Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 984 ggr
[Sarahansson1]
0

vilken ras?

Hej jag har nu två bichon havniser. Och älskar dom jättemycket men har redan bestämnt mig nu att nästa gång vill jag ha en hund som gillar att arbeta mer. (Hoppas ni förstår vad jag menar) Älskar dom som sagt jättemycket men det är skoj att testa annat ocksåGlad Det jag kan uppfylla hos en hund är:

1-2 timmars motion om dagen

hunden ska inte ha jaktinstinkter

ska gilla att arbeta med huvudet men om det inte går ska hunden inte bryta ihop

pälsvård har jag inget emot

man ska kunna göra alla slags hundsporter.

ska komma bra övrens med andra hundar och människor.

Ja det var allt jag kom på just nu har ni något ras förslag?Glad

Dosi
0

Pudel eller Sheltie kanske? :)

[Ronon-m]
0

Ja du Sara… Pudel som Dosi sa var ett bra förslag. Tänker även på shetland sheepdog :) Vi kan tänka ut mer imon i skolan :)

[Driva]
0

Tror det är svårt att hitta e hund som kan göra alla hundsporter om det inte är en genuin brukshund osm kräver mer än 1-2 timmar om dagen.

Men annars tycker jag Eurasier låter som en hund för er. En allsidig, icke jakt underbar familjehund i lagom storlek :)

[Sarahansson1]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Okeej tack för era svar har länge haft sheltie som en favoGlad #3 Dom flesta i allfallGlad Så som agility lydnad fretayl rallylednad typ dom (hade bråttom så skrev inte så bra.)

Loveradio
0

Shetland sheepdog håller jag med om kan passa :) aktiv men ändå ingen krävande ras.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

GabbiS87
0

Jag säger Eurasier! Är nog lite partisk eftersom jag har en helt färsk eurasiervalp som sover vid mina fötter Flört men den passar också bra in på din beskrivning!

Cassii
0

Personligen så tycker jag att en sheltie blir vad man gör den till. O jag tycker det är fel att de flesta rekommenderar rasen hej vilt. De behöver en hel del motion, träning osv. Iaf min, o hon är än så länge bara 8 månader. Annars klättrar hon bokstavligen på väggarna. Jag måste åka till klubben och träna mer intensivt 1-2 gg/veckan, jag måste vara ute med henne i 3-4 h/dag och jag måste ha en hel del hjärngympa (vissa saker kan vi ibland göra när vi är ute som personsök osv.) shaping är något som vi gör dagligen sammanlagt i ca 30 min. O ja, hon är bara valp. Så jag personligen skulle inte rekommendera en sheltie, utan en mindre krävande ras. Annars har hundarna lätt att ta till skall, för de mesta. Om de inte får den stimulans som de behöver. Bara mina tankar, men du gör som du vill.

[Ronon-m]
0

#7 Jag rekomenderar inte rasen hej vilt! Min moster har haft en sheltie som jag växt upp med, så jag vet hur rasen är :)

[Forest]
0

Jag skulle någ tipsa dig om Pudel :) Jag vet att man ofta tipsar alla om sin ras men jag gör det inte alltid det :) Jag tycker du ska läsa på lite om rasen jag anser man läser ofta bäst om andras pudlar via blogg o hemsidor. Det är en aktivsällskapsras, gillar fart o ha roligt men viktigt att man även tränar lydnad :)  Rek att man väljer en uppfödare som kollar höfter på sina avelshundar itne helt vanligt att de kollar dvärgpudel men det finns dom som gör det :) Jag anser dessa mer måna om friskhet i sin avel.

En annan ras jag tror kan passa dig är chinese crested.

[Sarahansson1]
0

Hej tack för era svarGlad Men gillar inte chinese crested  utsende.(Endast dom med päls) Annars så nej tack. Och pudel njaa inte den hunden jag drömmer om tyvärr men söta att titta påGlad

"7 jag menar 1-2 efter att jag är hemma annars så kan alltid min mamma eller närstånde gå ut med hunde. Själv så är jag ute cirka 2 timmar varje dag efter skolan. Och träna tycker jag bara är roligt jag vill ju ha en mer krävande hundras nästa gång. Och nu går jag hundinriktning på gymnasiummet så jag ska nog kunna fixa träningg. Men det är som sagt inte aktuellt nu. Och kommer förhoppnings vis lära mig mer genom årenSkrattande

rebz
0

Jag tipsar om Japansk Spets. Inte lika krävande som en Sheltie. Och den klarar av allt, spår, lydnad, freestyle, agility, rallylydnad m.m.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Loveradio
0

#7 Jag har erfarenhet av rasen, min lärare hade 3 st som jag ofta höll på med o tränade osv, så jag rekomenderar inte alls rasen hej vilt heller.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com