Blodgivare
Pratade tidigare med min syster förut i tele och vi kom in på ämnet blodgivning, då hon ska ge blod imorgon. Själv vill jag också ge blod nån gång. Men sen kom jag och tänka på att hundar ju också kan ge blod! Och att det ofta är brist på blod på veterinärkliniker. Så kollade jag upp vad kraven är för att ens hund ska få ge blod, och nu har jag bestämt mig för att Valle ska få ge blod när han blir lite äldre :)
Fördelar: Det kostar inget, det är givande då man hjälper till att rädda liv, sen brukar man få gratis vaccinering och kostnadsfri årlig undersökning och efter blodgivning får hunden lite godsaker. Dessutom bjuder olika veterinärkliniker på ytterliggare saker. T.ex är man blodgivare på UDS Smådjursklinik så får hunden dessutom: en fodersäck (7,5 kg) vid varje provtagning och ett fästinghalsband vid fästingsäsong.
Nackdelar: Hunden kan bli lite trött och hängig dagen efter (fast det kan ju också vara nått positivt ;)) dock det kan ju krocka med ev. tävlingar och kurser. De rakar hunden på halsen, så ställer man ut hunden kanske det inte är så kul. Man kan bli inringd akut när som helst på dygnet, men har man ingen möjlighet så ringer de helt enkelt nästa blodgivare på listan.
Kraven är:
- Att hunden väger minst 27 kg.
- Att hunden är frisk och har ett bra lynne.
- Lämplig ålder är 1-8 år, äldre hundar kan lämna blod, men man vill inte introducera en hund som blodgivare efter 8 års ålder.
- Blodtappningen tar 5-10 minuter, därför måste hunden klara av att ligga stilla på sidan under så lång tid.
- Hunden ska vara svenskfödd och inte ha varit eller planera att åka utomlands.
- Om det är en tik får hon inte ha varit och inte heller vara tänkt som avelshund. Det har att göra med att tiken kan bilda antikroppar mot valparnas blod. Detsamma gäller om hunden fått blodtransfusion, då kan den heller inte bli blodgivare på grund av ev. bildade antikroppar.
Kan ni tänka er låta era hundar bli blodgivare, om ni har en hund som passar kraven alltså? :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1 Mugglare verkar vara helt ok ;-) Nä men skämt åsido, det står inget om det på tex strömsholms hemsida… varför skulle de behöva vara det? de gör ju en hälsokontroll och kollar allt innan man får börja.
Jag kan helt klart tänka mig att vår hund får ge blod när han blir större. 28 kg var gränsen på strömsholm… men det är ju inga problem för oss :-D
jag har också varit blodgivare själv, men jag hade så dåliga järnvärden ett tag så jag fick ta en paus.
- Tillräckligt bra är perfekt! -
#1 Vad roligt :)
Du får göda upp henne lite ;) Nej, både renrasiga och blandraser kan lämna blod. Kraven är bara dom jag skrev.

Jag ville att min tjej skulle lämna blod, men hon uppfyller inte kraven på vårt djursjukhus då hunden ska väga över 30kg där och min väger bara 23 :(
Just nu är vår tjej så mycket hos veterinären ändå, på grund av hennes höfter, så jag skulle inte vilja ta dit henne för en sak till, men i framtiden skulle jag kunna tänka mig det. Just nu äter hon dessutom smärtdstillande så då lär de ju inte få ge blod i vilket fall, hon räknas ju inte som frisk.
Men en ganska stor nackdel tycker jag, men det är ju egentligen bara utseendefixerat, är att hunden bli rakad på halsen. Det är ju ett väldigt lågt pris att betala för att andra hundar ska få blod när de behöver det men jag skulle ändå inte tycka om att Skade hade en kal fläck på halsen. Fast jag antar att det växer ut ganska snabbt igen.
#2 Vad kul att du också kan tänka dig att din hund får ge blod!
och att du själv också varit blodgivare. Tråkigt med värdena dock.
#4 Vad synd :/ men du kan ju alltid tipsa andra hundägare om att lämna blod som du känner. Eller om du kanske skaffar en större hund i framtiden så kan ju den bli blodgivare.
#5 Det förstår jag :/ Och som du säger måste de ju vara helt friska. Jo har man hundar med mycket päls så kan det ju som sagt vara lite tråkigt att dom rakar bort pälsen. Men jag håller absolut med att räddar man liv, så är det ju underbart och då tänker man nog inte så mycket på pälsen. Ja det växer ju ut, och man lämnar ju ungefär blod kanske 4 ggr per år bara om man det inte är blodbrist eller ett akutfall, då kan det bli fler gånger.
Ja, det blir ju inte så ofta så då är det ju inte så jobbigt för hunden heller. Själv lämnar jag ju blod och jag brukar inte må sämre dagen efter, eller ens samma dag så länge jag äter och dricker ordentligt. Men det är svårare att ta beslutet åt sin hund, man kan ju inte direkt fråga hunden. Men om hunden verkar må ok efteråt så är det ju en liten uppoffring.
Jag tänker också att om JAG kom in akut med min hund och det inte finns något blod så vore det ju hemskt. Så jag försöker tänka att genom att hjälpa andra hjälper man sig själv. och "what goes around comes around…"
:-)
#8 Nej precis, det tar ju ett tag för hunden att skapa nytt blod, så därför ger man inte så ofta.
Fint att du lämnar blod själv, får man järntabletter att äta eller liknande efter man gett blod?
Jo det är klart. Och mår inte hunden ok efter man gett blod så är det ju bara att hunden slutar som blodgivare. Ja och hunden kan ju få nått riktigt smaskigt som belöning efteråt och bli lite extra ompysslad och bortskämd. :)
Hade jag haft en hund som var tillräkligt stor hade jag givit blod!
Men min lilla har fått tagit emot blod och jag är evigt tacksam till dom som låter sina hundar ge blod! :)
Hade gärna gjort det, för en dag kanske man själv står där med en vovve som behöver blod. Problemet är att han inte kommer ligga still, han kommer gråta, skrika och röra på sig hela tiden ;)
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Tyvärr får Kiro numera metacam regelbundet så han bör nog inte ge blod. :)
Annars tycker jag gott att det kan vara en bra ide.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#11 Åh där ser man, ja det förstår jag :)
#12 Haha, fast man borde ju kunna träna på att få hunden att kunna ligga still.
#13 Okej, nej precis. Ja visst är det :)
Jag är blodgivare och kan visst det tänka mig att Simba skulle kunna bli det. Dock vet jag inte huruvida han kommer att räknas som frisk efter allergoutredningen.
Annars är det stora problemet att få honom att vara still så länge….
#15 Att få hunden att ligga still kan man ju öva på på lite varje dag så lär den sig nog.
Okej, nej visar det sig att han har allergi så räknas han tyvärr nog inte som frisk.
tyvärr så är han en fruktansvärt rastlös hund. Även om han aktiveras hårt så är det som bortfluget efter 10 minuter. Kanske har han ADHD? :P Vi övar passitivitets träning ofta men visst ligger gör han men still? Icke? Tyst? Icke. Han vrålar och gråtar och det gör han så länge han måste så han är en envis en dessutom -.-
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
jag hade gärna låtit min hund ge blod, men hon väger bara 8kg… så tyvärr är det uteslutet :s
#17 Usch då, det lät jobbigt! Ja då kan det ju vara lite svårt :P
Vad bra :) Då ska jag be mamma prata med veterinären och se om det är någon annan gräns hos oss, så får vi se om Ella kan bli blodgivare ^^
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#20 Låter bra
ja det bästa är ju att fråga närmaste djursjukhus
Startade en tråd om detta för några månader sedan, verkade som att lite fler fick upp ögonen nu också :). Jag hörde av mig till vårat regiondjursjukhus efter att jag pratat med en veterinär på Hundmässan i Stockholm förra året, hon sa att dom alltid behöver blodgivare.
Men när jag kontaktade djursjukhuset så behövde de faktiskt inga just då. Detta var före sommaren. Jag hade tänkt börja då min hund fyllde ett år. Nu har det gått ett halvår snart så jag ska höra av mig igen och se om de behövs nu. Han väger ju trots allt 60 kg och ligga still kan han verkligen :).
Jag skulle helt klart låta min hundar ge blod, om dom vägde lite mer.. Alla våra hundar väger under tio kilo lixom ^^
Men i framtiden kanske! :)
#22 Okej :) spännande. Men det är ju bra att de inte behövde mer blod ändå.
#23 Jo precis, nästa hund kanske är större :) och det kommer ju alltid finnas behov av blod.
Äsch vad typiskt :'( Hon vägde bara 17,8!
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#25 Oj, ja det var stor skillnad mot 27 kg. Tråkigt :/ men nästa hund kanske?
Min hund väger bara tre kilo, hade han vägt 9 gånger så mycket hade jag utan tvekan låtit honom ge blod 
#27 Eller så göder du upp honom 24 kg
haha nejvars. Men kul att det är så många som kan tänka sig det :)
#26 Vi har en rottis också ^^ Kanske hon kan ge?
// Anka
#28 Haha, och han som redan är överviktig…. Usch ja! 
#30 Haha ^^
#29 Ja men absolut! Trodde du bara hade en hund :) Bara ni inte tänker använda henne i avel som ju är ett av kraven.
Eftersom jag själv varit blodgivare sedan jag var 18 så hade jag inte haft något emot att hunden också var det. Vi kommer dock att ta honom med utomlands så det faller på detl
#10 Mina föräldrar lämnade alltid blod när jag var yngre och jag följde med ibland så för mig var det självklart att gå och lämna själv så fort jag blev tillräckligt gammal. Jag är frisk och har bra blodvärden och har inga problem med sprutor så för mig är det ingen större uppoffring.
Ja, man får järntabletter att äta i ungefär en månad efter. Man blir också ordentligt ompysslad när man är där, de serverar festis när man sitter och ger blod och så får man äta mackor, fika, frukt och ibland godis eller något annat när man är där. Och så får man ju med sig en liten present också.
Man får se till att skämma bort sin hund lika mycket om den lämnar blod. Jag ska helt klart kolla upp om det finns något ställe i närheten som behöver blod när Skade är frisk (slutar äta smärtstillande) igen. Just nu åker vi till Strömsholm en gång i månaden för sjukgymnastik men det tar en och en halv timme att åka dit så dit kan man ju inte åka för jämnan.
#32 Aah okej. Men en sak jag inte själv förstår är varför dom har ett sånt krav. Att hunden inte får ha varit utomlands? Det är ju bara att ta ett blodprov på hunden efteråt och kolla att hunden inte smittats av nått? Så kan väl hunden ge blod? Och att man inte får planera att åka utomlands med hunden förstår jag inte heller. Får man inte ge blod fram till att man åker menar dom? Eller hur menar dom egentligen?
#33 Låter ju mysigt :) är inte heller speciellt spruträdd som tur är.
Jo precis det är ju viktigt att skämma bort hunden lite extra efteråt. Så att det blir en positiv upplevelse. Hoppas Skade kryar på sig då, och blir bättre snart igen :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag har tänkt förut att akillez ska få bli blodgivare.. men tyvärr så har han myror i benen och klarar inte av att bli "platsad" så länge.. Så som det ser ut idag ;)
#35 Jodå, det går långsamt men säkert framåt med mycket motion och sjukgymnastik.
#34 men det är ju iofs karantän på människor som varit utomlands med… Minns inte hur länge dock
#36 Hehe okej, men övning ger färdighet ;)
#37 Härligt och höra!
#38 Jo iofs
#31 Nej hon är 8 år gammal så hon ska inte till avel och har heller aldrig vait :)
// Anka
Min tik passar perfekt till kraven, men då jag vill ta med henne utomlands så går det dessvärre inte. Visst hade jag kunnat skippa att ta med henne, för hennes blod kan rädda en annan hund, men jag vet inte, jag är nog för egoistisk för att klara av att lämna henne om jag far utomlands och hade haft möjlighet att ta henne med.
Det är helt klart värt att fundera på. Behöver nån av mina hundar blod nångång så skulle jag vara evigt tacksam till den hund och ägare som donerat.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#41 Förstår hur du tänker :) Jo absolut det hade man verkligen.