Rasval?
Hej!
Ni har säkert läst mina tidigare trådar.
Söker hund nr 2, behöver så mycket utomstående hjälp som möjligt.
Har idagens läge en sheltie tik på 8 månader.
Vi har fin kontakt, och kör agility grunder, samt lydnad och små trix.
Ute efter nr 2.
Kommer att erbjuda min hund detsamma som nr 1.
Träna på BK 2-3 gånger i veckan, både agility och lydnad.
På vardagen blir det även lite spår/sök, samt långpromenader (2 h minst på vardag, helger hittar vi alltid på nåt "hundigt")
Vill komma till klass 3 inom agility, starta klass 1/2 lydnad, freestyle klass 1.
Vill ha en hund med mycket sammarbetsvilja och "will to please"..
Har inga speciella tankar lite på face race, aussie o en till sheltie, men vill ha utomstående tankar om andra raser och varför :)
Tack för svar!
Frågade det förut också men fick inget svar, blev det inte den där blandisen du pratade om? :)
Alltså, spår/sök, agility, lydnad och freestyle funkar ju med alla hundar.
Aussie ska jag skaffa. De verkar vara en himla gooch arbetsglad hund. Men även väldigt krävande. Keeshond har jag oxå och de är en aktiv, ovanlig hund. Dock långhårig och de är även en vakthund som larmar alltså skäller när de kommer nån. :)
Men en väldigt trevlig ras :D
Trodde du var 100% säker på Sheltie! ;)
Berger des Pyrénées à _Face Rase
_verkar vara väldigt mysiga men ovanlgia hundar..
Påminner ganska mycket om Sheltiesar! Dock aldrig träffat en!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag var inne på Face Rase först, men det blev sheltien till slut. För ovanlig ras för att man ska veta vad man får. Antingen får man en skithäftig hund eller en som inte alls är intresserad av arbete. Väldigt speciell ras med väldigt speciella egenheter.
Har träffat flera uppfödare och det slutade med sheltien.
#1 Nej, eller jag har för mig att jag sa det? :) Kanske glömde bort, men nej, kom fram till att jag inte vill ha blandras och hane. Vill ha renras och tik :)
#2 Ja, jag gillar aussien skarpt och har läst en del. Tack för din åsikt! :)
#4 Nej, inte rasfrälst än. Men jag vet inte, kanske blir det en sheltie till :) Men vill ha utomstående tankar om vad för hund jag bör skaffa/läsa på om :D Gillar face rasen otroligt mycket. De verkar otrolig härliga hundar, om man får rätt hund! Men detsamma gäller ju för sheltie ;)
#5 Ja, det är sant. Men det är kul att läsa vidare om. Sen vet jag inte riktigt vilka fler raser jag ska läsa på om :) Tack för det du skrev! Ska tänka på det.
Vad i hela tiden Ska du skaffa en hund till för . Är det inte bättre att du jobbar upp den du har först. Det blir såderna avensjuka och onödiga konflikter. Den hund du har är ju bara 8 månader gammal.
#7 Vad i hela friden gör det att planera? Du behöver inte vara otrevlig.
Nä, planera är nog världens bästa sak, om man tänker skaffa hund :)
MIN erfarenhet av att blanda olika raser är att de inte "pratar samma språk" men så är mina rätt så skilda i ras åxå. jag har ju En podengomix, en podencomix och en bodegureo (terrier) Podengon och podencon leker mycket med varandra, men bodegueron talar lixom inte samma språk… så de leker inte. Så, när man ska skaffa en till hund, gäller det nog att tänka till så att de är inom samma kategori tror jag… det underlättar i alla fall
Lycka till!
#9 Tack för tipset! Vet ju att shelties älskar andra shelties mer än något annat. Men sen ingår ju aussie och race rase i samma grupp som sheltien :) om de va så du menade?
#10 Huvudsaken man är medveten och tänker efter innan man skaffar ytterligare en ras, så är det nog lugnt :)