Hunddagis!
Nu är min hund så stor så hon ska få börja några timmar på dagis för att vänja sig. (blir bara 1-2timmar 3 ggr i veckan för att vänja in henne då hon inte riktigt gillar förändringar)
Men jag har en undran, om en annan hund skadar min hund under tex lek när hon är på dagis, vem står då för kostnaderna?
Det borde stå villkor och vilket ansvar respektive part har i det kontrakt som hunddagiset upprättar med dig.
//Lina
Det beror på vad för kontrakt du har med dem.
Men vanligast är ju att det går genom försäkringsbolaget.
-Olyckor händer, så jag vet inte om det är ett Krav att hunden ska vara försäkrad..

Oftast är det så att dagiset står för kostnaden om de brister i sin tillsyn. tex släpper ihop främmande hundar eller gör uppenbara fel i sin hantering av hundarna.
Men annars är det hundens försäkring som går in, därav är det så viktigt att hunden är försäkrad. Även att man gärna har en drulle försäkring ifall ens hund springer ut framför en cyklist som skadar sig rejält. Då står Du som ansvarig och då är det skönt att ha en försäkring i ryggen.

Var noga med att läsa igenom kontraktet Du bör få från dagiset. Där ska såna här saker tas upp.
Lycka till!

Var noga med att läsa igenom kontraktet Du bör få från dagiset. Där ska såna här saker tas upp. Lycka till!
Det är försäkringen på hundarna som går in. Hunddagiset är bara skyldiga att stå för det om dom ex. skulle ha hetsat hundarna eller om din hund får en skada av personalen.
Men kolla upp i kontraktet om du har ett. Är så många dagis som inte kräver att alla hundar ska vara försäkrade eller för den delen har kontrakt ens. Sedan att dom inte ens har tillstånd från länstyrelsen osv. Är hemskt vanligt och händer det en olycka så blir det mest tråkiga för hunden och ägaren.
så kolla
- försökringskrav på hundarna
- dagistes regler i kontraktet
- hör hur många gånger dom har haft länstyrelsen där (det brukar märkas på svaren om dom ens haft kontakt med dom)
Olycker händer även på dagis mellan hundarna helt klart. Även dom bästa vänner kan ju ryka ihop när det kommer till hirarkin, men är ju som med människor. Dom låter ju oftast mer än vad dom gör skada.
Hoppas allt går bra och att det är ett gediget hunddagis. Är det det så har du inte mer att vara orolig för än en förälder till ett dagisbarn :)
// M.H från TreTassars Hunddagis