Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1165 ggr
[ElisiaJohansson]
0

Frågor

Skydd

1.Om man vill att hunden ska skydda en om någon anfaller, men inte går kurs, hur går man tillväga då? Eller måste man gå kurs?

2.Finns de några övningar man själv kan göra hemma?

3.Finns de på nåt sätt man kan testa om hunden faktiskt skulle skydda?

Agility

1.Vad för övningar kan man göra hemma med hunden? som förberedelse inför tävling?

2.Om du har eller vill rita några olika hinder kombinationer så får du gärna lägga upp dom här :)

Lydnad

1.Ska man gå kurs innan man börjar tävla, eller kan man träna själv hemma? Vad ska man då träna på?

2.Hur får man hunden att fokusera på "mig" och inte de andra hundarna?

3. Vad ska man tänka på inför/på tävling? Nämn de viktigaste som man ska veta. Typ regler, signaler från dommaren osv.

Aussie

1.Jag ska skaffa en aussie och tänker träna: sök/spår, agility, lydnad, rallylydnad och såklart massa cirkuskonster. Kanske även skydd. Räcker detta för en aussie? (Ska även tävla i lydnad/rallylydnad och kanske agility)

När du läst mina frågor undrar du kanske varför jag inte går p kurs. Jo just nu bor jag på ett behandlingshem och ska snart ut i lägenhet. När allt fallit på plats kommer jag gå kurser :) Men sålänge vill jag gärna ha svar på dessa frågor. Tack :D

(Kanske återkommer med fler frågor om jag kmr på nåt XD)

[ElisiaJohansson]
0

Kom på en fråga till, vilken sida ska man vara om hunden på agility?

[ElisiaJohansson]
0

Är de seriöst ingen som kan svara på en enda fråga :S?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag önskar att jag kunde svara på Alla dina frågor, men det känns lite komplext. Det låter som att ribban är satt ganska högt, och tex skydd tror jag inte att man ska ge sig på bara Sådär på egen hand.

Lydnad kan man läsa sig till rätt mycket, finns många bra böcker, samt klipp på youtube, likaså agility, men jag rekommenderar kurser.

Du frågar på vilken sida om hunden man ska vara på agility?  Hunden ska klara av att vara på både höger och vänster sida, både bakom och framför.

Har du som ambition att tävla så ligger det ju en bit bort gissar jag. Ska du skaffa valp eller vuxen hund?

[ElisiaJohansson]
1

Ok tack. Valp ska jag skaffa :P

Noa-Nisse
0

#1, vilken sida som helst! Hunden ska klara av att du är på både höger sida, vänster sida, framför och bakom.

Agility
1. Det finns väl inget du kan öva på precis inför en tävling. Du tränar ju (oftast) på träningar för att kunna tävla.

2. det kräver träning, träning, träning. Man kan träna in det genom klickerträning. Men det faller sig oftast naturligt för hunden att vilja vara med ägaren när det är agilityträning eftersom det är med ägaren som det händer roliga sajer. Springer hunden bort till någon anna hund och ägare blir den iallafall hos oss bortschasad (stavning?) och det är ju inte kul alls.

3. När du väl går kurs så bör ju instruktörerna förhoppningsvis gå igenom alla regler och "att tänka på"

Men allmänna saker du ska tänka på är väl:

* håll dig nära startfältet för det kan hända att numret innan dig har hoppat ur den klassen vilket betyder att det är din tur att köra.
* att inte starta innan dommaren har blåst i visselpipan. gör du det blir du diskad
* att inte röra hunden på banan samt att hunden inte får röra dig heller
* Att hunden ska vara "naken" inga halsband/koppel
* inget godis på banan eller leksak.
* Visar dommaren en knuten hand får man en vägran, visar dommaren en utsträckt hand visar det fem fel. Efter tredje vägran blir du diskad. Dommaren visslar i visselpipan om du blir diskad.

* tänk på att hunden ska ha en någerlunda lugn plats att ligga på under den tiden som han/hon inte tävlar.
*** ha med vatten.

**Finns ju hundratals andra saker att tänka på plus andra regler men det är några iallafall. De andra frågorna får någon kunnit om det svara på.

Lycka till med din valp :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Maja2
0

Då är ju tävlingar rätt långt borta, men skaffa så mycket kunskap som möjligt innan du skaffar valpen, så du vet hur du ska göra :)

pius314
0

Eftersom jag inte tävlar med min hund så tänkte jag att nån annan kanske kan svara, men du kan få min syn på saken hur som helst.

1, skydd är ju en jättegrej att träna/tävla med sin hund. Tror de flesta hundar har en instinkt men att få utlopp för den på ett bra sätt kräver  väldigt mycket både av hund och förare. Skulle inte rekommendera att prova själv. (men jag håller som sagt inte på med det själv)…

2, Agility. finns ju massa grejer man kan träna på själv, typ hoppa genom däck, tunnlar mm (man kan köpa hinder på typ Rusta). Men för att få koll på alla regler osv så är det nog bra att gå en kurs, eller gå på en massa tävlingar och suga åt sig input innan man försöker själv.

3. Lydnad, det är ju liksom en tävlingsgren som skiljer sig jättemycket från vardagslydnad, men kanske kan börja med att låna en bok på bibblan eller så…

Angående om aktiviteterna räcker för en Aussie, så tror jag att om du ska köra allt det där så kommer du köra helt slut på hunden… sen är väl inte Aussie en utpräglad skydds/spår-hund utan har sin bakgrund i vall/vakt men det kanske kan gå att träna för det…

Visst kan man ha höga ambitioner för vad man ska göra/klara av med sin hund men jag tror att det är bra att ta det lite steg för steg. Att kasta sig ut i tävling utan att riktigt ha koll på vad det innebär tror jag bara blir tråkigt både för hund och förare…

När du väl fått lägenhet, hund och ni har lärt känna varandra kommer det säkert att lösa sig vilken sida h*n ska vara på i Agilityn…

Lycka till!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
pius314
0

tillägg till #7, satt och plitade på mitt inlägg när de andra bra råden kom in…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Mischa
0

Skyddet är inget du skall ge dig på om du inte har för avsikt att ha en tävlings/tjänstehund.

I sverige har vi strikt hundägaransvar dvs du är skyldig till allt din hund gör, det sista man vill ha är en hund som kanske är felaktigt tränad eller missbedömmer en situation och tar till tänderna, du kan med andra ord bli anmäld om din hund biter.

≧◔◡◔≦

[ElisiaJohansson]
0

Tack för alla svar :)

#7 Ska inte träna alltså jätte aktivt med allt utan satsa på lydnad/rallylydnad mest och sen små träna de andra i vardagen :P Så jagtror abolut inte jag kör slut på hunden. Och de här med sår menar jag att lägga lite spår i trädgården eller i skoge, inget avancerat:P