Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2276 ggr
Labolina_73
1

äter gräs

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

jag vet att hundar ofta äter gräs för att dom ska spy eller måste spy,

men min lilla dam har det blivit nästan som en fixidé att tugga och äta på gräs, just sånna lite högre strån.

vad kan detta bero på och hur får man bort det? hon började för bara ett tag sedan och gör det nu dagligen,, före mat, efter mat, alltid när vi är ute…

tacksam för svar.

//Linda

Noa-Nisse
0

Sätter ett litet avtryck då jag också undrar för min gör likadant… Varje gång vi är ute och går förbi ett ställe med högt gräs så vill hon äta därifrån. Sen när hon ska bajsa så kommer det ibland i trådar eftersom gräset inte smälts ner.

Medarbetare på Hundar.ifokus

zoolatri
0

Har för mig att det var en artikel i Hundsport för ett tag sedan om just detta, och att ingen vet till 100% varför hundar gör så. En terori var att det är en instinkt kvar från att de var vargar då det behövdes för matsmältningen. En annan teori att vissa hundar helt enkelt tycker det är gott. Min Seth är som en liten ko när vi är ute, han tar en tugga då och då och går och smaskar;) Men han äter bara kvickrot! Så jag anar att han är en av dmo som hittat sitt favoritgräs…

[Forest]
0

Tror det kan vara för magsmältningen med, det kanske är så att de tuggar i sig lite för att hålla magen i trimm o få med sig "skräpet ut" inte att de måste vara så att de äter en massa skräp utan lite instiknt att hålla det rent Obestämd

Våran hund äter gärna klippgräs äkligt halvsliskigt gräs som är mörkt, med andra ord gammalt klippgräs. Sen hon var valp har vi fått sagt ifrån detta. Hon gör gärna detta när hon är i en ickeätande period, så för hennes del är det någ bukfyllnad.

Linnea
0

Vilda djur äter inte bara inälvor utan även maginnehållet på sina bytesdjur (som ju till största delen är gräsätare) så det har antagligen med det att göra.

Skynda långsamt så går det fortare.

Susanna_w
0

#3 Jag tror precis som du, dom vill liksom få med sig allt skråp ut.. rensa allt..

Min lilla "kalv" äter mer än gärna gräs och det får han också, tänker inte banna honom eller förbjuda honom emot något som inte stör mig eller någon annan och det är ju inte skadligt heller..

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

[Forest]
0

5 jag banna inte våran utan anser inte man ska äta så mycket gammalt gräs ibland är det halvruttet med Rynkar på näsan Jag fiskar mer ut det o avleder henne med något annat så som ger henne leksak fick göra samma med kattskitfynden hon hade nojja på ett tag Skrikandes

Maliiin
0

Våra gör likadant! Jag brukar skämta med min sambo att det är bättre vi släpper ut dem i hagen med pållen så kan de gå där å beta med honom Flört

Har träffat på många som säger att deras hundar äter ovanligt mycket gräs just i år. Men jag vet inte..

Båda våra gör det när vi är ute men de verkar inte må dåligt av det på något sätt..

Susanna_w
0

#6 Oj oj du missförstod nog mig :S Menade inte att någon gjorde det utan att jag inte gör det. Ber om ursäkt om någon trodde att jag pekade ut någon, inte min mening.

_

[Forest]
0

8 Åh ne jag ville bara säga att jag inte fyar henne, så ingen annan tror att jag gör det Flört

Susanna_w
0

Phew vad bra =)

_

[Forest]
0

7 ja, varför inte ropa in sen korna med hästarna Flört

Fridaaaa
0

Lillan äter gräs om hon vill kräkas eller är uttråkad.

#7 Här stämmer det, Lillan har ätit mer gräs än vad hon brukar.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.