerskanise
0

#24 Du sitter på ett forum, då brukar man få kommentarer på det man skriver. Finns ingen anledning till att ta det personligt.

Maliiin
0

#25 Absolut! Men att sitta och påpeka att det är din åsikt sen skriva sin egna efter tycker jag är väldigt onödigt!
För jag har skrivit från första början att det är mina åsikter. Vad andra tycker kvittar för min del. De får tycka vad de själva vill..

Karmatarerskanise
0

Men nu får alla skriva sina åsikter hur dom vill, så länge det inte bryter mot skrivreglerna. Och ärligt talat ser jag inte problemet som tydligen du ser.

Men det har framgott att du inte tycker om att man kommenterar dina åsikter. Dessvärre får man ta det om man skriver.

carsbo
0

ang. sele o halsband, vad tycker ni om grimmorna som finns för hundar? är de bra?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Karmatarerskanise
0

Den jag känner till är inget jag skulle rekommendera då det kan skada nacken ordentligt vid ryck eller ständigt drag. Finns det annat än antidrag?

osthyvel
0

Min åsikt är att sele vid promenad gör att en hund som drar blir starkare o drar hårdare. Sele vid promenad passar mindre hundar bättre. vanligt halsband+"gå fot träning" är bäst. Sele vid "jobb".

LinaK
2

#30 Varför skulle sele passa mindre hundar bättre? *nyfiken*

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

osthyvel
0

Det verkar som om hundägare med mindre hundar "bryr" sig mindre om att hunden drar. Sämre på att koppelträna? Tyvärr verkar de inte bry sig så mycket om sina dragande hundar. (gäller naturligtvis inte alla ägare till små hundar). Iallafall fördelas dragvikten jämnare. Har du en hund som drar,så blir det lättare att hålla emot Tycker ja….

SaraC
0

#24 Jag skrev svar på dina kommentarer/argument på grund av att jag inte håller med. Att jag förstår att du har en annan åsikt och tycker att du har rätt till den är en annan sak.

Jag kopierade in din text för att det skulle bli lättare att förstå vad jag svarade på i ditt inlägg. Så gör jag ganska ofta när jag svarar på kommentarer och det är inte alls menat att peka ut annat än just det jag svarar på Flört

Fridaaaa
0

#32 Sele gör inte att hunden går bättre i koppel. Det handlar om träning.
Och en liten hund är lättare att hålla emot än en stor hund om den drar.
(avsett ålder & storlek på personen som går med hunden).
Så selar passar lika bra på alla hundar i alla raser inte bara speciellt på små raser.
Jag tycker tvärtom, att det är lättare att hålla emot med ett halvstryp än en sele (helstryp hatar jag).