Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2430 ggr
Eywa
0

Cavalieruppfödare

Jag kikar runt lite på Cavalieruppfödare för egen räkning men jag är fortfarande inte säker på vilken ras det blir i framtiden men just nu står Cavalieren högst på listan.

Jag är medveten om hälsostatusen på rasen men det är ingenting som oroar mig allt för mycket. Mitt primära mål med att hitta en bra uppfödare är att få en frisk hund, även om det inte är en garanti. Därför är mitt största krav att uppfödaren är noga med avelsdjurens hälsotester och har avelsdjur som lever länge.

Ett andra önskemål (med betoning på önskemål) är att uppfödaren tävlar i agility eller annan gren. Mest för att jag har tävlingsambitioner (främst inom rallylydnad) och vill ha en pigg och lättmotiverad vovve.

Vart i landet kenneln finns har ingen större betydelse, men det kanske inte bör ligga i Jokkmokk då jag själv bor i Göteborg.

Tacksam för alla svar och tips! :)

amela87
0

Hej, jag bor oxå i Göteborg och har en Cavalier.

Men kolla på uppfödarregistret på rasens sidan: Cavaliersällskapet

Hoppas att du hittar rätt valp för dig! Skrattande

Eywa
0

Jag har kollat där.. Men jag ser inte att många uppfödare skriver ngn info om hur länge deras hundar lever och har levt och inte heller någon utförlig info om hälsotesterna. Dessutom är det ju ingen säkerhet att uppfödarna är bra bara för att dom är godkända av Cavaliersällskapet :(

Ingen som har personliga erfarenheter eller känner till en uppfödare som noga visar sina resultat?

Viccan92
1

Kennel Mjovix i Blekinge är en bra. Tycker iaf jag. Har haft praktik hos henne i 4 veckor. Helt underbara hundar. Hon tränar visserligen inte så mycket med dem men dem är friska. Är bara en unghund som var sjuk på någon sätt men han är inte släkt med resten av hundarna.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Viccan92
0

Just det. Ingen ide att kolla hemsidan. Hon kan inte uppdatera själv tyvärr. Men annars kan du alltid ringa hon är jättetrevlig.

Eywa
0

Tack Viccan för svaret. Ska kolla in hennes hemsida och slå henne en pling :) Jag dör snart av längtan efter en liten vovve! Synd att det kommer dröja ett tag innan jag har tid och råd :(

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tor man får se både via SKK och deras klubbsida, saken är väl den att man måste fullföja dessa rastypsiska tester mellan varven på sina avelshundar. Får dom då nedslag på hjärtat så tas dom bort från aveln annars blir det uteslutna av SKK samt deras klubb.? Så är det iaf för  en del andra hundaraser

Eywa
0

Jo, det är klart, men jag vill även att avelsdjuren långt bak i ledet också skall ha varit friska från blåsljud livet ut, samt att inte uppfödaren får många hundar med blåsljud när dom pensionerats från aveln och kanske avlider tidigt utan att detta "skrivs ut eller talas om". Hoppas du förstår vad jag menar?

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

7 Jag tror man får kolla sånt lite själv. Tyvärr så kan de vara friska första testet och då godkända att andväna i avel. men kull 2 kan det visa sig blåsljud o därav får man inte avla.  Men detta bör väl stå i deras stamtavla?

Viccan92
0

På avelsdata.se kan man se såna saker.

Eywa
0

Tack för era svar. Ska kolla upp det. Visste inte att det fanns info om det. Tackar tackar.