Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2214 ggr
Ascot
0

Karda, stålborste eller vanlig borste?

Ni som har lockiga, långhåriga hundar Vad använder ni? Vilket är bäst?

KickanLilja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använde först en borste som såg ut som en pytteliten kratta, men den var inte riktigt bra. Nu använder jag en piggborste till häst, den är super bra! Udda har lång och lockig päls.

Malin-A
0

till Lusse använder jag både karda och stålborste, eller stålkam e d nog.. båda funkar lika bra. =)

SaraC
0

Jag har ingen lockig hund, enbart långhårig :) Använder karda.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

Stål borste och stål karda har jag funkar allra bäst på min collie

nightingale
0

jag har karda till ziri, men hon verkligen hatar den.. IBLAND funkar det om man håller en prinskorv i ena handen.. men knappt det ens.

någon som har tips på något som är som en karda fast på ett annat sätt? :)

Malin-A
0

det finns väl mjuka kardor, typ i plast eller va d e… ?

AnneN
0

Det finns gummikardor som är underbara till kortapälsar men har ingen aning hur dom e på lång päls

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

på långa pälsar kanske d blir lite svårare att få med underullen, piggarna viker sig nog skulle jag tro..

Lotta
0

Jag använder en kam med rörliga piggar som är jättebra till långhåriga hundar eller katter som får tover =)

bejtedejte
0

Det beror helt på vad det är för ras och om hunden ska ställas ut eller inte. Till min old english sheepdog har jag en uppsjö olika kammar, kardor och borstar och jag använder varenda en. Att bara använda en karda till en hund med tjock päls (mycket underull) kommer göra att underullen tovar ihop sig totalt medan överpälsen ser fin och kammad ut. Det är omöjligt att komma ända in till hårbottnen med en karda om man inte benar upp hela pälsen på vissa pälstyper. Vad är det för ras du har?

Ascot
0

Det är en bichon havanais. Jag använder en vanlig borste med borst, ej stålpiggar.