Motivationsproblem
Hej jag har ett för mig stort problem med mina två keesar gällande träning. Jag nörjar med att berätta situationen.
Jag bodda hemma hos mamma med mina två hundar, sen har jag haft lite privata problem som gjorde att jag hamnade på behandlingshem, där fick man såklart inte ha hundar :@. Mamma kunnde ta hand om dom i ca 3 månader sen började hon en ny utbildning till kriminalvårdare. Detta gjorde att mamma inte längre kunde ta hand om mina hundar.Hon fick dessutom inga bidrag för mig när jag inte bodde hemma så dom pengarna som gick till hundarna försvann så hon hade inte heller ekonomisk möjlighet att ta hand om dom. Jag är 18 år och hundarna är skrivna på mig. Alltså så betalar soc att dom just nu sitter på hund pensionat. Detta är verkligen inte optimalt eller bra för hundarna men den enda andra lösningen hade varit att sälja dom. Dom har nu bott där 5 månader :/ Jag mår såklart pissigt över detta. Nu ska vi dock om nån vecka bo tillsammans i en trea :D
Så till mitt problem:
Zeazar (hane 1,5 år) har alltid varit träningssugen så även Zittra (tik 1 år). Men nu sviktar de ordentligt. Dom vill inte träna alls. Dom kanske gör tex slalom en gång, bjuder på ett beteende en gång sen går dom bara iväg och nosar på annat. Domär inte alls fokuserade och har ingen som helst lust till träning. Jag försöker göra de så roligt jag kan med köttbullar och mjukost, jag hoppar runt och låter jätteglad på rösten och försöker verkligen peppa och motivera dom. Men de funkar inte. Jag ÄLSKAR att träna hundar jag brinner för de, de är mitt stora intresse, men att ha två hundar som inte vill är jätte jobbigt. Jag vill ju inte tvinga dom för dom ska ju tycka de är kul.
Vill ha hjälp med tips på vad jag kan göraför att motivera dom. Skriv oxå gärna vad du tror gör dom så låga. Är de att dom suttit i bur för länge? Kommer dom nu när vi ska ut i lägenhet må bättre och komma tillbaka i form? Eller är dom helt enkelt inga träningshundar? Hjälp mig gärna, jag behöver all hjälp jag kan få i denna jobbiga situation. TPF :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tror mycket väl att det kommer att bli bättre när du fått ta hem dem och bo själv med dem. Att bo på pensionat eller hundhem kan för många hundar skapa endera stress, eller depression. Ge det tid, och lek med hundarna, återskapa banden av tilltit och förtroende, det tror jag kommer att göra susen :)
Lycka till!
#1, tack så mkt :)
Jag håller med Maja. Lägg inte krutet på träningen, utan se till att vardagsrelationen fungerar först och främst.
Eftersom du inte tycks ha så gott om pengar är det kanske svårt att gå på kurs, men att låna böcker från biblioteken är fortfarande gratis och det finns jättebra hundböcker man kan låna och läsa för att få inspiration till hur man kan bygga upp sin relation med sin hund.
Lycka till!
Vadå inte har mkt pengar? jag har pengar så de räcker, jag skrev varför jag inte gickpå kurs för att jag bor på behandlingshem
Jaha, förlåt, jag måste ha missförstått. Sorry.
Jag tycker bra hundböcker kan vara inspirerande i vilket fall, men har man råd är det mest inspirerande som finns att gå på kurser med hundarna. Även om man tränar t.ex. agility kan det vara superinspirerande att gå kurs i något helt annat, just bara för att jobba på relationen.
Lycka till!
ok ;) tack
En fråga, varför placerade du inte ut dom tillfälligt hos fodervärd istället för hundpensionat?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ett boktips är bra relation av Kent Svartberg, läs den!
Satsa på att finnas till åt dina hundar, jobba på trygghet först och främst. Sedan kan du börja leka med olika samarbetsövningar, lätta saker, helt utan krav. Se till att få en bra relation, så kommer kanske motivationen tillbaka.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter