Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 6196 ggr
[Kott3n]
0

Vilken hundras passar mig?

Jag vill inom en snar framtid skaffa en egen hund. Dock har jag svårt att bestämma mig, dessutom vill jag vara säker på mitt val av ras då jag vill uppfylla alla krav hunden har för att både hunden och jag ska må bra. Allra främst hunden. Jag tycker det är jätteviktigt att man tänker igenom allt noga och dessutom är medveten att man ska ha hunden många år framöver. Det är liksom inget man impulsköper. Därför undrar jag först och främst om det finns några bra böcker om hundraser där det står information om vad hunden behöver både fysiskt och psykiskt? Skulle bli jätteglad för tips!

Jag har även en lista på de raser jag skulle tänka mig:

* Border Collie

* Australian Shepherd

* Leonberger

* Newfoundlandshund

* Samojed

* Japansk Akita

* Alaskan Malamute

* Grand Danios

Jag har aldrig haft en egen hund, men har under tre års tid för flera år sedan tagit hand om en Border Collie/Schäfer-blandis och dagligen umgås jag med en Amerikansk Bulldog hane. Jag skulle bli glad om någon som har erfarenhet eller kan något om dessa raser skulle kunna ge mig lite mer information eller om någon har förslag på andra raser? Allt är välkommet. Tack på förhand :)

Belimas
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det var en salig blandning med alla möjliga aktivitetsnivåer så vilken man ska tipsa är svårt att säga när man inte vet vad du vill göra med hunden Glad

Om du undrar över något mer specifikt om leonberger så är det bara att fråga, var ägare till en underbar hane i drygt 4 år och har fortfarande stor koll på rasen samt uppfödare.

thilda-
0

Oj! håller med #1 att det var en salig blandning av raser :)

Vad vill du göra med din blivande hund?
och hur är du som person?

Jag kan tipsa dig om Ca De Bou en hund som gärna tar en soffdag eller 2 och kan sova flera timmar efter en hjärnaktivering ;) men som kräver en fasthand

alva-m-t
0

Om du vill ha tips på böcker så skulle jag säga en bok jag tycker är väldigt bra och det är "ALLT DU BEHÖVER VETA OM HUNDAR". Den är riktigt bra, både lite fakta och väldigt mycket raser. Finns att beställa på www.cdon.com :)

Men jag tror inte att du ska skaffa en border collie om det inte är tänkt att du ska valla;)

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

[Kott3n]
0

#1 - Jag förstår vad du menar :) Det är en blandning verkligen. Jag vill träna lydnad och agility. Kanske för tävling, men mest för skoj skull.

Ååh, vad roligt. Då kanske jag återkommer till dig om jag har några frågor, tack :)

#2 - Som jag skrev ovanför är det jag är mest intresserad av att hålla på med, lydnad och agility.

Hur jag är som person är nog ganska svårt att säga. Dock så älskar jag djur och jag gillar att lära mig nya saker och jag gillar att vara ute mycket.

Oj, den rasen har jag aldrig hört talas om, ska kika lite på den, tack för tipset :)

#3 - Tack snälla för tipset :)

Nä, det är sant. Men jag har en vän som har en Border Collie som hon tränar bollvallning och freestyle med och han är en jättetrevlig hund :)

rebz
0

Det finns många bra raser som man kan träna agility och lydnad med. De du har skrivit är alla härliga raser. Men av de raser som du skrivit är i princip bara BC och Aussie populära och passande för agility. Och de raserna kräver väldigt mycket för att må bra överlag.
Det går visserligen träna agility med de andra med. Men stora hundar ska man vara försiktig med när det gäller hopp och liknande, speciellt New Foundland.

Kolla lite på:

Mittelspitz
Dvärgschnauzer
Pinscher
Japansk Spets
Dansk-svensk gårdshund
Pumi
Borderterrier
Pudel

De är raser som passar till bl.a Agility, lydnad, freestyle m.m.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Belimas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja agility hör ju inte till en leonbergers starka sida direkt men om man vill träna lite för skoj skull lite då och då så är dom gärna med på det (under förutsättning att dom är friröntgade givetvis). Lydnad däremot passar dom utmärkt till om de kommer från rätt linjer (arbetande linjer). Glad

[Kott3n]
0

#5 - Jo, så långt har jag också förstått det. Alltså att dom större raserna lämpar sig inte så bra för agility. Tack för tipsen :)

#6 - Ja just det :) Aa, det kan jag tänka mig. Tack :)

Maddepadde
0

Då tycker jag helt klart att du kan stryka Border Collien från din lista direkt, det är nog en väldig tur ägaren till den BCn haft om hennes BC klarar sig utan att valla och därmed inte heller har lagt sig till med en massa olater som innefattar vallning i vardagen.
Tycker att #5 gav bra tips på raser att satsa på!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Kott3n]
0

#8 Ja, det har du säkert rätt i!

thilda-
0

Lägger in en frestande bild på min fina Ca De Bou kille :)

zoolatri
0

Vill du ha en riktig alltiallo-hund så kan föreslår jag precis som #5 dansk-svensk gårdshund, och ja jag är partisk;) Men det är en aktiv, glad hundras som är med på nästan allt!

En sheltie annars? Det verkar också vara en hund som hänger på det mesta i aktivitetsväg. Dalmatiner kanske? De är ju lite större om du är ute efter det, och ganska krävande om du vill ha något att jobba med.

saandrra
0

Dvärgschanuzer såg jag att en skrev innan, och den skulle ja rekomendera! Väldigt lättlärda, aktiva, hänger med på allt man kan tänka sig. Dock så är min grabb väldigt envis, men tillslut så! Underbar familjehund är han också.

Dock så skäller han när vi får besök, men oftast gör småhundar det, men vi jobbar på de. Har även en släkting med en DS, jättefin hund det med. Vi båda har börjar träna agility med dom och dom gillar det starkt! :D

Ifall du vill fråga mig något ang. rasen, så är det bara att du kontaktar mig. Och enklast vore det ifall du gick in på min hemsida, skickar ett mail, eller så, brukar inte vara inne här så ofta. :)
hemsidan ---> http://tokhunden.cybersite.se

Lycka till med ditt beslut! Tycker även att en sheltie skulle passa. :)

rebz
0

Måste bara inflika om #11's förslag på Dalmatiner :P. Dalmatiner är svåra hundar då de är väldigt envisa. Man måste vara dubbelt så envis själv och verkligen vara konsekvent. Jag har läst på om rasen (då vår blandis är hälften dalmatin) och såg på ett program på Animal Planet för något år sen. Där framgick det att de har en viss grej så de liksom kan stänga av hörseln vilket resulterar i att de kan välja när de vill lyssna på dig eller skita i dig, och kan då stänga av och typ fortsätta lukta eller vad de nu höll på med. De kan verkligen slå dövörat till om man säger så :P

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

[oboybabe]
0

Jag tycker inte att du ska stryka BC från listan. Man kan ge den så mycket även om man inte vallar.. Vi har tex 2 st i området som dom inte vallar med och dom är jätte bra hundar. Så länge du aktiverar dom.. Det är inte många hundar folk har som används till det dom är avlade för. Vill du hålla på med agility m.m och är aktiv så tycker jag att du ska tänka på en BC. Tycker det är fel att säga vad som är en första gångs hund.. Tycker alla eller ingen är en första gångs hund. Är man enveten till tusen, är aktiv och vill verkligen träna varför inte skaffa en lite svårare hund då? Min första egna hund är en Amerikansk Bulldog som är en jätte enveten hund men det passar mig alldeles utmärkt för jag är en enveten människa. Och vi har lyckats bra. Har en vän som har en bull terrier och det är hennes första gångs hund och det funkar bra även om folk säger att det inte heller är en ras som man ska som första hund… Mitt tips är att läsa och ställ frågor om dom raser som intresserar dig och kolla vilken som passar dig bäst!

[Kott3n]
0

#10 - Åh, vad fin han är :)

#11 - Jo, jag vill ju ha en stor hund. Inga små :)

#12 - Tack för tipset, men jag vill ha en stor hund :)

#13 - Jaha okej, där ser man. Dalmatiner kändes ändå inte som en ras jag kan tänka mig, men tack för tipset :)

#14 - Tack så mycket Sanna :) Håller verkligen med dig på ditt argument som vi diskuterade igår. Det håller liksom i längden! Ja, jag kommer absolut att läsa om de raser jag mest kan tänka mig så jag vet vad jag ger mig in på. Det är inget impulsköp man gör så att säga!

Maddepadde
0

Nu vet inte jag hur mycket du kan om Border Collien, och inte heller hur många du träffat och sett - och definitivt inte hur bra du klarar av att läsa av hundar, därför kommer jag absolut inte att lägga någon vikt vid DINA erfarenheter, utan mina i följade text.

Jag har tävlat agility i drygt 3,5 år, 2 av åren extremt intensivt med 1-2 tävlingar i veckan under säsongerna. Jag har sett oerhört många Border Collies, både som vallar och som inte vallar, BCs som endast aktiveras med annat än vallning och BCs som aktiveras med vallning och annat, samt rent vallande BCs. Min slutsats av rasen är att rasen HELT klart ska valla för att bli så bra som möjligt. Min erfarenhet är att en BC som inte får valla lägger sig till med en hel del olater, oavsett om hunden aktiveras med annat 24 timmar om dagen.

I mina ögon SKA en BC valla, både för individens och rasens skull. Det finns många andra raser att satsa på om man inte vill valla.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

[Forest]
0

Tips läs på om raserna är mitt tips du har flera raser som kräver mycket och enligt mig större hundvana. Gå kurser o hitta bra uppfödare som kan ärligt prata om rasen även de negativa sakerna ska tas upp för att skapa en bra grund att kunna träna/aktervera sin hund rätt. BS hade jag strukigt helt om du inte har en fårflock hemma eller tillgång till samt bra person som kan hjälpa till o lära dig o hunden hur man vallar.

Michaela-N
0

Jag tycker ingen av de hundar du skrivt på listan passar som en första hund faktiskt.

Nuttra
0

Varför vill du ha en border collie om du inte ska valla?

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

evelina87
0

Hejsan,

Intressant lista du hade, och inga kanonraser för en första hund. Möjligen Grand Diosen, men de andra herregudens.. haha då får du jobba. Mycket tuffa hundar. Vilken hund som helst är tuff igentligen.

Jag är otroligt förtjust i den Amerikanska bulldogen och skulle absolut rekommendera den som första hund. Dock, fast hand gäller. Som alla valpar oavsett ras, ska de uppfostras med ryggläggning lite titt som tätt. Hundkurser för det socialas skull.

Jag var en av de första som tog in Amerikansk bulldog till Sverige (Scott performance). Denna ras är den ultimata hunden för dig som vill ha en stabil och trygg hund som inte kräver så hemskt mycket motion som dem du nämner i din lista.

Men det som  många inte tänker på när de skaffar hund och är en av de vanligaste orsakerna till att hundarna hamnar på ställen som Hundstallet är att folk inte föörstår att en hund blir tonåring vid 1års ålder. De är som vilka tonåringar som helst. Trotsar som fasen.. Då måste man ha fast hand och korta kommandon. Tänk snälla på det innan du skaffar hund.  Lycka till i dit val om du inte redan gjort det.

Hälsningar

Evelina

evelina87
0

Om du gillar aguility och lydnad, då ör den amerikanska bulldogen något för dig. Min tik sprang hela aguility banan själv med kampleksaken i munnen och då hade vi haft två års uppehåll. Även lydnad var hon bra på. Däremot försökte jag lära henne skall, men fick ge upp.. Hon skällde bara när hon ville in efter ett varv runt huset.

Men tigga som en Pudel, spela död och ha godis på nosen medan matte pussade på kunderna kunde hon galant.

simonelund
0

jag tycker du ska skafa en tollare en medel stor hund hänger med på allt älskar vara ute bra agility hund och älskar arbeta vill altid hitta på nått nytt, googla tollare och kålla om det är nått för dej för jag tror det pasar dej efter dinna beskriningar.

bild på en tållare.

Belimas
0

Leonberger, njuffe och samojed är knappast tuffare än amerikansk bulldogg som du nämner, snarare tvärt om i så fall, och kräver inte mer motion än vad am. bullen kräver.

[oboybabe]
0

Nu svarar jag åt TS då så får hon rätta mig sedan! Vi är ju bästa vänner och bor dörr i dörr så jag tar mig den rätten :P

# 20 Hon vill inte ha en am. bulldog eller det är iaf en hund som hon inte har på sin top 10 lista, vilket jag vet för jag har en AB här hemma och TS är hemma hos mig så ofta hon kan vilket är iaf i snitt 2 ggr/veckan. Visst gillar hon min kille men ingen ras som hon prioriterar. Visst är det en lättlärd hund (min iaf så länge det är kul) men även ganska skarp.

#22 En tollare tror jag skulle passa TS bra, dessutom är dom ju underbart vackra =)

Jag håller med #23 Inte är en LB eller samojed tuffare än AB.

dragonstar
0

någon som funderat på att skriva articklar som riktar sig till hundköpare som inte vet vad för raser som pasasr dem. alltså För dig osm är inte är aktiv / väldigt lite pasasr desas raser som behöver detta och detta och så vidare.

själv tycker jag att det finsn en sådan upopsjö på hundraser och ibladn vet jag inte själv om jag är aktiv elerl inte. Jag är nog inte aktiv men samtidigt är jag intreserad av lydnad och flera andra saker som är typiska aktiviteter för hundägare med fart.

Bara en tanke…

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

SaraC
0

#25 Har haft funderingar på det men det är ett stort jobb och lite svårt att få reda på hur vissa raser egentligen är då man kan få höra helt olika beroende på vem man pratar med. Men det är en bra idé, ska fundera vidare på det.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

dragonstar
0

26# Kul att det inte bara är jag som ser behovet i allafall=)

Själv har jag inte hund nu men hoppas på att fram över kunan ha råd med en. hälst då omplacering sen itelrigelnt sällskapshund. Som gärna leker och jobbar någon gång i veckan.

SaraC
0

#27 Nej, det är ju väldigt mycket frågor om sådant så du och jag är nog absolut inte de enda som skulle tycka det var bra Glad

SaraC
0

#27 Har du förresten sett SKK:s nya sida "Köpa hund"? Där finns det bra information tycker jag.

dragonstar
0

#29 ja jag har varit inne lite där faktiskt. =) Tycker det är ett bra insiativ av Skk. =)

[Kott3n]
0

#16 - Tack för tipset!

#17 - Okej, jag får väl tacka för tipset!

#18 - Jaså, inte min åsikt dock :)

#19 - För att en vän till mig har en och hon kör bollvallning, freestyle och agility med sin BC och han vallar inte får. Man behöver inte ha en BC endast för vallning.

#20 - Hmm, tror att du har lite fel där faktiskt. Men okej! Ja, jag är bekant med Am. Bulldog då min bästa vän har en som jag träffar dagligen. Så jag vet hur dom funkar :)

Jag vet att många lämnar bort hundarna när dom har tröttnat och för mig är sådant oacceptabelt. Oavsett vad anledningen är. Det är ett liv och har men en gång tagit sig an det så ska det vara genomtänkt och hålla hundens liv ut. Punkt!

#21 - Vad roligt att höra :) Jag gillar Am. Bulldog, men tror inte att det kommer att vara en ras jag skaffar mig i framtiden. Tack för tipset!

#22 - Åh, tack för tipset. Jag tycker att det är jättevackra hundar, skulle haft med den på min lista faktiskt :)

#23 - Jag håller helt med dig där faktiskt!

#25 - Det var ju en jättebra idé :)

HoppeDesy
0

#20 "Ryggläggning" - vad menar du att det är för uppfostringsmetod?

/Nyfiken

Viccan92
0

Vill du träna och tävla agility så kan du strycka newfoundland helt. Dem kommer nämligen inte igenom tunneln eller jo men dem får huka sig så tävla är väl inte optimalt direkt. Min nuffe älskade att gå inom tunneln. Men han sänkte bara huvudet och sprang i sån fart att han slog en volt över tunneln. Han hade roligt men funkar ju tyvärr inte på tävling. Har nuffen inte höftproblem så ska hoppning inte kunna vara några problem. Man får bara hålla igen lite och inte ha för höga hinder.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Cassii
0

Enligt din lista så känns det bara som att du "plockat" hundraser du tycker är fina eller vad man ska säga? För de har så sjukt andra egenskaper, o en BC samt Aussie kräver sjukt mycket. BC mer än aussie och de behöver båda arbeta mycket för att må bra, BC:n behöver även valla för att må bra.