Hund nr 2
Hej! Jag vill inte få en massa onödiga kommentarer om att jag är dum eller sådana onödiga kommentarer.
Jag är redan sugen på hund nr 2, hur länge bör man egentligen vänta? Jag vet vilken ras jag vill ha, en till sheltie. Det känns som att det är "min" ras, om ni förstår vad jag menar.
Min tjej är ju bara 7,5 månad gammal än, när kan jag ens börja kolla efter hund nr 2? Vill ju inte att min tjej som jag har nu, blir dåligt uppfostrad eller så. Vill inte att nr 2, ska komma för tidigt. Min tik som jag har nu, hon kan väl mest grunder. Inte dra i koppel när man är ute, alltid komma när man ropar, o så en massa små trix, och så har vi testat agility ett par gånger. Men inte alls mycket, ska gå en agility kurs med henne så fort hon blir 1.
Jag börjar fundera på om nästa sommarlov möjligen kan fungera? Eller bör jag vänta längre? Lexie är född 2/2-11..
Tacksam för svar!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
När min Bino var i samma ålder som din Lexie så började jag med bli sugen på en till hund så det är väl fullt normalt egentligen. Man får ju en mersmak på det hela när man skaffar sin första hund. Det är väl en individuell sak när man vill skaffa hund nr 2. Jag har hört att hunden helst ska vara över 2 år när hund 2 kommer. Mest för att det kan vara svårt med 2 unghundar. Då hundarna ofta tar efter varandra om de gör mycket ihop. Och är inte den första hunden mycket tränad utan man planerar att ta det efterhand så blir det ju dubbelt så mycket jobb med att träna en unghund/vuxen och en valp samtidigt. Därför tror jag många väntar med hund nr 2 tills den första hunden är över 2 år i alla fall.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag som är tävlingsnörd så vill jag verkligen att första hunden verkligen KAN agility (som i mitt fall) och har stoor förståelse för sporten. En bra riktlinje för mig är: köp inte nr 2 föränn nr 1 är champion. Har sett sååå många hundar med stor potential som har fallit på grund av att hund nr 2 kommer för tidigt. Däremot finns det inget som hindrar mig att börja kolla linjer tidigare. Men som sagt - det är jag som tävlingsnörd det. Ska man "bara" ha som sällskap finns väl inga begränsningar, men den första ska väl iallafall fungera till 100% i vardagen så att den kan bli en bra förebild för nästa. För tro mig, två hundar triggar verkligen fram varandras dåliga sidor. Likväl som de bra. Man får mycket gratis, men det kan bli väldigt mycket jobb också.
Det är helt olika hur länge man ska vänta jag tycker väl man får känna efter sånt själv oxå :) Det har oxå med tid o göra eftersom man tränar var för sig även om man tränar samma "gren" o tar med sig båda hundarna så ja de kräver sin tid. Vi har iaf sagt 2 år det vill säga nästa år som tidigast. Endel säger man ska vänta tills ena är 2 år pga ålderskilland men det tror jag inte riktigt på, dels vet jag dom som har under året mellan sina hundar allså man skaffar hund nr två redan när förasta är 8 mån. Och de funkar bra med allt :) Sen dessa som skaffar kullsysko även dessa funkar bra. Men för våran skull vill jag vänta vi tog bort våran första hund ganska nyligen o vill iaf läka lite mer innan vi säger välkommen till nytt knyte :)
Min foxterriertik var som ett popcorn tills hon blev ungefär tre år, då började hon lugna sig…Jag skaffade hund nr 2 när hon var 8 år, och hon blev genast några år yngre i sättet;) Men jag tror att de hade haft mer glädje av varandra om hon varit ett par år yngre och lite mer lekfull, även om jag räknar med att hon ska finnas hos oss i fem år till.
Minsta ålder på hund nr 1 innan nr 2 kommer tror jag är väldigt beroende på hund, och som #2 säger beror det på vad man själv har för krav på hundarna.
Men ååååh vad roligt det är att ha två hundar, aldrig mer en för min del:D Och mina vovvar lär hålla med.
Nu lägger jag mig i här. Det är ALLTID en chansning med att introducera två hundar. Likväl som en äldre hund kan ryka ihop med en yngre kan två yngre göra det med. Visst säger rekomendationen att det ska vara ca 2 års ålderskillnad på hundarna, men det är lite med kemin och göra med. Shanti (tik nr 1) var bara 10 ½ månad när vi tog hem tik nr 2, Luna som var 5 månader vid tillfället. Nu är min "äldre" tik 1 år och allt har gått bra hitills. Visst blir det mera arbete, men eftersom det går så bra mellan mina töser så gör det mig inget.
Gå efter hur väl din tik klickar med hund nr 2 och träffa nya hunden flera ggr innan du tar hem den.
#3 Jag är en av dom du talar om. Hihi. Men mina tikar älskar varandra.
#5 Men, det är alltid lättare att indtroducera en valp med en unghund/vuxenhund. Den äldre hunden läser av valpen och märker att det är en valp och det är lättare för dom att acceptera än om en unghund/vuxen hund skulle introduceras med en likasinnad så att säga.
Kan väl tillägga att Sixten är väldigt osäker i kopplet när vi möter andra hundar = skäller och hoppar fram. Många tror säkert att han är farlig, men det är han inte alls. Men han är lite dominant. Och han var ca 3år när jag skaffade min egna valp. De kommer superbra överens och Sixten fattade fort att det är en valp. De är båda hanar och funkar bra ihop, har aldrig varit några problem och nu är Bino över 1 år så. Många som vet hur Sixten är frågar gång på gång hur de funkar ihop. Och ja, jag säger som alltid att de funkar superbra ihop, aldrig några problem.
Det gick även bra att introducera Bino med vår gamling Mozart som då var 8år. Han markerade tydligt för Bino att han inte är någon "lekfarbror" och att Bino får hålla sig på sin kant. Bino har accepterat det sedan dag 1 och försöker få igång Mozart ibland trots det. Men det har fungerat superbra.
Det hade varit mer osäkert om jag tagit hem en unghund/vuxenhund och introducerat. Tror det hade varit mycket svårare och någon hade fått sättats på plats för att visa "vem som är störst och bestämmer". Tror det hade varit svårare att acceptera än vad det hade varit med en valp.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tack så mycket för alla åsikter och tankar! :) Jag kommer att börja leta kennel och allt sådant redan nu, för om det kommer den kombination jag söker, och lexie bara är precis ett.. Ja, då kommer jag nog inte missa "chansen" :p
#4 Håller med! Inte bara en hund i framtiden för min del heller hihi.
#7 Min första hund accepterade hund nr 2, som var 1½ då, mycket snabbare än vad hon accepterade vår fostervalp. Det har så mycket med kemi att göra!
Min andra hund var ungefär 3 när vi adopterade den andra, och vi hade haft henne nästan ett år. Det är enklare att ha två hundar på det sättet att de kan leka massvis och få ut energi, och lära av varann. Min första hund var väldigt osäker och det försvann med en gång när hon fick sin självsäkra pojkvän. Men träning osv tar ju dubbelt så lång tid, och kan bli ett puzzel i början tills de lärt sig vänta på sin tur.
Ang valp vet jag inte, men det låter hårt att ha två stycks unghundar samtidigt. Det var min första tanke i alla fall.
Intressant läsning, trodde jag var lite tokig som oxå fick mersmak efter att fått hem vår lilla yorktjeja, vi har haft henne nu i 5 mån, hon är 9 mån, och jag är redan sugen på en hund till 
Kul att det är fler som är som jag 
#10 Om du är sugen så kolla runt lite. Man kan alltid kolla ett tag innan man bestämmer sig. Vi gick igenom tre hundar innan Luna kom till oss.
Blev det inte blandrasen? :)
Sen har det inte bara med hur hundarna kommer reagera på varandra som är viktigt.
Du och den första hunden ska veta vart ni har varandra och ha en trygg relation.
Jag tycker även det är bra om hunden har landat, alltså har sin personlighet utvecklad och är färdig med all unghundsutveckling. Det är de ju ofta inte före 2 års ålder.
En negativ aspekt med två hundar i nära ålder är också att du kommer ha två gamlingar hemma och då när du är sugen finns inte tiden/platsen för en tredje hund. Jag fick mersmak precis som du när min första var kring året. Men jag är så jäkla glad att jag väntade. Vi hade inte alls varit där vi är idag om jag köpt nr 2 när hon var 1-3 år. Nu är hon 4 och jag har letat seda hon var två - sett massor med spännande kombinationer men det är inte föränn NU som det känns helt rätt, och nuvarande hunden är 4,5 år nu. Precis lagom.
Men som med alla som köper sheltie -den kommer sällan ensam ;)
Jag har också funderat en hel del på detta. Så det är roligt att läsa era tankar kring detta :)
Men som flera skriver så har jag kommit fram till att det är bättre att vänta. Dels vill jag verkligen ha tiden för 2 hundar, att man hinner aktivera dem o träna demordentligt. Även att min nuvarande ska vara ordentligt lydig och att vardagen ska fungera bra. Tror även att det är viktigt att hon känner sig trygg i sig själv och att osäkerheten är bättre, helst vara helt borta såklart.
Till viss del är det ju även en kostnadsfråga. Och som #14 säger skulle inte jag heller vilja ha två gammlingar hemma. Just nu planerar jag iaf att vänta tills hon är 3-4 kanske tom 5 år. Men det är ju aldrig för tidigt att börja fundera på ästa hund ;) Vilken ras man vill ha, från vilka linjer, uppfödare osv :)
Just nu är hon 1 år o 3 månader. (Har haft henne sen hon var 6 månader).
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
jag ska få min hund nr 2 till vintern, daddy är nästan 3 år då.
Hade velat ha den andra hunden tidigare, men till vintern föds den jag vill ha ;) ska ha en halvbror till min nuvarande clumber =)
#17 Lite ot, blir det samma färg som Daddy har?:) Han är ju en riktig snygging btw.
Mitt tips är att ställa upp som fosterhem! Då kan du testa att ha en annan hund och se om det är för tidigt osv. Dessutom är det inte samma åtagande att ta in en på foster som att köpa en valp. Sen lär man sig mycket av att ha in en till hund ett tag, hur man ska agera mot de två. Och hunden lär sig att acceptera en annan hund i hemmet.
Jag har fostrat tre hundar, varav den första fick stanna för alltid. Efter den andra fosterhunden bestämde vi att det definitivt skulle bli en till, för vi såg hur positivt vår första hund påverkades av att ha en kompis. Den tredje var en valp, och då hade vi tre hundar ett tag. Vilket var alldeles för många just nu, och jag märkte att mina två ska bli lite äldre innan vi skaffar en till.
Jag letar faktiskt hund nr 2 just nu. Men har siktat in mig på år 2013 då en intressant kull kommer att födas.
Känner att hunden jag har nu (sheltie på 2 år) har precis mognat till sig ordentligt så att vi kan börja träna på en högre nivå än tidigare. Vi har haft mycket problem med osäkerhet och stress som först nu börjar bli bättre. Jag vill att han ska ha landat helt innan hund nr 2 kommer in i bilden.
För övrigt så har jag alltid haft en "gräns" i mitt huvud - att hunden ska vara minst 2 år innan nästa hund kommer. Mycket p.g.a. den mentala mognaden och att jag vill bygga upp en ordentlig relation med hunden, så att man verkligen vet var man har varandra.
Lycka till :)
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#18 Troligtvis då Clumber bara finns i den färgen :)
#21 Jag hade för mig det men var inte säker:)
#23 se mitt svar #22 finns två färgkombinationer ;)
#25 ja ungefär den färgen har en clumber som har gula tecken också :)
#22 Jasså, har bara sett sånna i den färgen som Daddy har.
Har ni någon i den andra färgvarianten? :)
Till TS:
Kul att du är så nöjd med rasen att du redan nu börjat fundera på en till, det förstår jag mycket väl!
Men JAG hade inte tagit en hund så snabbt, då Lexie är så ung.. För det är ju trots allt när hunden är just över året som man kan börja med ALLT :) Agilityn, börja på allvar med lydnaden, osv osv..
Jag hade nog väntat lite, tills jag haft "det lilla roliga", redan fått grunder i de flesta sporterna jag vill hålla på med. För kan tänka mig att träningen av den äldre hunden kommer lite i "skymundan", säkert omedvetet och ofrivilligt, när man har en liten valp att uppfostra också.
Spec om man är ensam, kan säkert vara svårt att ta en runda på agilitybanan om man har en valp att tänka på också, såvida du inte har en pålitlig hundvakt eller medhjälpare med dig :) Eller om du har lagt ett spår och vill gå det utan att den äldre hunden blir störd av valpen, hur gör du då?
Hoppas du förstår hur jag tänker :)
Träningen med mina hundar går alldeles utmärkt. Jag tränar dom en åt gången. Däremot lydnad kan båda vara med på eftersom dom sitter, ligger och inväntar varsågod ihop. Inkallningen går att träna båda i med. Så här har det inte varit några bekymmer med att ha två hundar i nära ålder.
Håller med #28 i mycket av det hon säger.
Sen beror det ju lite på vad man har för ambitioner med både den nuvarande och den framtida hunden också…
Mvh Linda! :)
www.valldes.bloggplatsen.se
#27 nix, vi har bara dem i den färgen daddy är, den gula är relativt ovanlig :)