konstant morrningar..
Hej! har en finsk lapphund på 16 månader som morrar och smågruffar på varje minsta lilla ljud. Jag ju att morrningarna inte är farliga och riktade mot nån person. Men för andra på besök så tror dom att hon ligger o morrar på dom. Hur får man bort ett sånt här morrande? enligt mej är det också extremt. Kan räcka med att nån går in på toaletten eller spolar så blir det morrningar direkt. Eller att tevattnet klickar av sej att det är klart, då blir det morr. Och är det något högt ljud,till exempel om någon kommer på besök å stänger dörren så skäller hon högt och länge och det går inte att få tyst på henne på säkert en halv minut..
Vilka metoder använder ni? Observera att hunden INTE är min. Så uppfostran tar jag inte ansvaret för av hur det har blviit)
Hur mycket aktiveras hunden? Märker själv av när min finska lapphund inte får tillräckligt med stimulas blir han mycket uppmärksam på minsta lilla ljud och får mycket lättare till skall och andra ljud.
stimulans*
Jaha. Kan man säga att det ''sitter'' i rasen ?
Hon är ute morgon, lunch, eftermiddag och kväll. Brukar inte spela nån roll om hon aktiveras en hel dag eller har latdag, morrig ändå..
Nja, det ligger ju en del vakt i rasen så dom är ju ganska uppmärksamma på sin omgivning och så. Men just att den morrar känns ju lite annorlunda.. hoppas någon annan kan komma med något bra svar :)
Låter som hon kanske är osäker? Men jag vet inte hur ni ska få bort morrandet.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Oj, låter oerhört jobbigt, och kan inte vara bra för hunden att ständigt vara på vakt. Kanske skulle ni ta och hyra en hundinstruktör ett par timmar?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Håller med Hera , en instruktör vore nog på sin plats. Verkar ju som att han är osäker.
Hur aktiveras hunden mer än promenader?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Osäker anar jag också att hon är. Varför vet jag inte riktigt. Men när hon morrar så reser hon sej, går runt bordet, kollar en djupt i ögonen så man ser att hon VET att hon gör fel. Det syns i hennes blick att hon vet att hon gör fel, att hon väntar på att man ska säga åt henne. Ändå fortsätter hon..
Den aktiveras med promenader och boll och ''drag''-lekar. Familjen är en typiskt ''jakt''-familj (fult med fördomar,jag vet) där resterande (jakt)hundar sitter i hundgårdar dagligen utan stimulans. Det är unikt att denna hund är med i ''familjen''.
#8 Det du tolkar som att hon vet att hon gör fel är kanske istället hennes sätt att kolla så att du uppmärksammas på hennes varning.
Vad gör ni då hon morrar?
När hon morrar säger ägaren och resterande familj 'nej' men hon brukar fortsätta tills nån tar tag i henne och försöker få ögonkontakt och Nejar ännu hårdare. hon verkligen inte bryr sej alls, bara fortsätter tills det är ''lugnt'' igen..
#10 Då fungerar det uppenbarligen inte att göra på det sättet.
Så som sagt, en intruktör kan vara på sin plats. Den kan komma med nya sätt att träna på.
Finns det inget annat sätt? Känns inte som den här familen vill kosta på eller anstränga sig nått uteöver det ''vanliga'' för en hund. Är ju som sagt jag som är utomstående som skriver det här och ingen av dom..
#12 Vill familjen ha hjälp då?
Det finns säkert bra sätt att träna bort det på. Jag vet dock inte riktigt hur, har aldrig haft det problemet som tur är. Avledning är nog ett sätt.
Men vi har många duktiga medlemmar som säkert kommer bra råd så fort dom ser tråden :)
Jag har precis samma problem med en av mina tillfälliga omplaceringshundar. Han har farit mycket illa i sitt tidigare hem och är rädd för det mesta (I synnerhet människor.) Att säga 'nej' och 'ta tag i' en hund som är osäker (Vilket det låter som om den hund det gäller skulle vara.) förvärrar bara problemet. Förstärka när han gör rätt, ignorera och distrahera är det som fungerat för mig. Mental aktivering är också ett viktigt verktyg för att hunden ska bli mer avslappnad resten av tiden. Små korta pass gör otrolig skillnad!
Om de inte vill lägga pengar på att konsultera en instruktör kanske vi här på forumet kan rekommendera någon lättläst bok? Själv har jag totalt hjärnsläpp just nu. Men det känns om att någon som tror att 'hunden vet att den gör fel' har en del att lära. Några förslag?
Jag kan endast tyda hundens blick som ''skyldig''. Men jag är inte ett dugg påläst om rasen eller med hundar över huvudtaget. Är uppvuxen med jakthundar själv men personligen har jag fått en helt annan kontakt med familjehundar än med jakhundar. Men vad sulle då den här blickan betyda? Jag tycker ju att hunden borde skippa ögonkontakt överhuvudtaget om den vill murra på för sej själv..
Då familjen ibland vissa dagar inte har lust att säga ifrån så blir ju hunden ''ignorerad'' i sitt beteende, vilket i mina ögon bara gör situationen värre. Om man nu kan ge den här familjen cred så är det att hunden skäller mycke mindre än förut. Dock är de där morrningar och gruffset kvar som innan ett skall..
Känner mej sjukt dålig som frågar det här.. Men vad för slags mental aktivering menar du ? tips?
#15 Den morrar förmodligen inte för sig själv, utan för att påvisa ett ljud för dess flock, varna. Därav ögonkontakten tror jag.
Att ignorera ibland är fullständigt meningslöst, då blir det precis som du säger att beteendet förvärras. Som Hera säger söker nog hunden bekfräftelse från sin flock när den är osäker. Tycker de som äger hunden att det är ett problem? I så fall borde de väl vara motiverade i att sätta sig in i vad de kan göra?
Mental aktivering kan du söka efter på forumet. Allt som innefattar att hunden behöver koncentrera sig och tänka, typ lära den något tricks eller bara vanlig vardagslydnad. Fotgående kräver väldigt mycket koncentration från en ung hund t ex, alltså att gå vid sidan och hålla ögonkontakt med föraren. Ett annat alternativ är att man faktiskt tränar på sådana situationer i hemmet då osäkerheten uppstår och belönar då hunden inte reagerar. Det är ju en ganska ung hund, det kan mycket väl gå över av sig själv när han blir äldre och mer säker på sig själv. Mycket viktigt att ALDRIG straffa hunden på något sätt när den är osäker/rädd, då kommer man definitivt förvärra problemet.
Men jag skulle nog föreslå att de söker upp någon instruktör/hundpsykolog. Det är svårt att ge några konkreta tips när man inte sett hunden själv och det kan bli helt tokigt.
Angående böcker..
Rädsla och separationsproblem hos hundar av Kerstin Malm. (Har för mig att det finns ganska handfasta tips där i också på hur man lägger upp träning för t ex en rädd hund.) Hon har skrivit några andra också t ex Hunden, människan och relationen. De är lättlästa, informativa och billiga!
Problemhund och hundproblem av Anders Hallgren
Personligen tycker jag alla borde läsa Skjut inte hunden av Karen Pryor men den kräver lite mer av läsaren än de andra jag nämnt och behandlar inget specifikt beteende.