Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1448 ggr
Minxis
0

Hunddagis

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag undrar lite till er som har er hund på ett hundagis eller känner kanske nån som har. Hur gör man på erat hunddagis?

Vad är det ni uppskattar, ogillar, känner trygghet med? Är det personalen som är viktigast eller är det hur lokalen är uppbygd?

Erbjuds det någon övrig tjänst som trimmning/bad eller kloklippning etc. ?

Arbetar på hunddagis och vet att vi har väldigt nöjda kunder men det kan ju finnas något som gör det ännu bättre. Vi vill ju att både hundarna och ägarna ska känna att det är perfekt.

SamanthaJones
0

Vi har vår Prins på dagis. Har tyvärr ingen annan lösning nu när jag började läsa.

Vi kollade runt på ganska många innan vi bestämmde oss. Det första som vi ratade så fort vi varit där hade hundarna i rum och de var fem hundar i varje rum så de kunde busa o göra vad de ville typ. Sen fick de vara ute en sväng per dag i en hundrastgård (en liten grussmätt) o sen in igen.  Vi valde bort dagiset då vi inte gillade tanken på att de skulle vara flera hundar tillsammans i rummen och att det var på tok för lite ute vistelse. 

Det vi tillslut valde fungerar som så att vi lämnar hunden till en av de som arbetar där på morgonen och då går den personen in med hunden till boxen där han får äta sin frukost. Efter två timmar så går de en koppelpromenad i skogen så hunden får göra sina behov.  Boxarna är både ute o inne så hunden kan välja själv vart den vill vara.

Under dagen är det 3 - 4 koppelpromenader och Prins får även vara med ute på gården under dagarna tillsammans med de som har dagiset, de växlar mellan Prins och sina hundar. 

Vi valde det stället mycket för upplägget med promenader, mattider och att hundarna får välja själva om de vill vara ute eller inne.
Sen att jag vet sen tidigare vem som har stället då vi är med o tränar på samma brukshundsklubb är ju ett plus (visste vi dock inte när vi ringde första gången)

Inget av de ställerna har erbjudit ngt extra som trimmning o liknande men alla dessa plustjänster tror jag är ett stort PLUS då det gäller att utmärka sig!
Jag har planer på att öppna ett hunddagis bara vi hittar det perfekta boendet och jag har sjukt mkt ideér! :)

Hoppas det gav lite svar på din fråga :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

[Asta]
0

Gandalf går på ett dagis där hundarna går i olika flockar. Han är just nu med tikar och valpar och när han blir stor kommer han att få vara i hanhundsgruppen. De har ett ganska stort utrymme inne till varje flock och så ett uttrymme ute också.

De går också någon promenad om dagen med hunden. Vet inte vad de gör i övrigt. Ska vara lite aktivitet också.

Finns olika tjänster de erbjuder, som kloklippning och så, men har inte kollat eftrsom vi gör allt sånt själva.

Gandalf älskar att gå till dagis och kan inte komma in fort nog, så det känns bra att lämna honom där.

Genom att umgås i en stor flock har han blivit betydligt mer öppen för att träffa och umgås med andra hundar vilket jag tycker är väldigt bra. Han får lära sig hundspråk och har uppenbarligen kompisar som inte vi känner till.

Minxis
0

Tack för svaret :)

Vi letar efter en ny lokal där vi kan ha en utegård faktiskt. Så det känns ju positivt.I Stockholm är det ju svårt att hitta ett sådant läge utan att det kostar miljoner eller ligger olägligt till, men vi kollar runt.

Jo vi har funderat på att göra om ena delen till "trimmningsdel" och då att en av oss ska gå på utbildningen. Ska man göra det ska man ju göra det rätt.Allting kostar ju tyvärr. men man måster ju sattsa för att vinna. Bara att erbjuda kloklippning kräver numera ett certifikat t.o.m

På erat dagis är det blandade storlekar?  får tikarna vara där när dom löper? måste hanarna vara kastrerade ?  Hur många är dom som jobbar på hur många hundar ?Hur är det med maten, är det egen som medtas eller äter hundarna "dagisfoder"?

Ja att ha hunddagis är absolut det bästa jag gjort för både mig och min tik :) ingen av oss har nog varit lyckligare tror jag. Det är ju inget man tjänar mycket pengar på men som tur är är ju pengar inte allt här i världen.

Om du ska öppna hur ska du ha det då. Boxar eller boxlöst ? Koppel eller bälten ?:)  Alla gör ju olika och vissa tycker bältena är hemska och andra älskar dom. Jag själv kan ju erkänna att jag är för bälten. efter att ha jobbat med båda delarna.

// MH

Minxis
0

# 2

Tack för svaret :)

Men kräver dom kastrering av dom könsmogna hanhundarna då? Om dom har alla hanhundar tillsammans så känns ju risken ganska stor för gruffande. Har faktiskt aldrig hört att man har haft hangrupper så det var ju intressant. Valp osv. har jag hört men inte just det.

//MH

[Asta]
0

På vårt dagis är det blandade storlekar. Tikar får vara där när de löper, ibland kan de få gå för sig själva dock.

Hanhundarna behöver inte vara kastrerade.

Vill man att hunden ska ha mat tar man med sig det själv så ger de hunden maten. Hundgodis ingår.

Jag vet inte exakt hur många de är som jobbar där. Har inte kollat.

Behöver vi byta dagis någon gång vill jag absolut att det ska vara ett sådant där hundarna går i flock igen och inte är i  boxar.

Minxis
0

Då kör dom som vi låter det som :) Har alltid funderat över dom dagis som har eget foder som dom ger. dom måste gilla att ha diarré hundar eller så är det lathet.

Med box menar du då flock-boxar eller enskillda box-burar ? bara så jag inte misstolkar dig :)

//MH

[Asta]
0

Vissa dagis, åtminstone förut, hade boxar där de hade två-tre hundar och så fick de vara där. Här har de ett stort rum där de är, men så finns det ett par boxar där de kan sätta in en hund som behöver lugna ner sig eller vara ifred.

Minxis
0

Jo det är kvar.  vi har boxar på mitt. Men vi kan ha upp till 10 hundar i en box fast vi brukar ha ungefär 6 - 8 stycken. beror ju på storleken på hundarna och om det är ett gäng med unghundar som ska leka eller om det är massa 10 åringar som bara vill ligga och ta det lugnt.  Sedan har dom sina små flockar i flocken och det är främst dom dom hänger inne med. sedan när det är promenad så är det stora flocken som gäller.

Em_
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har inte min hund på dagis, så jag har ingen koll på hur det funkar. En bonus grej jag hade uppsakttat är om en kunnig person skrapade tänderna.

Minxis
0

Tack för svaret.

Vi har tandskrapa och gör det på vissa hundar men mer som bonus just nu. Lite lunch fördriv sådära. Vet inte om man måste precis som med kloklippning att ha cet. för att få erbjuda som en tjänst dock.