Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1629 ggr
mufflis
0

jrt, dv pincher eller DK/sv gårdshund?

Vi är på jakt efter en liten, korthårig hund som är pigg på att följa med oss överallt och gärna vill göra en massa skoj med oss. Vi har en dalmatiner på 7 år och jag har gått hundförarutbildning i tre år så kunskap och ork finns. Vil linte ha en hund som är allt för rädd elelr obekväm i nya situationer och helst inte en hund med allt för stort viltintresse (vet att jrtn har sort viltintresse men vil ländå höra era tankar)

Vi tränar en massa roligt, men mest för skojs skull vi tävlar inte.

Vi ska nu skaffa en hund till och valet står mellan jack russel terrier, dvärg pincher och dasnk/svensk gårdshund. Vill gärna höra era tankar om dessa raser. För och nackdelar etc.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dansk/svenskgårdshund är otroligt trevliga iaf dom jag har träffat, pigga aktiva hundar. Har inte träffat nån med större nackdelar, kanske för att ägaren ser till att göra saker med den. Jo kanske en, han blir lite uppspelt när man hälsar på där o ska slicka på alla väldigt mycket men om man inte bryr sig om honom så slutar han.

[Highonbluetomorrows]
0

Min egen uppfattning är att dv.pinschen är den med sämst mentalitet, alltså den tenderar att kunna bli lite vass och oberäknelig mot barn och dylikt. Men det kanske mest beror på blocketsålda så kallade "Dvärgpinschrar" som cirkulerar och ger resten ett dåligt rykte? Jag tycker dem är skitsnygga i alla fall, när de vuxit till sig och fått lite muskler ^^.

Jack russeln är ofta energisk, aktiv och gillar att jaga, med stort föremålsintresse. Man bör dock inte glömma att även pinschern och D/S är en sorts jakthundar, men då i form av "råtthundar" som jagade råttor på gården eller under särskilda tävlingar. Men jag skulle tro att de varit "sällskapshundar" betydligt längre än JRT:n? Rätta mig gärna :)

jgs09001
0

#2 JRT är en hund som man jagar i gryt med. Ingen råtthund. Och idag är de främst aktiva sällskapshundar fast de finns några som fortfarande avlar för jakten. Och jakten sitter i fortfarande i de som avlas till sällskap mer eller mindre :)

jgs09001
0

#2 Läste nog fel, du sa nog aldrig att JRT var råtthundar. Så blir det om man läser slarvigt ;)