Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 3090 ggr
Chilli10
0

Ensam hemma

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

På senare tid har Chilli börjat göra både det ena och det andra när hon är ensam hemma. Saken är den att tidigare så har det gått jättebra när hon varit själv. Visst, någon enstaka sko blev tuggad på i början, papperskorgen kan vara rolig. Men from att hon var 8 månader (när vi haft henne i 2 månader) har det fungerat nästan felfritt när hon varit ensam. Och fram till för 2-3 veckor sedan. Nu är hon 15 månader.

Förra veckan var hon uppe på byrån och hämtade äpplen som låg i en skål. Tuggande skokartong. Tuggade råa potatisar som hon hittat i en säck i köket. Lyckades öppna (?) köksluckor och sprida ut soppor i hela köket/hallen.

Idag har hon tuggat böcker som har stått där på samma ställe ända sen hon kom hem till oss. Tuggat sönder underlägg till glas som vi köpte i Thailand =/ Tuggat på en liten plastpåse med småsaker i..

Varför har det blivit såhär helt plötsligt? Vad kan det bero på?

Vi har inte gjort några förändringar hemma, hon är ensam lika mycket eller lite som hon var tidigare och hon aktiveras på samma sätt som tidigare. Ev lite mer.

Känner mig väldigt ledsen och förvirrad just nu :( Behöver era råd och egna erfarenheter.

Loveradio
0

Vad jobbigt, förstår att du känner som du gör. Jag vet inte riktigt vad det beror på att hon har ändrat beteende när hon är ensam. Men ger ni henne tuggben att tugga på medans ni är borta? Kanske nån aktiveringsleksak så att hon hålls sysselsatt?

Ni kanske kan prova att begränsa hemmet med hjälp av kompostgaller så att hon inte går omkring och förstör allt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
0

#1 Ja :( Hon får alltid någon form av tuggben, 2-3 små eller 1 större. Hon hade en aktiveringsleksak förut, en sån blå och röd med 2 hål i men det tuggade hon sönder för ca 2 veckor sedan =/ Kanske får köpa en ny, för den tyckte hon var rolig annars.
Lite roligt att rottisen hade den i flera år utan typ minsta skråma, men hon masakerar den efter bara några månader. Känns som hon har ett stort tuggbehov. Hon tuggar alltid på massa grenar när man är ute osv.

I början när hon kom till oss fick hon bara vara i sovrummet. Men när det började gå bra där fick hon vara i "hela" lägenheten. Den är ca 55 m2 ;) Utom badrummet!
Denna vecka har vi stängt till sovrummet så hon får vara i hallen + vardagsrummet. Det är lite svårt att begränsa på annat sätt. Men får kanske gå tillbaka till att bara vara i sovrummet..? Dock så känns det som att hon inte tycker om att vara instängd på mindre ytor..

Loveradio
0

#2 Ja det verkar ju som du säger, som att hon har ett stort tuggbehov. Men det är ju bra att hon får tuggben. Om jag var du skulle jag nog köpa en ny aktiveringsleksak, för det är ju bra sysselsättning. T.ex en Kong håller ju väldigt bra. Har läst att man kan fylla en sån med lite jordnötssmör blandat med youghurt eller färskmat och sen lägga in i frysen några timmar, så håller hunden sig sysselsatt ett tag :) har inte provat det själv, men ska göra det.

Haha det där med Amstaffar och massakerandet av leksaker känner jag igen. En granne som bodde här förut har en Rottweiler och han hade en gul gummiboll som alla grannhundar lekte med (Rottisen själv, min Boxer, en Jämthundblandning, en Schäfer och en Holländare). Dom höll på att leka med den i några veckor och den höll bra. Så en dag fick Amstaffarna i huset bredvid tag i den och poff så var den sönder efter några minuter Obestämd

Okej, men hon kanske klarar av att vara instängd i ett rum bättre om man sätter ett galler för dörröppningen istället för att stänga dörren?

Anibaz
0

Hundar brukar känna sig tryggare på mindre ytor. Amstaff/rottisen jag hade kunde absolut inte vara ensam hemma om han fick vara i hela huset, han käkade upp allt som kom i hans väg osv. Så vi hade honom på mitt rum och där låg han och sov tills man kom hem.

Chilli10
0

#3 Ja, får göra det :) Heter de kong? Kan du länka en bild eller så?
Hmm, ja ev skulle det kanske fungera bättre om man satte typ ett kompostgaller eller så..

#4 Ja det har jag också hört. Men för henne verkar det faktiskt inte vara så. Iaf inte förut, det har känt som att det var mkt värre när vi begränsade hennes utrymme, men kanske värt att testa igen.

Maja2
0

Hur mycket motion och aktivitet får hon? Är hon regelbundet ensam hemma?

Loveradio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Såhär ser en Kong ut :) En populär leksak, finns i de flesta djuraffärer och är enormt slit tåliga! Brukar vara uppskattade av hundarna. Gjort av massivt gummi. Har en öppning på undersidan där man kan stoppa i godisar eller göra den där jordnötssmör-fyllningen som jag skrev om. Eller spruta in mjukost i eller annat gott.

Karmatarerskanise
0

#7 Leverpastej brukar också vara populärt.
Jordnötssmör skulle jag av någon anledning aldrig ge min hund :P

Loveradio
0

#8 Jo det kan man ju också ha, glömde jag bort :)

Fast jordnötssmör är ju inte farligt om man ger dom det nån gång ibland och i liten mängd. Visst innehåller det en del salt o fett men nån gång ibland skadar ju inte. Ska vara jättegott om man fryser det tillsammans med youghurt i en Kong så blir det en god hundglass.

Chilli10
0

#6 Hon är ensam några timmar 4-5 ggr per vecka. Ibland mindre. Så ja, det är väl regelbundet :P 
På morgonen går vi 30-40 min. Brukar köra lite övningar under promenaderna bla följsamhet, ögonkontakt. Sen typ hoppa upp o ner på olika saker, balansera på stenar, "godissök". Ibland som tex idag när jag börjar senare så ska vi gå till hundrastgården och det blir det en lite längre promenad. Om hon är ensam hemma länge så brukar min syster komma hit o gå med henne. Kvällspromenaden blir ca 40 min. När vi är ute på landet hos föräldrarna blir det oftast längre promenader eller långa turer i skogen. Ibland cyklar sambon med henne, kanske 1 gång per vecka. Just nu går vi en kurs så tränar en del på de sakerna vi gör där, det blir ju vid kurstillfället  1h 30 min sen flera gånger utöver det när vi tränar på sakerna hemma. Hemma i lägenheten brukar det bli trickträning, godissök, aktiveringsleksaker.

Och det är på ett ungefär det hon fått tidigare (för 3-4 veckor sedan alltså) och då har det ju gått bra mycket bättre att lämna henne ensam.

#7 Tack så mkt :D Då ska jag ta o köpa en sån också!

[Forest]
0

10 låter inte som ni går vidare långt med henne eller tar ni långpromenad varje dag? Långpromenad för mig är över 1 tim? sen aktervering av något utöver promenader.

Karmatarerskanise
0

Läste någonstans att det var en hund som plötsligt började tugga på saker då den var ensam, det visade sig senare bero på smärta.

Chilli10
0

#11 Glömde skriva att det minst är 30-40 respektive 50 min. I morse tex var vi ute 1 h och 30 min. Om du läste hela inlägget så skriver jag att vi tricktränar, tränar enklare lyndad, godissök mm Eller är det något annat du är ute efter?

#12 Ojdå, det lät ju inte bra =/

Chilli10
0

#6 Fick du inte ditt svar i #10? Antar att du ville veta för att lkunna svara på huvudinlägget? :)

Maja2
1

Javisst fick jag svar på frågorna :)    och när jag läser de svaren, plus annat du skrivit åxå, så skulle jag rekommendera ett veterinärbesök. Hunden verkar inte understimulerad, och inte få för lite motion. Då funderar jag om det inte kan vara på sin plats med en undersökning. Hundar som plötsligt förändrar beteende Kan ju ha drabbats av nåt.. BEHÖVER ju inte vara det… men det gäller väl att köra uteslutningsmetoden eftersom du säger att det har fungerat bra förut. Tuggbehovet hon visar, kanske åxå kan vara ett tecken på det.

Inget bekymmer kring löp?

[Forest]
0

13 låter bra :)

Chilli10
0

#15 Ja okej. Jag borde iaf ringa och rådfråga vet och höra vad hon tror. Ja det har ju fungerat bra tidigare, kanske inte 100procentigt hela tiden men de sista veckorna har ju varit himla mycket sämre än tidigare.
Hon var konstig när hon löpte första och sista gången, sedan skendräktighet på det, men nu är hon kastrerad :)

#16 Vad bra :)

I fredags när hon var ensam fick hon en lång promenad innan, med bus i rastgården och lite träning, sen så fick hon bara vara i sovrummet med stängd dörr. Då gick det jätte bra! Hon blev superglad när husse kom hem, så glad så hon tom kissade på sig. haha :P Har bara hänt 1 gång innan och det var när vi bara haft henne några veckor.

Idag när vi åkte och handlade fick hon också va i sovrummet. Tidigare på dagen när vi va hos pappa spydde hon upp sin mat. Men sen verkade hon inte må dåligt eller så. Iaf när vi kom hem hade hon spytt 2 ggr i sängen och en på golvet. Stackars flickan =( 
Gick ut direkt o hon kissade å bajsade (såg helt normalt ut), började pipa ett tag efter att vi kommit in så ut igen, men då gjorde hon inget. Hon fick ingen mat utan bara ris. Får hoppas på att det inte händer igen.. Funderar på om hon kanske fick i sig ngt igår när vi var i skogen eller vad det kan vara..

Chilli10
0

GAAAAAAAAHH. Ett skärp och min laddsladd till mobilen under fyttiga 10 min hon var ensam nu ikväll. Efter att vi varit på hundkurs och hon blivit aktiverad i 1h30min. Samt rastad såklart.

Känns som hon bara gör det på djävulsskap Gråter

Maja2
0

En hund gör aldrig nåt på jävulskap. HOn är ensam och olycklig när hon blir lämnad helt enkelt.

Chilli10
0

#19 Nae jag vet, men det känns som det. Mest eftersom det är så konstigt när det nu har gått jättebra sedan jag skrev sist och så nu igen helt plötligt. O just idag är hon ju extra trött o utarbetad efter hundkursen..

Maja2
0

#20 Var det kanske just därför? Jag menar… hon blev inte tryggare av hundkursen, utan tvärtom?

Chilli10
0

#21 Jag vet faktiskt inte. Hon var jätteduktig. Arbetade med henne en hel del lös och det har vi inte gjort där förut. 
Visst, hon är ju osäker av sig i vissa situationer. Men idag kändes det bra.

[Driva]
0

Jag tycker inte det låter bra att hon kissade på sig, för mig är det en stor varningsklocka.
Enligt min erfarenhet så hundar som kissar på sig brukar utlösas av stor stress, eller stress som släpper…

Maja2
0

Det här med att bena i varför hunden gör som den gör…. det kan ju framkalla smärre hjärnblödning, och dessutom en herrans massa frågetecken, men är man öppen och uppriktig mot sig själv på hur hunden egentligen beter sig, så ökar chanserna att man gör rätt :)

Du säger att hon egentligen funkat lite halvkasst till och från att lämna ensam ganska länge, om jag förstår saken rätt?

Chilli10
0

#23 Nae, men det har hänt 2 gånger. Unghundar kan ju göra det där de blir väldigt glada. Som hon blev då. Eller har jag fel?
Kan ju vara som du skriver också, men tror att den skulle hända mer frekvent då?

Maja2
0

#25 … grejjen är den att det sällan är GLÄDJE, vilket man TROR att det är, när hunden beter sig så. Det är stress det handlar om egentligen

Chilli10
0

#26 Borde det inte hända frekvent? Om det beror på stress.

Oj missade inlägg #24 förut:
Ja, blir lite småtokig faktiskt. Och ja det stämmer. Den sista veckan, eller en och en halv har gått jättebra. (fram tills idag då). Hon har fått vara i sovrummet med stängd dörr. Fått längre promenader än tidigare, mer annan ativering.

Men innan det var det inte så bra i 2-3 veckor. Det var efter den perioden ajg först skrev den här tråden.
Och innan de 3 veckorna har det alltså gått bra i princip sen vi fick henne i januari.

Hoppas du förstår hur jag menar :)

Maja2
0

Hur är det i övrigt?  Hur funkar hon i vardagslivet? Är hon trygg tex att ligga kvar i soffan om ni går iväg till köket och fixar med nåt? Är hon van vid passivitet?

Chilli10
0

#28 Ja det kan hon absolut göra. Hon kan ligga kvar där hon är om man är i köket, går på toa, duschar eller annat. Hon bryr sig inte heller direkt när man lämnar henne. Piper eller skäller inte. Vankar inte runt eller så.

Så ja, jag skulle säga att hon är van vid passivitet. Har tränat det en del ute också, sitta på en bänk i parken medan hon ligger ner nedanför.

Hon är ju osäker som jag tidigare sagt i vissa situationer, osäker på nya människor. Kan skälla/morra på läskiga saker eller personer. Har dock blivit bättre sedan hon kom till oss. Hon är väldigt förarvek, hon tar lätt illa vid sig. Så kör med så mjuka metoder som möjligt.

Sen vaktar hon oss känns det som, tex om någon kommer hem till oss ska det skällas. Ibland kan hon bli naffsig på personer som hon antagligen känner är obehagliga.

Över lag tycker jag hon fungerar bra. Men vissa problem finns det ju..

Tack för att du tar dig tid och svarar o diskuterar med mig :)

Maja2
0

Hur hanterar ni att hon skäller och nafsar mot människor hon anser är obehagliga?

Chilli10
0

#30 När hon skäller oavsett om det är ute eller inne säger jag nej bestämt, sen försöker få henne att inte kolla på det hon skäller på. Dels genom att ställa mig mellan henne och "det läskiga" och sen att hon ska fokusera på mig.

Nafsandet att hon får gå och lägga sig på sin plats (om vi är hemma) och sedan be henne stanna där. Hon får ligga kvar tills hon lugnat sig, kopplar av. Då får hon gå och hälsa och efter det brukar det gå bra.

Hur borde jag göra om du tycker att det här känns fel?

Maja2
0

Jag försöker få en helhetsbild :) JAG tror att allt hänger ihop. Jag tror att det är ytterst sällan man bara har problem med EN sak, ex att lämna ensam. Jag tror att man måste se HELA bilden… alla problem, för att kunna se vad det är man måste jobba med.

Att sända henne till bädden, att säga Nej när hon skäller…. det tror jag inte LÄR henne nåt. Det blir att hamna ett steg efter lixom. En tillrättavisning LÄR inte en hund ett smack, utan man måste lära dem vad man vill att de ska göra så att de beter sig rätt från början.

När belönar du henne tex vid situationer när hon skäller och du säger nej? VAD belönar du?  Hur ser belöningen ut när du skickat henne till bädden, och tror du hon förstår att du menar det som ett "straff"? För henne blir det bara ett inlärt beteende tror jag, och därför kommer du inte åt själva bekymret.

Chilli10
0

#32 Jo jag förstår det :) Du har nog rätt, för det mesta är det väl så.

Glömde skriva att när hon skällt belönar jag henne när hon är tyst igen och fokuserar på mig ist belönar jag henne. När hon är tyst. Belöningen är nästan alltid i form av godis.

Borde jag alltså belöna henne när hon är tyst? Typ innan hon hunnit skälla?

Det där med nafsandet känns lite svårare, men belöningen när hon har legat ner o kopplat av blir att få  komma o va med igen, hälsa på den som kom. För det vill hon ju göra, fast hon känner sig osäker.
Jag har dock inte tänkt på  det som ett straff..

Hur borde jag göra?

Maja2
0

Mitt tips är att hon i två veckor INTE får hälsa på någon. Släpp inte fram henne till någon som kommer och hälsar på, låt henne inte hälsa på någon ute. Jag tror att allt bottnar i osäkerhet och hon behöver få veta att hon ska ta ett steg tillbaka.

:)

Chilli10
0

#34 Ja okej. Skulle kunna vara så. Ute hälsar hon aldrig på någon ev i hundrastgården. Men då bryr hon sig aldrig. Så om tex min syster kommer o hälsar på ska jag inte låta henne hälsa då heller?

När vi åker hiss kan endel titta på henne väldigt intensivt eller vad man ska säga, det gillar hon inte. Även fast de tex säger något snällt med gullig röst "åh en sån duktig vovve". efter ett tag kommer ett dovt murrande. Ska jag be dem då att inte titta på henne?

Angående skällandet då? Det förstår jag ju också beror på osäkerhet. Men borde jag belöna liksom innan hon skäller, när hon är tyst? Eller bara ignorera som endel menar är bäst..

[Sarahansson1]
0

Du kan ju gömma lite korv som hon får leta efter:)

Maja2
0

#35 nä jag tycker inte att man ska belöna bara för att hon är tyst, Innan hon drar igång, alltså, inte belöna nåt som egentligen är självklart.  Skäller hon då folk ringer på dörren, eller när skäller hon? 

I hissen tycker jag att du kan be folk att inte titta på henne, likadant med folk som kommer in hos dig.  Hon får inte hälsa på dem, och de får inte hälsa på henne.

Chilli10
0

#37 Dels när någon plingar på dörren. Även ibland om den ena av oss är hemma och den andra kommer hem.
Ibland även ute om hon ser eller får för sig att hon ser något "läskigt". Kan vara allt från en staty till någon som går på ett speciellt sätt eller någon som har mössa på sig. Det har dock blivit mycket bättre sedan hon kom till oss, men det förekommer fortfarande.
Men mest när man är inne och det kommer någon.

Okej :)

#36 Har testat med det.

Maja2
0

Se till att hon inte kommer ut i hallen, mota ut henne med kroppsspråk .

Hur aktiveras hon?  HOn verkar behöva stärka självförtroendet mera.

Om man börjar grejja med att avleda, tex kasta korvbitar hon ska söka, när det kommer någon, så tycker jag inte att man lär hunden ett dugg. Tanken är ju att man ska LÄRA henne hur hon ska bete sig när det kommer någon.  Ofta är det dock så att det är annat det bottnar i , än att det ringer på dörren, dvs, osäkerhet, att hon blir osäker på hur hon ska hantera det, likaså ute när hon ser statyer och snubbar med mössa. Hon blir osäker och känner sig inte trygg i hur hon ska agera. Då tror jag det bästa sättet att lära henne att hon inte ska engagera sig, utan DU tar hand om det , är att helt enkelt lära henne att hon inte ska bry sig. Dessutom stärka självförtroendet och relationen genom aktiviteter som tex agility (behöver inte vara på bana, men olika hinderlösningar, kan vara i skogen eller i parken åxå)  spår, där hon får följa ett spår och hitta en "skatt" på egen hand :)

Chilli10
0

#39 Ja, det låter ju vettigt det du skriver. Ska absolut testa med detta. Borde kanske sätta upp en lapp på dörren eller he instruktioner till de som ska komma till oss. Alltså att de inte får hälsa på henne. Skrev lite om det i #10. Men stärka självförtroendet behövs verkligen. På promenaderna brukar jag tex be henne hoppa upp o ner på bänkar o andra saker. Balansera på stenar. Brukar göra enklare spårövningar ute, och typ godissök inne. Kanske borde utveckla det lite. Annars trickträning :) Tips på något annat man kan göra? :)

Chilli10
0

#39 Ja, det låter ju vettigt det du skriver. Ska absolut testa med detta. Borde kanske sätta upp en lapp på dörren eller he instruktioner till de som ska komma till oss. Alltså att de inte får hälsa på henne. Skrev lite om det i #10. Men stärka självförtroendet behövs verkligen. På promenaderna brukar jag tex be henne hoppa upp o ner på bänkar o andra saker. Balansera på stenar. Brukar göra enklare spårövningar ute, och typ godissök inne. Kanske borde utveckla det lite. Annars trickträning :) Tips på något annat man kan göra? :)

Maja2
0

I övrigt tänker jag bara: stärk er relation :)  Lek, ha kul, ha massor med positiva saker ihop,

Att aktivera, skulle jag säga, kräver mer än ca 10 minuter varje promenad. Jag skulle förseslå riktad aktivitet, dvs när man enbart engagerar sig i att lära hunden nya saker, plus att jobba med saker som hon kan.

Jag tex…. tränar hundarna Minst en timme per dag enskilt. De är i olika faser i träning, men jag går ut med dem var för sig minst en timme varje dag där jag tränar lydnad med två av dem, och agility och lydnad med en.  Jag försöker hela tiden höja ribban, dvs att de ska lära sig Mer, Nytt, hela tiden utvecklas :)   Därtill att jag promenerar minst 2 timmar per dag med dem, där de springer lösa till största del, i terräng. Huvudsaken tror jag är att du engagerar dig i hunden och skapar starka band, LÄR hunden saker, LEK … Ha kul ihop :) :)

Chilli10
0

#42 Tack för dina tips! =) Tänker: jag önskar att jag hade liiite mer tid. Men får helt enkelt börja avsätta mer tid, så mycket jag kan.

Inne blir det trickträning varje dag iaf, och då tränar vi på nya saker just nu Bära, o sen sånt hon redan kan. Det märks att hon tycker att det är roligt. Ute blir det mer att vi går en promenad till en plats, tränar enklare lydnad (sånt som vi gör på kursen) typ sitt stanna kvar, följsamhet mm. Och sedan går hemåt. Men ska göra som du skriver o helt enkelt göra mer, leka mer och ha roligare :)

Maja2
0

:) Låter toppen, och jag tror åxå att man ska komma ihåg att man inte ska stå kvar på samma nivå, utan höj ribban vartefter, så ni inte gör samma sak hela tiden :) :)

Blir jättekul att höra hur det går för er :)

Chilli10
0

Ja, absolut! :) Haha, jaa jag hoppas att det går bättre ;) Och tack igen :)