Cykla med Hund
Hej! Någon som har tips på hur man kan lära sin hund att springa brevid en när man cyklar?
Min hund vill helst springa lite var han vill och rycker till om han känner någon lukt och sådär..
Tar gärna emot lite tips!
Menar med koppel altså :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vet att det finns flera trådar om att cykla med hund, har du kollat på dem?
#2 Nej det har jag inte. Visste inte det!
Kan du skicka länk?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kolla bla under fliken "aktivering"
Snälla du, cykla inte med koppel utan köp en springer. Det är farligt både för dig och hunden att bara använda koppel.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#5 Vad dum jag känner mig som inte visste det..
Men vad är en springer?
#6 Känn dig inte dum! Man kan ju inte veta allt.
En springer är en koppeldistans, en anordning du sätter fast på cykeln och som sedan fästs i ett kortare koppel på hunden. På så sätt kan hunden inte hamna framför eller för nära cykeln men ändå röra sig fritt. Och du själv har händerna fria och behöver inte krångla med ett koppel i händerna. Det brukar även finnas en panikhake som lossnar om till exempel hunden får panikryck eller om du ramlar med cykeln.
#7 Hur fungerar panikhaken egentligen?
Jag cyklar utan springer ( Fungerar för oss ) men har defenetivt kollat på springern, men då blev jag orolig ifall jag skulle ramla med cykeln alt. att hunden tvärstannar :/ Har inte läst någonstans om någon " panikhake " :)
#8 Ja, jag cyklar numera inte med hund själv så jag vet inte hur den fungerar exakt. Men antar att den utslöser om det blir ett "hårt" stopp? Det borde man ju kunna mejla säljaren och fråga.
Du kan prova att träna upp mer kontakt. Min hund lyssnar bättre när vi cyklar och om han nu inte vill lyssna just den dagen så ökar jag takten så har han annat att tänka på. Sen använder jag selen för att skona nacken om nu något skulle hända.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Var även noga med att alltid ha en sele, inte halsband, på hunden då du cyklar med den. Om du vill motionera och bygga extra muskler, skaffa en riktig dragsele av nomemodell, som du fäster draglinan i.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Har själv varit ute och cyklat idag. Det var lite jobbigt till en början men när han väl kom på igen att han ska springa bredvid. Har inte cyklat sen förra sommaren så det tog en stund. Men sen gick det himla bra och dessutom var han trött när vi kom hem och det är ju inte helt fel.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Jag sätter på hunden nomesele, fäster den i en lina, rep med lite expander, som fästs mitt på styrstången. Sen får hunden dra mig och cykeln, för att ge extra motion och muskelbyggnad. Hjkälper givetvis till att trampa, men med några av hundarna hinner jag knappt, då de drar på så bra.
Nu har jag husky, som måste få dra för att må bra, men cyklar även med mina golden. Den jag har nu för förvisso mest springa lös med, när jag kör med någon av de andra, men hon älskar oxå att dra.
Visst får hunden motion om den springer bredvis cykeln, men om den får dra, får den ännu mer motion.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tänk bara på att börja lite lätt ifall hunden inte är van! Börja med en 10 minuter/ kvart så kan man öka på senare :)