Är valpen uttråkad eller stressad?
Min kompis valp är jättego och duktig. Men på kvällarna förändras han.
På kvällen kissar han småpölar överallt heela tiden. Man hinner inte ens torka upp första pölen förrän det kommer fler. Tar man ut honom så kissar han ute och springer snabbt in igen. Han vill inte gå kvällspromenader eller leka ute när det är mörkt. Det fungerar heller inte att leka inomhus för att avleda honom, han bara går därifrån. Det enda alternativet som duger är att ligga i knät och sova…men det går ju inte, han ska helst sova på natten sen.
På dagarna går han in o ut och kissar (för det mesta) ute. Han leker och verkar vara harmonisk för övrigt.
Vad tror ni? Är det ett stressbeteende eller är han uttråkad? Han gör likadant om det kommer folk hem till dem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tänkte på det att han helst vill sova på kvällen. Hur gammal är valpen? Valpar sover ju mycket mer än vuxna hundar, tror inte att han är vaken på natten bara för att han sover på kvällen också, det går nog bra att låta honom sova om han vill det :)
Jo, det är klart att han måste sova! Han är ju bara 10-11veckor någonting. Eftersom han inte lägger sig ensam utan bara vill sova i knät är det lite svårt, man kan ju inte bänka sig i soffan innan man gjort sina "kvälls-sysslor". Det är då han hinner kissa överallt. Men ska/kan en valp sova ca 12 timmar i sträck?
För mig är det ju mysigt att ha honom i knät och bara njuta;)
Nää, det är klart man måste kunna röra på sig :) Kan hända att den måste ut och kissa nån gång under natten såklart men jag har läst nånstans att en vuxen hund sover/vilar i snitt 18h per dygn(!) så en valp sover kanske ännu mer :)
Hmm.. men kanske han har urinvägsinfektion eller något om han kissar så ofta? Fast då borde han ju kissa ner sig på dagarna också :/ Kanske nån annan som har nåt bättre svar..
Måste säga att det ska vara ni som bestämmer när var och hur er hund går ut, inte hunden. Låter ni hunden gå in när den vill så är det klart den inte hinner bli klar. Man måste vara ute med hunden till den gjort det den ska, även om den inte vill. Även på kvällen innan det är dags att sova.
Hunden ska ut efter lek, efter sömn, efter mat och flera gånger därimellan.
Det gäller att man verkligen går in för det. Er valp är ju bara bebis fortfarande.
Han är så liten att han inte kan hålla sig ännu. Men om det ständigt kommer kiss så kan det vara bra att kolla så det inte är urinvägsinfektion.
Men börja med att verkligen ta ut valpen ofta, väldigt ofta. Och gå inte in fören det är gjort. Kissar valpen inne ska ni lyfta ut den direkt utan att banna. Bara lyft och gå ut. Valpen avbryter kisseriet när den lyfts. Håll också koll så ni lär er se när valpen är på gång att börja kissa, så ni hinner lyfta ut den innan.
Ni kanske redan vet det, men man ska aldrig banna en valp som kissar inne.
Nej, den får nog inga bannor…inte vad jag hört iaf. ;)
Såg nu att det var din kompis hund. Hoppas du framför det jag skrev till din kompis istället :)

Jag tycker nog ändå att det låter som ett stressbeteende, speciellt eftersom du skriver att hunden gör så även när det kommer folk. Jag tycker att du har fått bra tips av Hera ang. kisseriet men jag vill även tillägga att det kan vara bra att träna in en sovplats till hunden. Självklart ska hunden få sova i knät också om den vill men det kan vara bra att lära den att ligga för sig själv också.
Javisst, klart att jag gör det :)
#7 Var står det att hunden gör så när det kommer folk? Det har jag missat.

#9 Det står längst ner i inlägget!
#10 Tack :)
Men det verkar ju inte vara någon skillnad på om där är folk eller inte, utan likdant beteende hela tiden. Så jag tror bara det handlar om valpkisserier och för dålig rumsrenhetsträning.