Nosgrimma?
Har inte hund eller så undrar bara!
Vad tycker ni om nosgrimma?
Själv tycker jag det är Dumt som fan..
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Det beror väl helt på situation (hund, ägare, anledning)…
Jag tycker det vore "Dumt som fan" att hundvakten åt en mastiff flyger efter hunden ut på gatan för att matte ligger hemma med en bruten arm.
Jag tycker det vore "Dumt som fan" att ha nosgrimma hela tiden, varje dag, bara för att man inte orkar/kan/vill göra något åt att "klara" av hunden under promenaderna.
Jag håller med! det beror helt på hyur hunden är och om man tar sig tid i början av hundens uppväxt och fortsätter träna den under hela livet så kommer den inte att dra när man går ut med den och då behövs ingen nosgrimma :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag hade det förut när jag cyklade med min Border Collie hund. Hon kunde dra så jag nästan ramlade omkull då. Fast nu går det super bra utan och hon är så lydig så.
Mvh Alicia.
Håller med #1.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Ett bra tillfälligt hjälpmedel om man vet hur man ska använda det.
#3 Jag tycker att det låter väldigt farligt att ha nosgrimma på hunden när man cyklar med den…
#6 nosgrimman är ju från början tillverkad att ha när man cyklar?
Min morfar har nosgrimma på sin hund för att hon är så stark (jakthund) att när hon får upp ett spår så drar hon iväg. Nu klarar han av att kontrollera henne utan att bli omkulldragen, den gamla stackarn.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
För mig är nosgrimman en gåva från himmlen! På vintern behöver jag ha det på min hund då han gör utfall och bliv riktigt stark uner utfallen. Utan en nosgrimma på honom så ramlar jag pladask så för mig är den kanon, jag slipper även få så otroligt ont i händerna nör han slänger sig ut i kopplet :)
Det är såklart jättebra för vissa men vissa människor använder nosgrimma på hundar som aldrig gjort någonting inte ens dragit och det är det jag tycker är fel. De hundar som drar jättemycket när man är ute på promenad eller cyklar, de kan man såklart ha på. :)
Jag tycker att man ska jobba bort hundens olater istället för att sätta nosgrimma på den och tycka det är bra sen… Ren lathet från ägarens sida tycker jag…

Jag anser att sådana redskap endast används av de som antingen inte kan något om hundträning eller är för lata för att träna med sin hund!
En något så när påläst ej lat hundägare klarar att gå med sin hund utan en massa antidragredskap som kan vara väldigt farliga om de används det minsta lilla fel.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Det behöver verkligen inte handla om att man är en dålig eller lat hundägare!! Jag får beröm från alla håll och kanter om att jag är duktig med alla hundar och att jag kämpar stenhårt med min hund med hans rädsla, varje dag! Jag tycker att det var onördiga komentarer faktiskt. Jag vet inte om det var riktat mot mitt inlägg men jag fick känslan av det… Jag använder det för säkerhetens skull på vintern tillsammans med träning. Jag låter inte honom göra vad som helst på sig bara för att grimman är på. Jag ramlar när det är isit och halt ute och jag får jätte ont i handen utan nosgrimman på vintern!
#12 Du skriver det själv "tillsammans med träning", det är en annan sak! Vissa tränar inte ens..
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Nosgrimma anser jag är väldigt ohälsosamt för nackem och jag kan inte se varför man skulle använda den. Då som "11 skriver att kan man något om hundträning finns det hundra gånger bättre metoder att träna att en hund drar/gör utfall/sticker osv. Om man inte klarar av det utan nosgrimma annat än möjligtvis en kortare tid, bör man nog fundera att skaffa en annan hund… både för sin, hunden och andars skull..

#12 mitt inlägg #11 var inte riktat mot någon alls utan bara mitt svar på TS fråga.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#13 Ja precis :)
#14 Som du ser har jag skrivit att jag tränar alltid honom, jag låter inte bara honom vara och är lat?! Och jag har en hundtränare med jätte bra metoder som jag snart ska börja gå till. Men jag behöver den för att inte ramla och skada mig när det är halt, det har ingenting med att jag är en lat eller dålig hundägare att göra. Jag har den bara medans snön och isen ligger, jag kommer inte skaffa en ny hund pga att jag skyddar mig från att bryta benen av mig!
jag skulle aldrig sätta på det på min hund, men inte heller stryp/halvstryp eftersom jag anser att man inte ska behöva få "bukt på" sin hund genom ha sånt som gör ont.
Nja det är bra på vissa hundar och vissa inte…#16 jag håller med dig)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Jag har grimma på min de dagar han är "på tårna" eftersom han är så jääävla stark… Drar plätt lätt av alla halsband men grimman har hållit.. peppar peppar ta i trä :)
#17, fast jag tycker inte att man kan jämföra en nosgrimma och en stryplänk.
Jag använder alltid stryphalsband (helstryp) men det är för det är så bekvämt att bara dra över huvdet och jag slipper "orora" mig över att det ska glida av huvudet som det lätt kan göra om man har vanligt knäpphalsband. Jag använder det inte för att hon inte ska dra, för det gör hon ändå inte i vanliga fall.
Men för att svara på TS fråga så skulle jag inte själv använda nosgrimma. Har dock provat men märkte att det inte hjälpte när jag försökte lära klenod att inte dra. utan jag bestämde mig för att lära henne att inte dra genom träning, träning och återigen träning. Ca ½ år tog det. men nu är jag nöööjd och även vovven :)
Medarbetare på Hundar.ifokus
men både nosgrimma och strypkoppel skadar ju
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
#21 Hur skadar nosgrimma använt på rätt sätt?
#22 jag har inte sett en enda hund med nosgrimma där de inte går lite snett i nacken, även om kopplet är slackt, vilket den oftast inte är när folk går med nosgrimma. Hela tanken är ju just med nosgrimmar är att när det blir tryck så är det obehagligt förhunden med den vinkeln på nacken. Jag vill inte ens tänka på hur stela nackmuskulaturen måste bli på de hundar som har nosgrimma. Folk klagar på ryck i halsbandet men jag tror faktiskt det är värre för nacken med nosgrimma alla gånger om hunden kastar sig framåt då nacket slits i sidan istället med nosgrimma.
Min gick aldrig snett med huvudet under den korta tid jag var tvungen att använda nosgrimma på honom, han gick i lugn takt bredvid mig med hängande koppel.
Anledningen till att jag hade en nosgrimma var att jag under en kort period hade så fruktansvärt ont i ryggen så minsta ryck var outhärdligt. Det kunde lätt bli något enstaka ryck i kopplet då han var en hormonstinn unghund på över 60 kg. När ryggen blev bättre efter några veckor gick vi tillbaka till enbart halsband vilket han sedan hade under resten av sitt liv, ett vanligt brett läderhalsband och han fick aldrig några problem med nacken under den korta tid vi använde nosgrimma.
20, jag har halvstryp men det är så stort att själva strypen inte funkar allså blir det som vanligt halsband. Men som du säger smidigt dra över huvet. Styp kan funka om hunden går rätt men jag ser ofta de som mer lr mindre blir stypta pga hunden drar o ägaren inte lärt hunden gå fint i kopplet var det jag ville säga att jag är imot :)

#17 Halvstryp gör inte mer ont än ett helt vanligt fast koppel om man har rätt storlek på halsbandet…
Jag funderar på skaffa nosgrimma eftersom min hund (Rottis) ibland gör utfall av osäkerhet och ibland busanfall mot andra. (Beroende på hur hundarna möter henne.)
Hon har halvstryp just nu men det funkar inte ett skit, när hon flyger runt så får man hålla i halsbandet.
Och jag vägrar att flyga iväg efter henne som en vante mer, och vägrar få ångest varje gång vi ska gå ut. Skiter i att folk kallar mig "lat", men det är svårt att träna en hund som är stressad och helt borta med godis och positiv förstärkning. Så om jag har nosgrimma är hon förmodligen med försiktig och då kan jag träna henne med godis igen och steg för steg så kan vi lägga undan nosgrimman förmodligen :)
Det är mitt ansvar att hon inte ska skrämma folk och andra hundar när hon vill busa/är osäker.
Min syster skaffade en nosgrimma till sin Belgare som han fick ha när lillsyrran skulle ut och gå med honom. Det behöves inte, var mer en säkerhetsåtgärd. Och så fick det den braiga sideffekten att han såg lite farligare ut, så hon slapp alla idioter som skulle fram och hälsa utan att fråga eller ha sina hundar att leka med honom. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#28 Det känner jag igen! Folk utan hund tror att det är en munkorg!! Hahahaha 
Kan säga att vi använde nosgrimma ett litet tag för min hund drog väldigt mycket när hon var yngre. Nu har vi bytt till sele och det fungerar lika bra. Vi kom på att hon inte alls gillade att ha något runt halsen, så nu har hon bara ett fästinghalsband på sig och selen på vid promenad.
Mvh Alicia.
#16 jag skulle kunna ha stryp på min ahundar då dom inte drar…Är så glad för det..
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

Att ha nosgrimma när det är kokhett ute och cykla med? usch låter inte bra.. Har nyss tagit hand om en omplacerings hund min pojkvän fick, en Siberian husky/Alaskan malamute korsning, han fick vi med nosgrimma med för han drog så mycket, jag sa bara "pffh den där tänker inte jag använda". Och ända gångerna jag använt den har varit inne i centrum för att ha bättre kontroll när hundrädda människor kryllar överallt, han drog som förra ägarna sa "som f*n" utan den och även med den i början, med mig har han inte dragit någonting alls i stort sätt utan den och det funkar myyyycket bättre utan den än med den (eftersom med den kan han inte flåsa och då försöker han bara ta av den eller drar mer i protest).
Så som endel säger nosgrimma är för de som inte "kan någonting om hundträning" eller bara helt enkelt är för lata, men javisst det finns vissa situationer för vissa hundar då det kan funka mycket bättre.. Men jag tycker inte alls om det och har aldrig gjort.
#21 vilket konstigt påstående…
Samma sak om man säger "Frukt och grönsaker skadar" - Ja det gör det ju om man konsumerar det fel. Om man kränger i sig 7 meter gurka så mår man nog inte riktigt bra men om man äter det med måtta så är det ingen fara.
Precis samma sak med strypkoppel, om man använder det fel så blir det pannkaka av allt. Men om man använder det rätt så är det ingen fara.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Fysiska korrigeringar ligger inte för mig, så jag håller mig borta från strypkoppel och nosgrimmor. Men jag respekterar att andra använder sig av sådant, och det gör inte mig något så länge de trivs med sin metod och så länge de respekterar att jag har mina egna sätt. :)
Tyvärr har jag sett hur man INTE ska använda tex nosgrimma. En hund som hade det på varje promenad, som en evig quickfix, fick konstiga rörelsemönster och en mystisk puckel av spänningar över skulderbladen. Så fort den ens tittat på något hade smärtan kommit hårt och snabbt. Rädd, stressad och otrygg var bara förnamnet.
Man ska använda det med träning, annars gör det mer skada än nytta. Har sett bra exempel på nosgrimmefolk med- en kvinna har en stoorstor hund som lunkar så snällt vid henne jämt i slakt koppel, hon använder den enbart lätt vid kritiska ögonblick och inte ens då på samma sätt som personen i mitt första exempel.
Med bra träning behöver man bara påminna hunden om att man KAN använda den, hundar är smarta och att korrigera så hårt man kan över minsta lilla hela tiden förstör allt man byggt upp. Hunden måste ju känna att den kan lita på en, att den är trygg oavsett vad som händer. En nosgrimma är ett HJÄLPmedel, inget annat.
Jag läste att det finns superkänsliga nerver bakom på de ställen man sätter nosgrimman, samma nerver som används vid tortyr. Inget jag skulle kunna leva med att utsätta andra för, men jag är lite känslig av mig. :)
#33: Det ena utesluter inte det andra. Jag har strypkoppel på min tik eftersom det är lätt att ta på och av, jag använder det inte för att korrigera henne så jag har svårt att se det som en metod.
#11 Jag håller med dig i den här frågan.
#34 Jag tror inte att jag skrev något om att det ena utesluter det andra, men om det var så det tolkades ber jag om ursäkt. :) Paraleller mellan olika hjälpmedel är ofrånkomliga i diskussioner.
Min gammelhund hade stryp som halsband, ytterst smidigt! Hon klarade sig fint med det. Nu promenerar jag dock inte med någon hund som kan gå tillräckligt fint i sådant, och då satsar jag på sele istället. Fint kan de gå, men jag vill inte riskera någon form av skada om de får för sig något och rör sig snabbare än jag hinner med, vilket de gör ibland. ;)
Halti och diverse antidrag redskap är inget jag förespråkar men hellre en halti på en hund som ägaren inte kan kontrollera än en hund som riskerar att slita sig!
Att cykla med halt är "dumt som fan", har man inte koll på hunden ska man inte ut och cykla med den! Inte bland folk iaf. Altid sele vid cykling gäller för vår del!
Är generellt emot hjälpmedel.. koppel och halsband är mer en nödvändighet men försöker att använda mig utav dem så lite som möjligt.Dragselet och draglinor kommer vi aldrig ifrån dock ;)
#36: När du skriver att "Fysiska korrigeringar ligger inte för mig, så jag håller mig borta från strypkoppel och nosgrimmor." låter det lite som att det skulle vara likhetstecken mellan fysisk korrigering och strypkoppel/nosgrimma. Men självklart går det att att använda strypkoppel likväl som nosgrimma för att få hunden att gå fint genom att skapa obehag om man vill.

Det jag reagerat allra mest på är djuraffärerna som säljer dessa hjälpmedel. Har ett flertal gånger stått i butiker där säljare sålt bla halti till folk som knappt vet vad det är. Dom har inte gett någon information om skaderisker osv till köparen utan bara frågat vad det är för hund/storlek och sagt; -Ja men då ska du prova en Halti! Dom löser det mesta! 
Jag tog en omplacering för massor av år sen. Han var jätte stark och drog lätt om kull mig. Under perioden när jag tränade var jag tvungen att ha halti för att det inte skulle bli farligt för mig eller honom på promenaderna. Han kunde ju slita sig och springa ut i gatan eller dra med mig ut i gatan. Men när jag köpte en halti sa inte säljaren ett ljud om riskerna med den. Nu visste jag ju redan om dom, men det visste ju inte säljaren jag köpte den av.
#38 Den formuleringen var mer för att ge en bild av mig som person, men det misslyckades jag tydligen med. Min avsikt var inte att ge sken av att alla fysiska korrigeringar sker med dessa hjälpmedel. Jag skriver en hel del och när man sitter och knåpar med sina inlägg så lång tid som jag gör är det lätt att missa att man kanske tagit bort en rad man först skrev. :)
Fysisk korrigering kan ske på de mest underliga sätt, även utan sådana påfund. Det jag ville säga med mitt inlägg var enkom att jag sett båda sidor av saken, och att det ligger i hundens väns händer att se till att ingen skada uppkommer av fel behandling.
Nu tycker jag att jag förklarat mig hyfsat och skulle gärna se att tråden inte förstörs av någon felaktig formulering från min sida igen så jag tänker låta bli att svara mer, hoppas att du ursäktar mig.
Nu är det läggdags för mig, godnatt! :D
Jag tycker att man kan ha det tillfälligt , bara man inte missbrukar den!
Jag använde halti ett tag efter tredje gången min axel blev så sliten att jag inte kunde röra armen nästa dag. Det fungerade fantastiskt! Efter bara någon dag kunde jag återgå till små vändor med bara koppel, och nu använder jag det inte alls. Egentligen gillade jag inte halti för jag tycker det är för obehagligt att vara orolig för hundens nacke. Om han gjorde utfall blev han nästan skräckslagen för att han vändes bort från den andra hunden.
Det finns många andra bätte hjälpmedel. Canny collar tex som späns bakom nacken eller en sele där kopplet kan spännas framtill. Det sista använder jag nu om jag vet att det kan bli lite drag.
Det beror helt på situationen.
Att använda en nosgrimma på en hund bara för att man inte orkar hålla på med något annat är "dumt som fan".
Men att använda nosgrimma för att kunna ha kontroll över hunden (på ett icke-elakt vis) är en helt annan sak.
T.ex så känner jag en kvinna som är kanske 155 cm lång, jättesmal och nätt i kroppen.
Hon har en Irländsk varghund som mäter 92 cm i mankhöjden. Han är riktigt stark.
Hon får använda nosgrimma på honom för att över huvudtaget kunna gå ut med honom utan att riskera att falla pladask.
Nu är han dock riktigt väldresserad och oftast kan hon släppa honom så fort han vant sig vid miljön om de inte är mitt bland människor.
Man ska inte utnyttja nosgrimman, det är knappast en första utväg och jag tvivlar på att det är skönt och bekvämt för hunden. Framförallt om ägaren är en "slit och släng"-person som drar i hunden när "den" inte gör som man vill.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Nosgrimma beror helt på hund och ägare. Jag blev rekomenderad en nosgrimma av 3 st olika djuraffärer. Det fungerade dock inte alls bra för min hund så han fick panik varje gång ute. Han ville inte gå med ut överhuvudtaget och vände bort huvudet så fort nosgrimman skulle på. Sen stod han på bakbenen ute, han drog ansiktet i backen osv. Han fick av sig den två gånger också även om det var rätt storlek. Han var panikslagen helt enkelt.
Vi var dock tvugna att använda den ändå, då han hade fått skav av en dressyrsele som var tvungen att läka..
En nosgrimma som används rätt kan vara en ängel i tygformat.
Jag hade det ett tag på min hund när jag fick henne. Hon hade blivit attackerad och varje gång hon såg en hund fick hon tok spel av dess like. Även så drog hon helst hela promenaderna och var bara nervig.
Nosgrimman gjorde två saker för mig i detta
- Hon drog knappt under promenaderna
- Hon blev så distraherad när jag ryckte till i kopplet när hon började få sitt lilla spel att det var lättare att få ner henne till lugnet och berömma lugnet.
Använde den i kanske en månad och numera går hon snyggt och fint med slappt koppel och får inte tokspel för att det kommer en hund 70m bort.
Sedan vill jag tillägga att nosgrimman ska ju presenteras likadant som en munkorg. Det ska ju vara positivt att få den runt nosen.
Har hjälpt till att träna en underbar hund med bakvänt beteende. Av säkerhets skäl användes då munkorg. Varje gång hon skulle ta på sig den så la jag en godis i botten så munkorgen blev en positiv sak som gav henne godis. Första gångerna var hon inte jätte glad över den men vid tredje gången så hade hon insett att hon fick inte ta av sig den och tyckte efter det mycket om den.
// MH
Jag tycker det är helt fel att använda nodgrimma ifall anledningen är att hunden kan göra utfall! Då är ju risken mycket större att hunden skadar nacken om det rycks till..
jo fast du har ju lika stor risk att skada nacken med en länk eller vanligt stryphalsband. Vet man inte hur man använder sakerna så kan man ju skada hunden genom en sådan enkel sak som att lägga den på marken exempelvis. ska vi prata skador från ryck så ligger ju flexikopplet på första plats. Men förstår hur du menar.
Fast är andledning till nosgrimman för att hunden blir så stark under självaste utfallet så blir det ju en säkerhets åtgärd.
Jag fick med nosgrimma när min kille kom, fick även med stryplänk. Han drog något så otroligt men aldrig att jag använde nosgrimman, den gav jag bort lika fort som den kom in i mitt hem. Strypet använde jag tills jag köpte ett nytt halsband. När han kom kunde han inte gå i koppel, men det är träning som gäller.. Tålamod utav dess like. Det går bra nu men visst har jag dåliga promenader men jag skulle aldrig använda mig av nosgrimma, hellre så tränar jag dag ut och dag in så länge som det behövs. Det enda jag använder är Halvstryp på promenader och det trivs både jag och vovven med.
Men lite OT men är det inte bättre med en sele där knäppet sitter på sidan så om hunden drar som placeras hunden på sidan? Om man nu ska använda sig av antidrag hjälpmedel känns det som en "mildare" metod eftersom hela kroppen följer med när den drar.
_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_
Förut hade jag nog sagt att aldrg i livet.
Men det var innan jag träffat våran boxer. Jag har lärt ett antal hundar att gå bra i koppel och det har inte tagit så hemskt lång tid innan det blivit om inte helt bra så mycket mycket bättre. Men Simba är helt annorlunda.
Känns som att vi testat alla metoder vi kan komma på men inget blir bra. Har haft några andra tränare inblandade men inget har gjort det bättre.
Eller jo om jag stannar så kan det bli lite bättre. Men får fortfarande stanna över 20 ggr bara på en kisserunda.
Däremot har vi inte testat grimma på honom än då jag tycker att han får vara vuxen först. Men har vi inte fått bukt med det så kan jag visst tänka mig att prova det på honom.
Men det beror inte på att jag är lat, för jag tränar koppelgående med honom ofta. Men känner att axlarna får så hemskt mycket stryk. Så jag har ändrat uppfattning lite. Men skulle inte kunna tänka mig det bara för att man inte ids träna.
#49: Har du testat en WGA sele?