dåligt foder
Har läst här att flera ger doggy och liknande foder med mestadels spannmål i till sin hund men jag har också läst att endel inte skulle ge doggy ens som godis. Hundar är ju köttätare men inte 100% som katter, vad jag förstått. Om någon skriver att man ger sin katt whiskas eller friskies torrfoder så rekommenderas dom att byta eftersom det är ett väldigt dåligt foder för en 100% köttätare.
Är det inte lika viktigt vad en hund äter eller är inte doggy så dåligt?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Vi ger doggy till våran tik, hon mår toppen, bajsar normalt & har normalt hull.
Har testat royal canin, eukanuba och ett annat dyrare märke men hon blev kass i magen av det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
jo doggy är kasst om man bara ger torrfodret. Det är tänkt att man ska blanda med deras mjukmat egentligen. Men vem har råd med en mjukmatsburk varje dag för ~15 :- ….
Min tik brukade äta Royal men har fått gått över till doggy , då det är fetare. Och pga av rekomendation av vetrinär så blev de det. Men han skulle ej rekomenderat det om hon vore valp tydligen. Så för vissa vuxna hundar som behöver gå upp i vikt är doggy bra för.
Känns så sjukt att det fodret som ska vara bättre ihopsatt ska bli borttaget :s men mår hon bra av det så vad ska man göra :)
#2 Vet inte vad du menar. I alla fall Doggy original och Doggy prima är helfoder och behöver inte blandas med blötmat som du skriver.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ger doggy proffessional och har inte hört innan att man ska behöva blanda in blötmat. Min hund är 1,5 år och han har ätit doggy sen han var liten. Är fin i päls och hull så jag ser ingen anledning att byta. Mina föräldrars hundar har också ätit doggy många år och de har också fin päls och hull. Man måste ju kunna gå efter hur hunden mår när man väljer foder?
Det är dom på Doggy som sagt att det är det som ska vara det optimala. Men som sagt min tösa äter bara deras torrfoder och mår bra på det :)
#4 Bra skrivet, håller med 
Hundar är inte strikta carnivorer (köttätare) som katter, men deras kost ska ändå till största delen bestå av kött. Därför är foder som bestå av mer spannmål än kött/mycket spannmål inte bra.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#5 När jag läser på doggys hemsida står det iaf att torrfodret är ett helfoder…
#5 Underligt. För jag hittar inget om det på deras hemsida.
Om det är det optimala borde dom ju skriva ut det. Fast det kan ju vara jag som bara letar dåligt också :P
#9 Har inte kollat deras hemsida så vet inte om dom har skrivit där faktiskt. Det var en som jobbade på Doggy som informerade mig om det.
Doggy & doggy professinal är helfoder, behövs inget extra med mjukmat :)
Okey. Men helfoder är ju ett foder som ska täcka hela dagsbehovet, och de flesta Doggyfoder verkar vara just helfoder enligt deras hemsida.
Sen hurvida det är bra eller inte får varje person själv avgöra.
#7 precis, det är därför folk skriver att doggy är ett dåligt foder, för mycket spannmål och för lite kött.
Tycker man att ens hund funkar bra på doggy så tycker jag man ska ge det, om man har testat andra foder, som #1. Jag tycker att doggy och liknande foder ska vara som sista utvägen ungefär.
#13 Jag tror verkligheten är såhär:
t.ex. om man köper av valp och uppfödaren ger doggy till alla valpar och alla vuxna. Men får med sig lite valpmat hem plus att nya ägaren tänker fortsätta med doggy. Hunden/valpen fungerar 100% bra på det fodret.
Jag tror inte att många skulle prova byta foder till något dyrare märke bara för att se…
Medarbetare på Hundar.ifokus
#14 jag förstår hur du tänker. men jag ser ingen anledning att inte ge ett bättre foder. man ska ju inte byta 'bara för att se' utan för att hunden ska få äta bättre foder, och funkar det inte med dom man provar så får hunden äta doggy.
Dels tror jag att det är som noa-nisse skriver. Dels för att det är "så billigt". Men jag håller med dig TS, hellre ge ett bättre foder. Med förutsättning att hunden mår bra av det. Annars är ju inte fodret bättre för just den hunden :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Tycker innehållsförteckningen säger mycket.
Rent innehållsmässigt behöver faktiskt inte dyra foder vara bättre.
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Det bror väl lite på vilken Doggy man köper oxå, det finns mindre bra foder i deras sortement men oxå de som ser bra ut iaf om man läser på foderbilen. Så säga att allt är jätte bra eller tvärtom allt är skräp är någ fel.