Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 2682 ggr
SamanthaJones
0

En liten foderfråga

Min kille går på standart och tycker väldigt mycket om det. Däremot så har han väldigt lätt att få diarre och han bajsar väldigt mycket. Diarre kan han ha ett par till flera gånger per vecka och ofta på kvällen.

Har ni andra som har hundarna på standart eller något annat foder med för den delen upplevt detta?

Jag har provat att erbjuda orijjen (två olika smaker tror jag t om det har varit) som godis på promenad men han vill verkligen inte ha det och då pratar vi om en hund som annars äter precis allt!

Vet ni om det gjort ngn skillnad att gå över till Standart Mild, erfarenhet? Eller har ni ngt annat foder ni kan tipsa om? Jag vill helst ha torrfoder, har egentligen inget bra svar på varför men mycket för att det är enklare o smidigare ;) 

Eller är er erfarenhet att färskfoder är bättre?

Jag är själv verkligen KASS på foder, man kan ju inte vara bäst på allt ;) haha

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Loveradio
0

Magnusson har jag hört ska vara bra, hög kötthalt och inte så jättedyrt heller :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SamanthaJones
0

Då kanske man ska ta och kolla upp det, tror jag har sett det på typ Maxi eller något?

Vad ger du din väldigt fina(!) boxer? (om du vill svara) ;)

Vänligen

Sofia

SaraC
0

Personligen tycker jag färskfoder är det bästa, det enda jag tycker är bättre är BARF men det har jag inte möjlighet/tillräcklig kunskap att ge än.

Min hund är ju lite lustig eftersom han äter allt man ger honom i princip, men när det kommer till hans egna mat är han extremt kräsen istället. Men färskfoder bara älskar han, han slukar sin portion på en gång. Så hunden är glad, fodret har bra innehåll, bajset är bra, pälsen är bra, hunden är bra på färskfodret, så jag tycker färskfoder är värt att testa för alla som har möjlighet.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SamanthaJones
0

Vilket färskfoder skulle du då rekomendera? Vet ni om Fodax är bra?

Vänligen

Sofia

SaraC
0

Vom og Hundemat ska vara av de bästa

Fodax ska väl inte ligga på "topp" vad det gäller bäst innehåll jämfört med andra färskfoder, men är inte alls dåligt. Vet många som är riktigt nöjda med Fodax.

Jag ger Klass, som inte heller anses "ligga i topp", men det och Fodax är det enda som går att få tag på här.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loveradio
0

Ja det tycker jag :) har bara hört bra saker om dom.

Magnusson meat & biscuit och Orginal - den naturliga hundmaten finns på Maxi och Coop forum. Dom andra sorterna finns på foderbilen och går att beställa på Magnussons hemsida och finns i lite mindre djuraffärer (här står det)

Tycker du kan kika in på foderbilen.se och leta fram Magnussons och läsa kommentarer av deras foder, nästan bara positiva :)

Valle tackar för komplimangen ;) Valle är ju valp ännu så han äter Royal Canins valpfoder (maxi junior). Och egentligen hade jag tänkt att han ska äta det tills han är vuxen och då tänkte jag byta till Standardt… Men jag har läst på och tycker Magnusson verkar mycket bättre, också svensktillverkat men har högre kötthalt och bara naturliga ingredienser. Så nu funderar jag faktiskt på att redan nu gå över till Magnussons. De har ett foder som heter Meat & biscuit - junior som jag tycker verkar bra :). Sen att det är lite billigare än RC och ju också ett plus! Så jag ska nog slussa över honom till det.

rebz
0

Kolla in Taste Of The Wild. Vet att du bor i Linköping och Hund o kattparadiset på videgatan har det fodret. Han som har affären är mycket kunnig inom foder och kan säkert ge dig tips :)

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

SamanthaJones
0

#7 är det inte köttbulle Tomas som har den affären? Han som har Östra hundskolan?

Taste of the Wild har jag för mig finns på Djurkompaniet oxå :)

Vänligen

Sofia

Patriszija
0

Min ena hund får oxå standardt då jag tycker att det är det bästa torrfodret man kan ge, synd att din hund inte mådde riktigt bra av det =/. Hon som tillverkar standardt är dock utbildad inom massa näringslära och annat och dessutom väldigt intresserad av att få reda på om nån hund reagerat negativt osv. Så lät det iallafall när vi ringde dit då vår ena hund började klia sig mycket på ryggen och vi först tänkte på foderallergi. Så dom sa åt oss att gärna ringa och prata med henne! :)
Annars är ju standardt ett rätt kraftigt foder och jag har hört att många hundar blivit dålig i magen osv i början av det men att det sedan går över.

Loveradio
0

Fast nu när jag läser på om Standardt, så verkar det vara många som föredrar Standardt före Magnussons….. Obestämd

Åh vad förvirrande det är! I Magnussons är det färskt kött, och i Standardt är det köttmjöl. Jag tycker ju färskt kött låter bättre (eller hur?) men så skriver folk att det mest är vatten… och att köttmjöl ger högre kötthalt.

Nu är jag superförvirrad! Kanske blir Standardt ändå…

Kanske borde starta en tråd här o höra vad folk säger!

[MatildaTure]
0

#10 Jag ska byta från RC till m&b på min 4månaders jrt. Jag tycker att det är bättre med färskt kött eftersom det inte är processat innan bakning. Sedan känns ju Magnussons väldigt naturligt, även i jämförelse med standart. Men jag är helt ny i foderträsket!

Patriszija
0

#10 standardts hemsida är ju super om du funderar över något, dom har ju allt om fodret och varför man skall välja det osv :)!

Loveradio
0

#11 Fast färsk kött mest innehålla vatten vad jag har hört, och då är alltså Standardt bättre som har köttmjöl då det är mer kött i… eller nått :P Knepigt

#12 Jo jag har varit inne där och kikat :) men blir inte klokare för det… Tycker både Standardt och Magnussons verkar ungefär lika bra och valet mellan dessa är vääldigt svårt. Vill ju ha det bästa.

zoolatri
0

Jag ger standardt till mina hundar och dom fungerar kanon på det. Förut fick tiken magnussons och det fungerade oxå bra. Jag tycker att båda är superbra foder:) Fungerar inte standardt till din hund kanske du kan börja med att prata med någon på standardt för att få tips, kanske prova mild, annars kanske du vill prova något annat och då är ju magnussons ett bra alternativ:)

lizton
0

Diarre flera gånger per vecka låter inte bra. Kan vara något i fodret hunden inte tål. Hur känge har hunden ätit fodret och vilket foder åt den före Standart? Oftast är det något protein hunden reagerar på när det är magproblem.  Standart har protein av ris, lamm, gris,  jäst, vasslepulver, morot. Mkt lite i morot, så troligtvis inte det hunden reagerar på. Hjortkött finns i Vild/hjort-fodret. Svårt att veta vad din hund reagerar på.

Mitt råd är att byta till ett foder som är olikt det du nu har. Kanske Magnussons kan funka, men det har också nötkött och gris. Om din hund reagerar på lamm, viltkött, ris, jäst eller vassle så finns det inte i Magnussons foder och då kan det funka. Fodret i Magnussons är ugnsbakat och milt och många hundmagar bra bra av det. Förstås inte om de är allergiska mot nåt i det.

Jag tycker att Magnussonsa Meat & Biscuit är ett mycket bättre foder eftersom det bara har färskt kött och färska ägg i sitt foder. Hunden tar bättre upp färskt kött än köttmjöl. Dock innehåller färskt kött också vatten, så det är inte så mkt i procent som det ser ut. Bättre och naturligare ändå och bara svenskt kött i Magnussons Meat & Biscuit. Deras original har köttmjöl som andra torrfoder har.

Standart hämtar lamm-köttmjöl och vilt-köttmjöl från Nya ZeeLand. Standart har också animaliska biprodukter i sitt foder och såna är alltid av låg kvalitet. När det inte står av vilket djur det kommer från så är det sämre. Anonyma råvaror i foder brukar alltid vara sämre än om det står av vad det är gjort av.

Om du vill ha ett foder för känslig mage så finns också  Acana Lamb & Apple och James WellBeloveds foder.. Acanas har mer kött än JWB. Healthy Paws foder passar också känslig mage. Jämför råvaror och fundera på vad hunden reagerar på. Om hunden tål lamm, så kan Acanas Lamb & Apple funka, annars inte. JWB och HP har flera olika foder. Foderbilen har inte Healthy Paws, men de har Magnussons, Acanas och James Well Beloveds foder. Olivers har också bra foder och finns hos foderbilen.

Chilli10
0

Angående standardt vs magnussons så är ju prisskillnaden ganska stor. Magnussons ligger ju på ungefär samma dagskostnad som Orijen, lite dyrare tom. (Har gjort fin fina uträckningar när jag kollat foder).

För min 25kg tik:
Orijen: 15 kr/dag. 450 kr/månad
Magnussons Meat and Biscuit: 15,5 kr/dag. 465 kr/månad

Standart Orginal: 9,9 kr/dag. 297 kr/månad

Funderar också en hel del kring foder just nu. Sen handlar ju inte allt om pris såklart, men man vill ju ha det bästa för båda hunden och vad ekonomin tillåter. Tycker det ger ett bra perspektiv att göra sådana uträckningar :)

rebz
0

#8 Varför kallas han köttbulle tomas? :P Men ja det är han som har östrahundskolan.

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

pius314
0

Vi ger färskfoder till våran boxerkille. Inte det minsta krångligt… Kanske du ska prova om han är kass i magen för det är verkligen kanon för magen (och pälsen och allt däremellan) :-)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
lizton
0

Ang pris på foder så finns en bra jämför sida hos foderbilen, där man kan se kg-priset. Sen får man jämföra hur mkt av varje sort man behöver ge. Det är så olika för varje hund och de rek som står är bara ungefärliga. Jag ger tex aldrig mer än max 75 % av Magnussons Meat & Biscuit till min hund. Det verkar vara många som ger mindre än vad som rekommenderas när det gäller just det fodret. (Alltså inte deras original utan M & B)

Färskfoder behöver heller inte bli dyrare än torrfoder. Beroende på vad de gett innan och vilket färskfoder förstås, men många tycker det blir billigare med färskfoder. Tex de som ger Fodax tycker att det blivit billigare.

Fodax kör ut i frysbil till olika städer så man kan gå in på deras hemsida och se när och om frysbilen kommer till staden där  man bor. Färskfoder är naturligare än sterilt torrfoder, och många som börjat med det kan inte tänka sig att byta tillbaka. Nackdelarna är att man måste ha en tillräckligt stor frys. Utrymmeskrävande  om man har flera hundar eller en storvuxen hund. Jag har ej själv gett färskfoder till våra hundar, men det kan bli så småningom.

Gå in på www.fodax.se och läs om fodret och när/var det levereras.

Det finns flera bra färskfoder och det är en del att sätta sig in i om man vill ge det. Obs att färskfoder inte är detsamma som våtfoder.