Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1469 ggr
[Highonbluetomorrows]
0

Vilken ras passar bäst våra önskemål? (lång post)

Hej!

Är i valet och kvalet angående raser nu. Drömhunden är egentligen en belgisk vallhund/Tervueren men de verkar vara lite för "osäkra kort" rent mentalt. Har annars fokuserat mycket på Papillon, Sheltie, Tollare, Finsk lapphund och Flatcoated Retriever. Och precis när jag tror att jag har bestämt mig så börjar jag vela igen.

Skriv gärna om det är någon av raserna ovan som INTE passar oss - och varför. Eller om det är någon ras som passar jättebra :).

Här nedan är en lång lista över vad jag önskar i hunden. Givetvis finns det ingen som uppfyller allt, men det förväntar jag mig inte heller. En del önskemål är även träningsfrågor (som att hunden ska kunna gå lös) men det vore dumt att låtsas som att alla raser har lika lätt att lära sig detta.

Anledningen till att listan är så lång är just för att det i sållningsprocessen nu rör sig om mindre faktorer, som päls eller socialitet, eftersom jag redan vet vilken "typ" av hund jag vill ha, nämligen: En aktiv men ändå mysig hund som ska följa med på långa promenader och i joggingspåret, som jag vill tävla lydnad med samt testa olika hundsporter och eventuellt tävla i dem också (så småningom).

Hundrasen ska helst:Glad

Ha en bra/stabil mentalitet, absolut inte vara aggressiv eller nervös

Ha ett medelstort aktivitetskrav (Ej BC/Aussie- motionskrav)

Ha ett medelstort till stort föremålsintresse

Ha motor och arbetsvilja (utan att vara arbetsnarkoman)

Ha en päls som inte fäller konstant

Ha en päls som inte blir särskilt smutsig/inte drar in massa smuts

Vara kelig och uppskatta kroppskontakt

Vara förarvek och samarbetsvillig

Vara lättmotiverad

Vara pigg och alert (gärna leksugen), även senare i livet

Kunna fungera bra med andra hundar

Kunna klara höga ljud och stimmiga miljöer

Kunna ta det lugnt någon/några dagar i veckan

Kunna gå lös både på landet och i stan

Inte ha stora problem med rasbundna sjukdomar

Inte vara särskilt vaktig

Inte vara särskilt viltintresserad

Inte vara särskilt skällig

Inte ha stora problem med ensamhet

Inte kräva trädgård/villa/mark

Inte vara en enmanshund

Ambitioner:

Lydnad och/eller rallylydnad på hög (!) tävlingsnivå

Spår, sök, agility och freestyle på hobbynivå

Mycket tricks och konster

Jogging- och cykelpartner

Mys i soffan :)

[Malin3033]
0

Det bara blinkar en ras framför mig, sheltien ;) förutsatt att du lägger ner tid på miljöträning samt fokuserar mycket på att hitta en uppfödare som uppfyller dina önskemål. För sheltien passar in på varenda punkt, om man vet hur man hittar den ;)

ahlbergaren
0

Tänker också på sheltie! En BRA avlad sheltie, vilket inte är det lättaste att hitta..

Dosi
0

Jag är ju lite partisk så jag slår ett slag för den finska lapphunden Skrattande Den erfarenheten jag har av rasen och av min egen så är det att dom har en tydlig av-och-på knapp som jag tycker är jättebra. Full fart när vi är ute och lugn inne och vill gärna vara med på det mesta.
Hur mycket motor det är i en finne kan nog variera och bero på hur valpen/unghunden formas under uppväxten. En finne har ju en viss vaktinstinkt och kan därmed bli skällig, men samtidigt är den lättlärd så det går att ta ur den :)

I övrigt är det en frisk och (överlag) mentalt stabil ras :) två av orsakerna till att vi valde denna rasGlad

(om du vill ha en liknande hund med ännu mer motor kan kanske svensk lapphund vara något?)

rebz
0

Jag tycker flatten passar bäst in på vad du söker. Jg tycker dock inte att tollaren passar. De kräver mycket, det är inte för inte de kallas för retrivernas bc.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Loveradio
0

Tycker du ska satsa på en Flat :) Eller Sheltie, men dom har ju ganska lätt till skall.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

dogg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej, sheltien är en underbar ras men de har lätt till skall och vaktar gärna i en lägenhet,  jag skulle tipsa om bedlingtonterrier, du kan alltid lätt lära dig klippa ner dem till vardags då blir det inte dyrt att anlita någon som kan och du behöver inte lägga ner massor av tid på pälsvård. Papillon har också lätt till skall så den skulle jag välja bort.

[Highonbluetomorrows]
0

Hej och tack för tips. Det här är jättejobbigt! Sheltien och flatten har båda hög potential inom lydnad/rallylydnad och är båda smarta, vackra, pigga hundar. Men Sheltien har den skälliga spetsen i sig, och flatten är egentligen lite för stor enligt vad vi önskar. Vi bor i lägenhet och lär göra detta ett bra tag framför.

Har två daghundar: en Border collie och en finsk lapphund, och jag ÄLSKAR BC:ns "driv" och "stadga", men jag tycker lapphunden är mycket mer kelig, social och lyhörd, vilket är precis lika viktigt. Är Sheltien "mysig" som hund? Kan man belöna den med klappningar lite då och då? Tycker den om att vara nära? Tänker att den är mer som nämnda BC men så kanske inte är fallet?

[Malin3033]
0

Mina sheltiesar älskar gos och närhet. Och har absolut Inte nära till skall, de fick tidiga regler om vad som gäller så det har aldrig varit några problem.

Loveradio
0

De Sheltisar jag har erfarenhet av var jättemysiga, ville vara nära, kontaktsökande osv. Rasen generellt har ju nära till skall, men det betyder ju inte att alla har det såklart. Finns ju undantag och så kan man ju träna bort det.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Nicolew
0

Jag tycker stor eller mellan Pudel skulle passa super bra!
En otroligt ärlig hund, interligent, arbetsvillig, smidig. Dock kan det vara enmanshund men inom familj.

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

ahlbergaren
0

Min sheltie gillar att vara nära på hans villkor. Han är inte direkt kelig. Utomhus tycker han absolut inte om när man tar på honom och inte under träning heller..

Skulle inte säga att han har jättelätt till skall, men han skäller när han leker med andra hundar och när det kör in främmande bilar på gården.

Sen är han ju ett nervvrak till sheltie också… hehe
Men som sagt, det finns en hel del sådana så man får vara noga med varifrån man köper sin hund

[Highonbluetomorrows]
0

#8 ja precis, skall går ju definitivt att träna bort (mer eller mindre beroende på omständigheterna). Vore tråkigt att räkna bort pappis/sheltie/lapphund pga detta. Men det blir ju extra arbete helt klart! Varifrån är din sheltie :)?

#11, ja mitt största problem med sheltien är just att det finns så mycket "krav" från min sida som få uppfödare verkar uppfylla. Inte sagt att det gör hundarna sämre, men det gör det definitivt svårare att urskilja vilka som är bättre/sämre för just mig.. Tänker exempelvis på att göra MH eller liknande funktionsbeskrivning, vilket tyvärr verkar sällsynt :(. Hamnar jag med en nervös/stissig hund som inte fungerar i vardagen och under träning så vet jag seriöst inte vad jag skulle göra.

Flatten verkar däremot mycket mer "stabil" i aveln. De flesta hundar är liksom sociala, pigga och arbetsglada med stort föremålsintresse, med vissa undantag. De gör också MH oftare. Svårt!!

[Malin3033]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 Har PM:at dig. Mina sheltiesar kommer från Mojsans kennel och Vebells kennel. :)