Springa med hund
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har börjat springa med Klenod. Eller jogga ska jag kanske säga.
Har gjort det typ 7 gånger nu om jag minns fel. Men jag har märkt att det jobbiga är att ha kopplet i handen samtidigt som man springer.
Så jag funderar på att köpa ett sådant skärp som man själv har runt magen och där i fäster man hundens koppel.
Ni som har ett sådant bälte, hur tycker ni det fungerar?
Ibland kan ju Klenod dra till i kopplet om hon ser något intressant. Alltså väldigt hastigt och sen slutar hon, för hon verkar komma på att hon gör fel och slutar sen. med det menar jag att jag gärna inte vill få wippflashskada ;)
Medarbetare på Hundar.ifokus
Hah Klenod då, som bara drar till sådär :P. Men jag har inget sånt själv. Har däremot en annan liknande grej men med en väska som sitter på ryggen och så fäster man kopplet framtill. Och jag tycker det är jättesmidigt. Och jag har hört bra saker om de där "baggenbältena" eller vad de heter. Så jag tror det skulle passa dig bra. Om du inte blir nöjd så borde du ju kunna lämna tillbaka det :)
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag har ett såntdär haltikoppel som kan spännas på 7 olika sätt eller vad det är. Ett av dem är runt midjan. Det fungerar bra om man som i mitt fall har problem med att hålla styr på 2 hundars koppel ibland. Snygga magmuskler får man också, eftersom man liksom får hålla emot lite med magen i stället för med armen 
Dock är det ganska smalt så kan göra lite ont, men inte som när armen far iväg i helt fel riktning.
Du menar typ ett hundförarbälte? Vi har ett sånt, har dock inte provat springa och ha dom fäst där, dom är lösa istället. Men jag har åkt skidor eller spark och haft dom där och det funkar bra, det är ju mest ifall dom skulle vilja hjälpa till och dra.
Dock så hänger ju kopplet ner i backen och dom trasslar kanske in sig i benen. det beror väl lite på om man har halsband eller sele, vi har haft dragsele och då trasslar dom inte in sig.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Min sambo har ett sådant bälte, han använde det när dom fjällvandrade. Var riktigt bra tyckte han.
Ett tips är ett använda ett sådant ryckdämpade koppel också.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Jag har ett sånt, kopplet som sitter fast på bältet är elastiskt.
Jag tycker nog inte att det är så bra som jag hade förväntat mig, men jag har inte använt det jättemycket iofs. Jag föredrar nog att ha sele och koppel som vanligt.
Jag köpte ett billigare bälte från Hööks, tanken var ju god men bältet är för stort för mig så det sitter inte stilla. Lägger du lite mer pengar på det så är det nog kanon att ha.
Annars så finns det ju flera koppel som man kan knäppa fast runt magen, även med elastisk del. T.ex. Ruffwear har ett sådant.
Fördelen med bälte tycker jag är att jag slipper ha något i handen som stör och vill hunden dra så gör det inget. Vet inte hur det är med andra hundar, men min lilla ligger gärna på lite och drar vilket stör ganska mycket för mig när jag springer.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Köp ett ordentligt bälte i så fall. Prova ut så du känner att det verkligen fyller sin funktion.
Jag hade först ett bälte av ett billigare märke till min hund. Det fyllde väl sin funktion så pass till min lilla 10-kilos klump, men var så otroligt drygt att ha på sig. Det halkade isär hela tiden när man gick, fick gå att spänna det om och om igen under promenaderna. Så jag köpte sedan ett nytt (då ett Baggen med tillhörande stötdämpande koppel som jag är supernöjd med) och då blev det mycket bättre. Det senaste bältet har jag använt när jag gått/joggat med min hund men också när jag gått/joggat med min och flera andra hundar, till exempel min på 10 kg och mosters njuffeblandning på typ 60-70 kg och det håller bra och dämpar rycken.
De här bältena tycker jag är en toppengrej även om man bara promenerar. Så skönt att ha händerna fria.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tack alla :)
Då ska jag nog överväga att investera i ett sådant.
#7, det är precis det jag är ute efter, alltså att ha händerna fria. Ganska jobbigt att hålla ett koppel i handen hela tiden och då blir det automatiskt att man bara pendlar med en arm och håller den andra still :P
Sök på ''canicross'' ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag tycker bältet Baggen softbelt verkar bra.. funderar på att köpa själv sen.. Den är lite bredare så verkar bekväm att ha på sig + att det är bra reflex på oxå :) Verkar även lite ryckdämpande om ja förståt rätt.
Själv gör jag så att hundarna får ha långa läderkoppel på sig. Så går vi ut, går till springstället som uppvärmning, sedan knyter jag kopplen runt midjan och börjar jogga :D Hundarna får då springa på varsin sida om mig och får inte dra. Det fungerar faktiskt väldigt bra och jag behöver inte lägga pengar på ett bälte som bara skulle användas ibland :p
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#11 men va smart :O Jag har ju två läderkoppel. Ett av dem är ett "extra långt" tror det var 240 cm långt.