HD A eller B? Betyder?
HD är ju höftledsröntgen. Men vad innebär graderinarna A och B?
Kollade upp Kiros föräldrar efter att han visat lite hälta nu när vi cyklat (mkt lite, bara i traven och det är troligen bara träningsvärk, men tänkte att jag kan ju kolla) och pappan hade B och mamman A. Vad betyder det?
Hur stor är risken att Ki har något fel med höfterna?
Ska kolla runt på billigaste stället att röntga och få det gjort så jag vet säkert :) Men ungefär hur stor är risken? Och betyder ex. en grad B att han absolut inte ska dra alls, eller bara att jag bör vara extra-extra försiktig och bygga upp muskulaturen lugnt och fint innan han drar på riktigt?
(Drar bara cykel så det är ju inte tungt så sett, ingen weight pulling eller så, men det är ju värre än att bara springa lös)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
A Normala höftleder
B Nästan normala/gränsfall
C Lindrig dysplasi
D Måttlig dysplasi
E Höggradig dysplasi
Men även om föräldrarna har bra höfter så betyder ju det inte direkt att "valpen" har bra. Likadant om föräldrarna har dåliga höfter så kan ju "valpen" ha bra ändå. Dock är det ju alltid en fördel med HD-fria föräldradjur och det är ju genetiskt. Men vet många vars föräldrar har bra med inte själva avkomman tråkigt nog.
Du gör rätt i att kolla upp det :) lycka till.
Medarbetare på Hundar.ifokus
måste tillägga att Höfter med A eller B är vanligtvis tillåtet att avla på och anses vara bra höfter.
Tack, det var ju lugnande iaf, trodde att A var ''rätt ok'' och B ''rätt dåligt''.. :)
Men om han nu skulle ha fått pappand B höfter.. betyder det något när det kommer till träning? Dvs på ''hobby nivå''.. just drag är ju ganska krävande ändå även om det inte är så jättetungt med en cykel på normala vägar (och man hjälper ju til med pedalerna i uppförslut etc) men det är ju ändå en belastning jmfört med bara skogspromenader..
vill se svaren :)
Om du röntgar hunden och den får B-höfter som svar så kan du träna hur mycket bäst du vill. B-höfter är i princip "felfritt"
A-B-höfter kör på som vanligt
C-höfter bör man vara vaksam med tyngre träning. Men vanliga vardagliga saker kan man köra på som vanligt. Dock kan man ju tänka på att hundeninte ska hoppa från för höga höjder. Kanske inte galopera på asvalt m.m.
D-höfter bör hunden tränas på specifikt vis. Ingen onödig belastninge på hunden. Kan behövas medicinering.
E-höfter kan hunden ens gå? nu snackar man gravt fel på höfter…
Min chowchow har E höfter
Han stutsar omkring, haltar ingenting. Verkar inte ha ont på något sätt. När de har så grava fel så utvecklar de muskler för att hålla det på plats på ett annat sätt sa veterinärenXD
Båda hans föräldrar har A höfter
#5 bra svar tycker jag :)
#6 Det kan ju bero lite på hur tung hund man har också. Tyngre - sliter mer på leder och höfter. Men va skönt att din hund kan fungera normalt ändå! Jag skulle nog iaf vara försiktig med träning och inte träna typ agility eller annat krävande med en hund som inte har A eller B höfter.. Bara en fundering, röntgade du din hund bara för att kolla eller för att han hade nåt problem? :)
#6 va tråkigta att din hund har E-höfter. Men bra att det inte verkar märkas av.
Oftast märker man när hunden har E-höfter. Det är ju väldigt grava fel. Känner en hund som haltade vid 6 månader. ägarna trode det var "växtvärk" men de röntgade ändå hunden vid 15 mån och fick svar att han hade E. Han fick medicinering och speciell träning. Men vid 3 års åldern gick det inte så de vart tvungna att avliva den. Kan bara nämna att det var en Labbe av utställningsvariant.
A och B är höfter UA :)
Fast bara för att din hunds föräldrar har bra höfter så kan din hund få C eller sömre höfter också.
Ah, men det är ju betryggande iaf :)
Ska ändå röntga, ska baa hitta billigaste stället. K'nns inte riktigt lika akut längre :3

#8 Har nästan samma historia, på hunddagiset där jag jobbade förut kom det in en 6mån hane som snabbt blev en av mina favoriter då han var så himla härlig i temperamentet! Men så han gick illa, dels haltade han, och så vred han speciellt ena bakbenet och tassen väldigt illa vid varje steg. Den en höften var tydligt tunnare och svagare även i hela muskulaturen. Vi ska självklart till ägarna som var till veterinären och röntgade och påstog att han var unghund och att det skulle rätta till sig med tiden. Men vi på dagis var envisa, det var verkligen något allvarligt fel! Ägaren bytte veterinär och röntgade om och fick då svaret att han i princip inte hade några höfter att tala om alls… det var sämre än E med andra ord och ett par veckor senare så avlivades hunden då problemen bara blev värre desto mer ha växtre. En schäfer/Border Collie korsning var han och en av de goaste hundar jag träffat…

Har du kollat hur det ser ut med ledstatistiken hos syskonen till din hund? Samt längre bak i stamtavlan?
#12 De syskon jag kunde hitta något på hade en A och en B.
Pappans föräldrar hade ingen veterinärdata, mammans hade de som var röntgade A höfter. Mormos sida verkade ok nåra ed bak, men det var en del som inte hade veterinärdata..
Halvsyskon med samma mamma hade alla tre kollade A höfter.
TS om min hund haltade lite hade jag någ sett till att rönka den för att få ett svar om höfterna är boven i haltandet. En frisk hund haltar inte alls.

#13 Har du kikat på SKK eller har du hört efter med uppfödaren? Om det inte finns något resultat alls på syskon eller längre bak i ledet så kan det ju helt enkelt vara så att ägarna inte har brytt sig om att röntga alternativt att hunden blivit avlivad/omkommit innan röntgen.
#14 Som sagt ska jag röntga, om inget annat så för min egen skull.
Men att gå lite orent efter ett träningspass -med något som är helt nytt för hunden - behöver faktiskt inte betyda något annat än lite träningsvärk. Han gick orent en dag, idag går han helt normalt igen.
#15 Kollade på SKK samt uppfödarens hemsida. Jo, misstänker att det helt enkelt inte blivit någon röntgen eftersom det står ''veterinärdata saknas''… vad kan det annars betyda, liksom? ;) Förutom att någon ev. röntgat och inte skickat in uppgifter.

#16 Ok, har du kikat hur det ser ut på pappans sida med avkommor? :-)
#17 Dt är krångligt att hitta där, eftersom det inte finns någon bakåt napp på skks sida. Men ringer runt till veterinärer nu, det viktiga är ju inte hur syskon och släktingar har det, utan hur Kiro har det :)

#18 Nä, du klickar ju bara upp pappans namn, går in på avkommor och därmed kommer du ju in på t.ex en avkomma och klickar därefter på kullsyskon :) Lite tjorvigt är det dock att hålla reda på vilka man redan har kikat på.
#19 Det är ju det som är det röriga eftersom jag inte kan gå bakåt så måste jag till Kiro - pappa - avkommor… Kiro - pappa - avkomma osv. Istället för att bara gå bakåt. Orkade inte kola alla, kollade föräldrarna. Men som sagt, det spewlar ju ingen roll hur syskonen har det, det är ju Kiro det handlar om.
Har tid kl 10 på måndag.

#20 Nej det spelar ju inte så stor roll, men det kan ju kännas skönt ändå att veta :) Har du hittat veterinär du ska röntga hos?
20, Håller tummarna, du får gärna säga vad kalaset kostar sen :)
#21 + 22
Har börjat misstänka att han har artros eller något… Lätt att vara efterklok men börjar lägga ihop lite tidigare beteende, stelhet när han legat, osäkerhet osv. Vill ju inte att det ska vara något alvarligt, men det ser mörkt ut. Kan inte komma på något som ger ''alla'' de symptomn jag lägger märke till nu och som inte betyder att han inte kan dra mer. Eller kanske ens springa bredvid cykeln…
JAG kan ju alltid hitta en ny hund att dra med, men Kiro tyckte verkligen att det var roligt så det är ju synd om honom om det tar slut redan.
Förhoppningsvis är det något lindrigt som går att medicinera så att han iaf kan springa och leka normalt utan att få ont efteråt. Han hade inte mått bra av ett alltför stillsamt liv.
Ske be dem kolla noskvalster också, han har snörvlat och hållt på på sistone. Men det är ju åtminstone lättbotat.
Vi får se vad det kostar, inte mer än 2500kr iaf, för där tar försäkringen vid ;) Även om det i sig är en månadslön med min inkomst.. *suck*
----
Har läst igenom trådar och så på olika forum och slås av hur folk blir attackerade för att de inte vill springa till veterinären med minsta lilla utan kanse välger att avvakta. Tex en hund har haltat en dag, det är ju stor chans att det bara är en sträckning och då gör veterinären inte mycket ändå. Men väljer man att vänta kommer genast påhopp om att man ska ha råd med veterinär om man har djur. Och visst, det ska man. Men bara för att man kan lägga flera tusenlappar om det faktiskt behövs, så betyder ju inte det att man kan lägga dem på småsaker och när det inte är helt nödvändigt. Som jag nu.. jag lägger de 2500kr på Kiro för att vara säker på att han är frisk. Inte för att han verkar lida eller vara olycklig, men under omständigheterna känns det ändå nödvändigt att kolla igenom honom grundligt. Det är en hel månadslön för mig och jag lade den inte på honom när han hade hosta (eftersom jag visste att det mest troligtvis var kennelhosta och då finns inget veterinären kan göra, jag hade rätt). Jag hade heller inte lagt det om han blev ordentligt halt på ett ben efter träningen, eftersom det troligtvis varit en sträckning som läkt med lite vila och kärlek (även små benfrissurer får ofta läka av sig själva). Men denna orena hältan och grejset i bagaget får mig tt söka veterinär och hosta upp pengarna även om symptomen är minst sagt lindriga egentligen, troligtvis haltar han inte ens imorgon utan verkar kärnfrisk..
Men man är väl en hemsk människa som inte har råd att gå till veterinären så fort hunden nyser till lite… eller också är det så himla lätt att be andra punga ut med sina pengar utan eftertanke, och dra djurplågeri-kortet när de inte gör det…
Bara lite irritation som kom ut. Jag ska nog sluta läsa gamla trådar i forum.
Min hund har en C och D höft. Jag kommer köra agility med honom osv. Trodde det var kört när han fick sin dom. Veterinären berättade för mig att jag kan göra allt som vanligt så länge han är frisk, fint musklad och jag är noga med uppvärmning och dra ut honom efter träning så är det ingen fara. Jag ger honom kostillskott och han har inga problem risken att han får problem är enliget vet inte nödvändigt vis större en någon med A-höfter.
Cyklade lite med honom idag. (Tanken var förutom rent motionsmässigt att kanske få fram liiite hälta tills veterinärbesöket imorgon, annars syns den ju bara efter cyklingen och när han legat en stund, han hade varit för uppspelt för att visa nåt där… Tänkte att hellre att han är lite öm en dag och vi hittar felet, än att han går och får ont resten av livet utan att vi hittar något eller att vetten inte tror på mig eller nåt ..Sen är det ju svårt att motstå när han själv vill så gärna.. Rätt eller fel, en det var iaf med hans långsiktiga bästa hälsa i sinnet, inte nån pervers djurplågeri baktanke… sen borde en frisk hund klara av det lilla utan minsta problem, egentligen en nästan frisk också..)
Tog det ändå lugnt, värmde upp, hade honom lös osv och han var så klart överlycklig som vanligt. Stod och studsade när jag tog fram selen. Han fick inte dra dock, utan bara springa lös bredvid varvat med springa lös ''hopp o lek'' (det tycker jag väl att han borde klara, brukar ju springa lös när vi ska till hästarna osv utan att få ont). Så travade han på normalt, började galoppera men jag tyckte galioppen såg konstig ut, ena bakbenet följde inte riktigt med, så jag kommenderade ''stanna''…. och han stötte inte alls på benet. Höll det rakt utsträkt bakom sig och gick som en schäfer..
Var helt livrädd, trodde han hade brutit nåt (men han sa inte ett ljud, stod och såg överlycklig ut med spetsade öron, tungan hängandes lite utanför munnen, viftande svans och släpande bakben..) Pappa fick hämta honom med bilen. Bad honom lägga sig ner tills de kom. När han satt upp igen och vi gick fram till bilen gick han nästan normalt, linkade lite på det bakbenet bara. Hoppade själv upp i bilen innan jag hann fundera ut hur vi skulle få in honom..
Cyklade hem så fort jag kunde men nu är han nästan helt normal igen. Var på gång att ringa veterinären och försöka få in honom akut, men när det nu verkar helt ok och jag har en tid imorgon bitti, så…han ser inte alls ut att ha ont… men hade jag inte haft en tid imorgon hade jag åkt in iaf..
Men något är helt klart inte som det ska. Det där kan knappast ha varit "träningsvärk"… vet inte vad det var.. gick benet ur led? Patella upphakning? En muskelsträckning borde väl inte gå över direkt? Och den borde ömma? Visar inget när jag trycker och känner, känns inte svullen..
Är riktigt nervös inför morgondagens dom nu.. Tänk om han inte får röra sig alls? Inga långa promenader i skogen eller nånting? Det klarar han aldrig av, han har så himla mycket energi och aktiveringsbehov.. är ju det som ledde till cyklingen till att börja med…
Nej, inte vänta sig det värsta nu. Cykling kan jag glömma.. men vanliga promenader borde inte vara något problem.. bör nog hållas i form bara..
Lycka till imorgon!
Tack… nu går han helt normalt igen..
Lycka till låter knepigt det han fick lite som partella, iaf hoppas jag att ni får ett svar om inte så kanske ni ser det på rönken.
Hur har det gått för er (när ni nu kommer hem), håller tummarna!
- Tillräckligt bra är perfekt! -
Artros/reumatism eller liknande i carpus/framknä. Livslång dos av glukosamin, troligtvis livslång dos metacam, lederna sprutade (kan behövas göras om en gång per år). Röntgade i princip allt, men hittade bara framknäna på 'snabb koll'' samt att bak-knäna ''var lite lösa'' men troligtvis inget problem i sig.
Noskvalster blir behandlat.
Blodprov för borrelia samt sköldkörtel taget, svar om nån vecka.
Kalaset gick på dryga 7000kr + medecin, men försäkringen tar det :) Dock får jag betala glukosaminet själv eftersom det är ett tillskott.
Det positiva är att han får/ska vara med och cykla och även dra cykel. Jättebra träning enligt vet. Men nu närmsta veckorna sa jag bara lufsa långa promenader i kuperad terräng, låta honom springa lite, så småningom börja cykla lite och sen dra. Är så glad framförallt för Kiros skull såklart.
Så nu ska jag köpa ut medecin, ringa if igen..
30 skönt iaf att du fick lite svar och att han kan hänga på lite arbete med. Hur gammal är han?
4, snart 5 år :)
Skönt ändå… Borrelia och sköldkörtel? Kan det sätta sig på lederna? Eller har han varit hängig allmänt?
#33 Han är väldigt smal (25kg nu, var nere i 21 när jag fick honom.. hund på 67cm i mankhöjd, mycket dålig aptit generellt) samt att han rört sig konstigt. Det sätter sig oftast på musklerna men kollade ör säkerhets skull. Det kan sätta sig i lederna.
#34 aha, tack för info. Lycka till framåt med alla provsvar som återstår!!!