Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2905 ggr
LinaK
0

Pervers hund?

haha jag visste inte riktigt vad jag skulle skriva som rubrik Tungan ute

Min ena hane (Algot) har blivit så otroligt snuskig de senaste månaden, han är fixerad vid min andra hanes (Sigge) kön, ska hela tiden försöka komma åt den och lukta o slicka (usch). Så fort Sigge ligger på golvet och reser sig upp ska Algot gå direkt till den platsen han har legat och lukta och slicka på golvet. Det är även VÄLDIGT mycket lukta i rumpan. Sigge blir förbannad och väldigt besvärad, jag säger såklart åt Algot såfort jag ser det. Men han håller på så jäkla ofta så jag inte hinner att se alltid.

Någon som har nån idè om varför han plötsligt blivit såhär?
Är era hanhundar såhär snuskiga? Tungan ute

Algot fyller 3 år i december och Sigge är drygt 1½ år.
Funderade på om Sigge kunde ha någon katarr eller liknande, men vi var hos veterinären förra veckan och där sa dom inget om det.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur är Sigges snopp jag vet om att när hanhund får förhundskattar så blir andra hundar väldigt på snoppen på andra hanhundar vet inte men de verkar som de vill "hjälpa till" att tvätta den :S  Men så vet jag om en hanhund som är som Algot lite väl mån om sin kompis, så det kan vara lite kompissnällhet med i detta.

LinaK
0

#1 Som jag skrev i inlägget så var vi ju hos veterinären förra veckan, och enligt dom var det ingenting med hans snopp.

Tycker så synd om Sigge när Algot ska vara på honom precis hela tiden Tungan ute stackaren! Det har ju inte varit så tidigare.

Maja2
0

Jag tror att det handlar om någon slags katarr el liknande. Det handlar varken om perverst beteende eller något snuskigt, utan hundar luktar och vill slicka direkt de märker att något är fel. Så är det om vi människor har ett sår eller liknande åxå. Hundar kan ju lukta sig till även invärtes fel.

LinaK
0

#3 Men han har ju varit hos veterinären och dom sa att det ingen katarr var.

Maja2
0

#4 jo jag såg det… men ibland är hundar bättre på att upptäcka div. fel än vad veterinärerna är :)   Behöver inte nödvändigtvis vara katarr, men nåt lurt…. Är han röd? Analsäckarna ok?  Nåt litet sår?

[arlington]
0

Snuskiga beteenden är bara snuskiga i människors hjärnor, för hundar är det fullkomligt naturligt. Men jag måste säga att jag är väldigt glad över att människor inte beter sig sådär. ;)
Min hund vill hemskt gärna vara väldigt närgången med löptikar (trots att hon är en tik) vilket kan kännas lite besvärande ibland.
Och ibland om hon blivit extra upprörd över något ute på sista kvällsrundan behöver hon göra sig av med extra frustration och energi genom att förgripa sig på sitt eget täcke, eller vad värre är- mitt oskyldiga Barbaskönpåslakan! x')

[Forest]
0

2 jo jag vet det :) men hmm jag undrar som Maja säger att det kan ha med katarr iaf o göra. Enkel lösning är att man tvättar snoppen med koksalt morgon o kväll slutar Algot tvätta Sigge efter några dagar om du googlar lite så får du mer tips om skötsel av katarr.

LinaK
0

#6 Jo jag vet, men jag bara ville beskriva situationen så vi mänskliga individer förstår hans beteende Tungan ute För enligt mig är han snuskig, vet att det inte räknas som snuskigt för en hund.

Ska testa att tvätta med koksaltlösning, så får vi se. Kan inte se några synliga tecken på katarr eller något sår. Han har haft katarr innan och då var det "varigt" från snoppen. Vi gör ett test så får vi se Glad

[Forest]
0

8 jag tror det är vanligt att har de haft det en gång så är det lätt att de får det igen. så tvätta snoppen du koksalt är inget farligt iaf Flört