Farlig hund i området
I området där jag bor finns det en 60-kilos rottweiler. Husse var ute och gick med hunden när en pitbull utan att tveka attackerade rottweilern och bet honom i ansiktet. Rottweilern hade inte gjort något för att provocera pitbullen utan han är som en stor, snäll nallebjörn. Pitbullen hade på avstånd slitit sig från sin ägare genom att dra sönder kopplet, som tydligen är söndertuggat och knutet. Ägaren sprang och gömde sig istället för att försöka avstyra slagsmålet.
Rottweilern fick opereras i sex timmar och har nu fyra drenageslangar i ansiktet. Tänk om det hade varit en mindre hund som hade attackerats, den hade ju dött av den där behandlingen.
Det är lite oroligt att vara ute med sin egen hund när man vet att det finns en sådan hund i området. Om den sliter sig och attackerar hundar som är långt bort så hjälper det ju inte ens att hålla sig på avstånd om man får syn på hunden. Skade skäller dessutom när hon ser andra hundar (hon vill leka och skäller alltid när kopplet tar emot när hon vill någonstans). Hon skulle ju kunna locka till sig en sådan hund.
Hur ska man bete sig om man ser en sådan aggressiv hund komma springandes mot en själv och ens hund?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har tyvärr inga bra knep att dela med mig av. Men ett tips kan vara att alltid ha ett extra koppel med sig. I vårt område händer det titt som tätt att hundar kommer lösspringandes och då är ett extra koppel ganska bra. Om hunden är aggressiv kanske man skulle kunna viffta med det eller i värsta fall om hunden flyger på ens egen hund, göra en ögla av kopplet och försöka dra öglan över huvudet på den andra hunden och dra undan den.
Annars är kanske pepparsprej effektivt.
Pepparsprej borde ju faktiskt fungera. Det kan ju helt klart vara värt att stoppa i fickan när man går ut.
Jag har hört att om man försöker dra loss en attackerande hund så skadar den ens egen hund ännu värre eftersom den försöker hålla sig fast.
Kan man skada en pitbull så att den slutar attackera, eller blir den bara mer triggad av smärtan så att den hinner göra ännu värre skada innan man hinner få bort den?
Jag har också hört om dem som släpper sig egen hund för att ha händerna fria att istället hålla fast den andra hunden (innan den hinner bita sig fast då), men tänk om ens egen hund springer iväg då och man inte hinner få fast den andra hunden, då kanske de slåss någon annanstans, där man inte alls kan göra något åt saken.
Målgruppen för Dog Defense är:
• Alla hundägare som vill kunna försvara sin hund.
• Alla som är rädda för hundar och inte vill att lösa hundar ska komma fram.
• Alla som har en hund som skulle kunna hamna i slagsmål.
• Alla event där många hundar samlas på samma ställe: Kennlar, hunddagis, hundutställningar, tävlingar etc.
• Andra djurägare som vill kunna skydda sina djur mot attackerande hundar t.ex katt och kaninägare.
//Lina

Det är ju inte alls säkert att den biter sig fast. Jag hade nog inte släppt min hund efter som den i ren panik kan dra iväg och bli svår att fånga in sen. Men man kan försöka få in sin egen hund bakom sig och försöka att antingen mota bort eller fånga den lösa hunden innan den ger sig på ens egna.
Jag vet en tjej som satte fast sin hund i en sån där kort stolpe som stoppar bilar från att köra in på gångvägar. Sen kopplade hon den lösa hunden och knöt fast på ett annat ställe. Men ska man göra så så måste man ju vara otroligt snabb och sätta fast sin egen hund innan den lösa hunden hunnit fram. Och sen gäller det ju att kunna stoppa och koppla den lösa hunden innan den hunnit fram till den egna hunden. Personligen vet jag inte om jag försökt ge mig på det tricket om det är en så pass stor hund som kommit lös. För lyckas man inte stoppa den lösa hunden ligger ju den bundna hunden riktigt risigt till för den kommer ju ingen stans och kan inte försvara sig. Så ett pepparsprej i fickan är nog en bra idé.
Pepparspray är olagligt i Sverige och går under vapenlagen. Så en sån ska man nog inte bära omkring på.
Däremot finns det ju Dog Defence-spray som #3 tipsade om, den är laglig och ska vara effektiv o bra. Så TS, införskaffa dig en sån så känner du dig någorlunda trygg.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Pepparspray eller dogdefens tror jag inte ett dugg på när det gäller en hund som vet vad den vill och som nu fått "blodad tand", det kan säkert även vara triggande på vissa hundar precis som slag och sparkar.
När det gäller en sådan hund bör man nästan vara på och hjälpa rottisägaren med en polisanmälan om "farlig hund" så att fler trycker på ett omhändertagande eller munkorgstvång.
≧◔◡◔≦
Först och främst tycker jag att hela händelsen ska polisanmälas och att Rottisens skador så fort som möjligt fotograferas samt att polisen även får se journaler från djursjukhuset.
Sedan.. vad man gör.. jag vet faktiskt inte.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hur gick det sen TS? Kom ägaren fram? ÄR det polisanmält? Alltså man blir ju så ledsen och arg! Tack och lov har vi inga aggro-hundar i vårt område vad jag vet (iofs några hundar som inte gillar andra hundar men med kanon-ägare som håller koll på dem)…
- Tillräckligt bra är perfekt! -

Hm, hade inte en aning om att pepparsprayen var olaglig. Trodde nog att det var samma som försvarsspray som är laglig.
#3 Ja, det är väl sån där dog defence-sprej som gäller om man ska ha något, som #5 sa också så är ju pepparsprej förbjudet. Jag tänkte nog mer på den där som heter skunksprej eller något liknande som togs fram mot människor. Det ska väl troligtvis likna pepparsprej men inte vara lika starkt.
#4 Som du säger så är det nog inte så smart att släppa sin hund, jag skulle också vara orolig att den sprang bort. Den där manövern att koppla två hundar på varsitt ställe funkar nog bra om hundarna börjar agera hotfullt mot varandra, men som sagt, man hinner nog inte med det om den ena hunden redan har bestämt sig för att anfalla.
#6 Ja, jag tänkte på det också, att frågan är om det hjälper mot en hund som ser rött. Precis som med slag och sparkar måste nog metoden vara tillräckligt effektfull för att hunden fysiskt sett inte ska kunna slåss längre, oavsett hur triggad den blir, dvs. hunden måste skadas rätt rejält. Jag vet faktiskt inte hur mannen i det här fallet fick bort den attackerande hunden.
Till alla er som en oroliga vad gäller polisanmälan: Det här är en rottisägare som inte kommer att ge sig. Han anmälde till polisen på en gång och de skulle självklart följa upp fallet. Ägaren ska själv gå ut, utan hund, och försöka hitta pitbullägarna, som borde vara ute på promenad då och då. Han sa att han ska vara ute och leta tills han hittar dem. Han kommer inte att ge sig förrän han har deras uppgifter, var de bor osv. Självklart ska ju de här ägarna betala alla hans veterinärkostnader och någonting borde ju hända med hunden också. Jag vet inte riktigt hur dessa fall bedöms men har man en tillräckligt aggressiv hund kan den väl dömas till avlivning.
Det är ju fruktansvärt! Man ska inte behöva oroa sig för sin hunds och dessutom sin egen säkerhet när man är ute och går. Jag själv skulle ställa mig framför mina hundar om jag hinner, men vad är det som säger att hunden inte biter mig då? Om jag blir skadad kan jag kanske inte försvara mina hundar som är små och de skulle inte ha kraft nog att sätta emot en stor hund. Ingen tjock päls som skyddar heller…
Jag kollade länken om Dog defense sprayen och jag tror att det är en bra grej att ha med sig, men man måste ju alltid ha den lätt tillgänglig.
#10 Starkt av rottisägaren att gå ut och leta aktivt, och skönt att polisen verkar engagera sig. Den anfallande hunden behöver tas om hand och utvärderas.

#3 dog defence är lagligt til lskillnad från pepparspray som inte gör illa hunden men är fruktansvärt obehagligt ett tag. Det hade jag haft med.
BRa förslag!
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Vi har med sån hund som sticker om den får chansen o anfaller, jag har inte vart med om det inträffat oss o jag undviker gå där hunden bor samt inte går där ag tror dom går mest. Jag har ingen aning om vad som kan hjälpa för att få stopp på sån hund direkt. :S Spray hmm om det blåser är det väl svårt o pricka rätt hund o man får det själv samt sin egen hund kanske bli drabbade. Eller så kan den andre hunden bli mer yxtokig. Nu har väl en sån hund bara ett sikte o det är skada den andre hunden, men iaf kanske blir värre 
#11 Ja, visst är det fruktansvärt. Och det är ju synd om den hunden också, den kan ju inte alls må bra när den är sådär aggressiv. Jag skulle nog också försöka ställa mig emellan min hund och den andra och försöka hålla fast den andra hunden så att den inte kommer åt mig eller min hund. Men jag har aldrig sett en sådan där aggressiv hund så jag vet inte riktigt hur de beter och om man verkligen skulle klara att hålla fast den utan att själv bli skadad, men jag skulle försöka i alla fall.
Ja, man måste ju alltid ha sprayen tillgänglig och aldrig glömma att ta med den ut. Eftersom hunden bor ganska nära oss tydligen så går man ju alltid nära dens område när man går ut och in. Så man kan ju lika gärna stöta på den på den korta kissrundan på kvällen, så då får man aldrig glömma sprayen.
Visst är det starkt av ägaren att själv försöka reda ut detta. Han är sån som brukar bry sig, promenerar ofta runt skolan och fritidsgården här på kvällarna med sin hund och ringer närpolisen ifall det är stökigt (vilket det ofta är).
#13 För mig blir det ju svårt att undvika att gå där hunden bor eftersom den bor någonstans här i närheten. Jag går ju förbi härute vid varje promenad, även om jag är på väg någon annanstans. Men om jag på avstånd får syn på en hund som liknar en pitbull kommer jag definitivt att ta mig utom synhåll så fort som möjligt.
Man får väl gå nära och sikta så bra man kan. Sen om det träffar ens egen hund litegrann så är ju det jättesynd om hunden men det kan ju vara värt det istället för att få hunden söndersliten. Men om den andra hunden blir värre av det så är det ju inge vidare. Men jag kan tänka mig att den där spayen irriterar så pass mycket i ögon och nos att de inte kan koncentrera sig på någonting annat.