Pälsfällning
Nu är vi där igen, 1 av 2 tider på året då det inte är kul med hund som har mycket underull och fäller kopiösa mängder.
Nu till min fråga; är det ngn här som har testat Espree's fällningsschampo och balsam? Enligt den "fakta" som finns av produkten, så ska schamponering med denna, snabba på fällningen. Jag är skeptisk måste jag säga.
Att duscha hunden kan ju få lösa hår att släppa, oberoende av vilket schampo du använder. Men detta schampo ska alltså göra så det släpper ännu mer.
Har letat info ang vad det är som gör att den skulle släppa fortare, men har inte hittat ngt som gett mig "aha-upplevelser"
Ngn som har provat? Vad fick ni för resultat?
Jag anser att just det schampot fungerar sådär, föräldrarna har en schäfer och jag har testat det på den, och tycker inte hon fällde av allt på 3 dagar, Men därimot jojoba funkade kanon på henne :) hon tappade så gott som allt redan i badkaret, men jag tror det är olika från hund till hund med. enligt säljaren för espree så ska dom fälla allt efter ca 3 dagar, har själv pratat med en av dom, då jag jobbar i djuraffär,
Skulle rekomendera jojobaschampo i stället ;)
Var har du för ras?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 schäfer/Tervuren, med päls som schäfer.
#1 aha, ska kolla upp det schampot så provar vi det istället =)
#4 ne det min syster har är rent jojoba tror jag, en genoskilnig flaska med blå ätilet och svart text ska se om jag hittar det på nätet
Vad använder du för borste/kam?
Om du inte redan har bra verktyg så bör du skaffa de, en underullskarda. Vet flera som använder ryktsten på schäfer pälsar. Att använda speciella schampon för att få pälsen att fälla tror jag inte på.
När min hund fäller så brukar jag ge honom B-vitamin. Tar ungefär 2 veckor och sedan minskar fällningen.
Jag har en 75% collie som tappar jätte mycket hår!! och vi testade stoppa ett pulver i maten och det blev bättre efter några dagar!! men tyvärr så minns inte jag vad det hette, säkert var det B-vitamin som #7 sa!! Lycka till!! 
MVH Josefin. Den som sa att vänner inte växer på träd, oops vars är hundarna??
Lev livet medans det pågår!
#6 Jag har en furminator till schäfern, den är helt suverän, får bort en halv hund varje gång. Men nästa dag ser hon ut som en skabbräv igen =/
#7 Många använder B-vitamin till häst, men det har kommit fram nu att det inte är B-vitamin som snabbar på pälsfällning/sättning utan protein. Borde vara detsamma för hund kan jag tro?
Nu har iaf det mesta av ullen lossat så det värsta är förhoppningsvis över. Nu "ser vi fram emot" våren istället ;)
9 snabb fråga ang furmilatorn, (vi ska gå ihop ett par o köpa den till en bakant) denna hund gillar inte borse något vidare men han har tjock päls fäller inte men ja den är ju mega tjock päls. Kan man andväna den för tunna ur pälsen och funka den även på djur som itne gillar bli borstade? funkar den på korthårig katt med som har oxå tjock fin päls men är vit o fäller så fort du tittar på han :) ?
#10 till katten fungerar den absolut. Men till hunden är den väl inte det ultimata redskapet. Furminatorn har inga skär, den skär alltså inte av strået, utan plockar bara med sig strån som sitter löst =)
Det finns andra borstar och redskap att använda om man vill tunna ur pälsen =)
11 aha så den tar inte fast underpäls jag trode den var nån typ av "klippkniv"
men då kan vi köpa en o säga det är till katten o itne till hunden, tack för ditt svar hjälpte mig mycket