Kastrering?
Har inga planer på att avla på min kille i framtiden och undrar därför vid vilken ålder som är lämplig för kastrering för att slippa något dumt beteende?
Man kan kastrera från fem till sex månader tror jag. Om du är osäker på hur han kommer bli kan du testa att chipkastrera honom först.
/Elisa
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vid vilken ålder du än kastrerar, så kan man aldrig garantera att du undkommer dumt beteende… eller vad menar du med dumt beteende förresten :)
Okej för jag fick också höra 6 månader förut men frågade vet idag och hon sa ett år men tyckte de lät lite för gammalt :P
Dumt beteende så tänker jag dominant osv
skulle göra det så fort det går. men annars finns dom andra altenativen som ex. chip. brukar fungera lika bra, dock så kan pälsen bli sämre på vissa hundar. inte vanligt men bra att läsa på om de olika biefekterna :)
Chip fungerar inte alls lika bra och är inte helt säkert. Det går dessutom ur efter 6 månader.
Visst håller chippet bara i ett halvår. Men tanken med det är om man t.ex. har en hund som är ganska låg i rang eller osäker. Så kan det göra saken värre att kastrera. Hunden kan bli ännu mera stressad t.ex.
Chippar man då så får man en insyn hur hunden blir som "riktig" kastrat.
/Elisa