Koppelträning
Vi har en valp som är 15 veckor som vi tränar lite varje dag att gå i koppel men han kan stundvis bli så busig och ska bita i skona och hoppa när mina barn promenerar med honom med mig gör han inte det men vad skulle vara bäst att ha på honom när barnen promenerar med honom så att dom lättare kan korrigera honom? Nu har vi sele eller halsband men har även läst om nosgrimma under inlärning men blir lite osäker eller kanske kryssele men hur funkar dessa?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur gamla är barnen? Jag tycker personligen att det är de vuxna i familjen som ska ta hand om träning, givetvis ska barnen åxå vara med, men att skaffa hjälpmedel typ nosgrimma på en valp, för att barnen ska kunna korrigera, tycker jag är fel väg att gå.
En valp är en valp, lär den med positiv förstärkning, korta stunder i taget, med endast belöning. Ha valpen mycket lös och lär den följsamhet genom lek och kontakt.
Lycka till med valpen! :)
Hej! Vänd på det lite, en så ung valp ska inte ha massa hjälpmedel utan en bra sele så att det spar nacken. Belöna rätt beteende och hindra bara valpen och lugna den när det går för vilt till. Barn ska bara rasta och vara med en så ung valp under överseende av en vuxen. Blir valpen uppspelt tar ni över och när valpen är lugn och lite trött kan barnen få ge en kort stund och ge godibitar när valpen går fint. Att tugga är lugnande. Tex om valpen blir uppspelt och biter i koppel eller skor så lär ni barnen att bara vända ryggen till, igen och igen tills valpen slutar då är det lugnt beröm som gäller. Leker de med valpen och den biter för hårt, ja då upphör leken och ni kan prova igen senare. Detta lär sig valpen väldigt fort.
Barn och hundar ska alltid hållas under uppsikt. Låt valpen ha en bra hörna och se till att den får var ostörd där och sova tills den vaknar själv. Lek inte massa stressande lekar som att kasta bollar och pinnar. Lär speciellt barnen att hundar blir stressade av detta och lär dem bra lekar istället som att gömma leksaker och sedan låta valpen leka, gömma godis ute eller inne, lägg godis i toarullar och knyckla till.
Ju mer lugna aktivieter och att ni belönar lugn så kommer ni få en lugn och trevlig valp. Då behöver ni inte korrigera valpen utan bara hindra och lugna. Använd heller inga hjälpmedel som gör ont tex strypkoppel av olika slag och ta aldrig i hunden så att det gör fysiskt ont, det behövs inte det går utmärkt att ta i hunden ändå så att den förstår att nu räcker det, nu får du lyssna. Gå en bra valpkurs och lär eran valp vad nej ska betyda dvs att den ska ta ögonkontakt med er och fråga vad ni vill istället. Har ni inte tid eller råd så ta en privatlektion och gå igenom det viktigaste. Hundar och valpar kan inte förstå människo språk ni måste lära in vad nej betyder. Lycka till!
#2 Hej, jag tycker att Dogg skriver jättebra råd.
En så liten valp tycker jag aboslut inte att ni ska korrigera, ha nosgrimma på eller lämna över ansvar för till barn.
Träna med godis och lek så att det blir roligt att gå fint och göra som ni vill. Sen när valpen har lärt sig det och barnen hur de ska hantera och belöna hunden på rätt sätt kan den gå ensamma med den.
#2 Ger bra råd och tips :)
#2 Tack för mycket bra tips. Mina barn är 9 och 14 år, den yngsta flickan går inte själv med hunden men äldre tjejen vill lära sig att göra rätt från början och vill gå själv kortare promenader samt ta med hunden i skogen och skogen brukar uppskattas mycket och då sätter hon valpen i spårlina i skogen och sele och det funkar jättebra han lyssnar på inkallning och följer bra men sen på hemvägen är han oftast inte alltid hoppig och vill bita i byxbenen men vi ska testa att stanna och bli tråkiga när han gör det så får vi se hur det går. Annars så är han som valpar är fulla av energi och sover sen helt plötsligt :D Vi får fortsätta med halsband och sele som vi har på honom nu och bli tråkiga när han blir för busig helt enkelt 
Hej, tänkte på en sak till när jag läste trådstartarens svar. En valp ska inte gå långa promenader utan korta svängar där valpen bestämmer tempot. Hellre ta bilen, cykelkorg eller bära den till olika miljöer och bara strosa runt. Sitt still långa stunder, låt valpen om det går själv gå runt och undersöka, ibland är det bra att träna valpen att nu får du ligga och titta. Det låter lite grann som valpen är övertrött på vägen hem från skogen och då beter sig valpar just så. Vill dottern ta med valpen till skogen så säg till henne att hon inte ska gå mer än 15 min sammanlagt utan ta långa pauser ofta och låt valpen i sin egen nosa runt. Öka sedan litegrann för varje månad som valpen blir äldre. Annars får man lätt en övertrött valp som har svårt att varva ned. Har du en liten hund är en ryggsäck perfekt första månaderna då kan man vara ute i flera timmar bara man ser till att valpen får en ostörd sovstund någon gång under den tiden. Släpp ner den då och då och miljöträna i alla olika slags miljöer.
Läs gärna och se cd skivan som finns till boken kontaktkontraktet av Eva Bodfäldt, cd skivan är också bra för barnen som kanske har svårt att orka och förstå hundböcker. http://evabodfaldt.com/webbshop.asp. Lite längre ner på sidan hittar du boken, handledningen och cd skivan!
Lycka till!
#6 Tack för många bra tips. Har funderat också på att om det är så att han blir övertrött, dom brukar vara i skogen 30-40 min totalt med den lilla promenaden hemmifrån inräknad men vi ska kanske ta bilen upp dit nästa gång och ta med en termos med varm chocklad och korv att grilla eftersom det finns en härlig grillplats där så blir det inte så lång och tröttsam bit för den lilla att gå. Tack för tipset om boken och cd skivan!