Viltspår - hastighet?
Vi har hållt på med viltspår ett tag, från och till, men den senaste veckan har vi kört ganska mycket. Min vovve tar spåren utan problem så idag la jag in en vinkel för första gången. Första försöket gick sådär, han gick först åt fel håll och blev förvirrad, men hittade tillbaka efter ett tag. Vid andra försöket (ett kortare spår) tog han det perfekt, med vinkel!
Det jag funderar på är hastigheten. Jag upplever att han är aningen för "het". Kan det bero på att jag gjort det för lätt, att han (innan jag la in vinklar) lärt sig att det bara är att tuta och köra rakt fram? Samtidigt vill jag inte göra det för svårt så att han misslyckas…
När har ni börjat lägga in vinklar, och hur hanterar jag hans lite för höga hastighet?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har nyligen gått en viltspårskurs med en av mina hundar, och redan kurstillfälle nr två la vi in vinklar. Hur länge låter du spåret ligga?

#1 Okej! Om vi har haft uppehåll i träningen ett tag brukar jag låta det ligga i en halvtimme. Annars någon eller ett par timmar. Nu när jag la in en vinkel lät jag inte det ligga så länge alls, kanske 15 minuter. Jag är också sugen på att gå kurs men tyvärr fanns det ingen plats kvar (+ att jag har kursfobi, men det får bli en egen tråd om jag ska berätta om det!
). Berätta gärna lite mer om upplägget på kursen, kankse får lite ideér!
Ok :) Vi träffades 5 gånger. Första gången fick vi binda hunden vid ett träd och lägga ett rakt spår ca 25 m. långt. Hunden såg vad man gjorde. Spåret låg bara några minuter, sen fick man gå. Andra kurstillfället la vi ett längre spår, med En vinkel . Hunden fick vänta i bilen och spåret låg ca en halvtimme. Tredje kurstillfället la vi 200 m spår med två vinklar, spåret låg två timmar. Fjärde kurstillfället la vi spår åt varandra, 250 m långa, spåret låg två timmar. Sista kurstillfället las spåren ut kvällen före, och då fick man välja svårighetsgrad, flera vinklar, återgång, bloduppehåll.

#3 Okej! Då inser jag att jag gör det alldelles för lätt för min lilla krabat!
Det är svårt att hitta lagom svårighetsgrad! Klarade alla hundar spåren då?
Ja, alla hundar klarade :) Jag blev förvånad faktiskt. Två i gruppen hade gått viltspårskurs förut, och för mig var det första gången jag la spår överhuvudtaget åt min hund. Men det gick hur bra som helst… det var ju en del teori åxå naturligtvis, om spårkärna och vind osv. Men mest handlar det väl om att lära sig att läsa sin hund.
Ja, lägg lite svårare spår. Långa och med nån klurighet, var noga med att snitsla :) och sen när du börjar gå med hunden, låt hunden verkligen jobba. Vad jag däremot inte skulle göra, är att köra flera spår efter varandra.

#5 Jag ska köra på det, längre och svårare! Vi brukar inte ta flera spår åt gången, det har bara hänt vi några tillfällen. Idag kändes det bra att ta två eftersom det sista gick klockrent! Det är fantastiskt att se lyckan hos hunden när den hittar klöven och stolt får bära den hem!
Ni fick inga tips på hur man bäst dämpar en "het" hund, eller är det så enkelt att han kommer bli dämpad när spåren blir svårare?
Ärligt talat så minns jag inte vad som sas kring det…. la det inte på minnet eftersom min hund var snudd på seg … så jag har inte de bekymren … men prova gör det svårare och längre, och se om det hjälper. Samt att låta det ligga längre, så att dofterna kryper ner i marken och inte fladdrar runt i luften så mycket :)

#7 Toppen! Tack för tipsen! 

Varför så rädd för att hunden ska misslyckas? Hundar gillar att få utmaningar och viltspår är relativt lätt för hundar. Lite som att följa en stig genom skogen. Om vi ska ha det som liknelse. Med andra ord det är lätt att det blir tråkigt att gå längst denna stig om det aldrig händer något spännande. När jag gått kurser och hållt kurser så lägger jag in vinklar i stort sätt omgående. De kan få ett första spår på 50 m och nästa spår vi lägger kan vara ca 150 m inkl vinkel/vinklar.
Sedan får man fortsätta att försvåra för hunden om man ska få den att hålla intensiteten och intresset uppe. Det är ett vanligt fel med faktiskt all hundträning att man sällan utmanar hunden och testar dem genom att göra det svårare. Det finns ingen risk i att utmana en hund i spåret/övrig träning för lyckas den inte så har den ju heller inte gjort något fel. Då är det bara att förenka och köra på och vänta ytterligare några gånger innan man testar igen.
Det finns massor att göra i viltspåret. Gör bloduppehåll, skankuppehåll, klipp en hudbit av skanken och lägg kvar i spåret, gör återgångar, vinklar, variera underlag, variera väderlek osv osv…ju mer sådant här man gör desto mer noggrann går hunden och ju roligare har den i skogen.

#9 Det är sant, det enda som händer är att man får göra det lättare nästa gång!
Tack för tipsen!
Ska verkligen försöka få tummen ur och börja gå lite kurser…Det behövs!