Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 881 ggr
AnneN
0

Extrem avel

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Malin-A
0

måste jag se.. bilden på schäfern där nere på sidan ser ju helt skev ut.. ser inte alls hälsosamt ut.. =/

Mischa
0

Tycker artikeln är överdriven, visst finns det raser med problem, men att påstå att hela schäferrasen är sönderavlad är att överdriva. Det finns uppfödare av sk. bruksschäfer som går efter prestation och inte utseende.

Efter att ha läst rubriken trodde jag att det skulle handla om felfärgade hundar som avlivas? vilket också oftast överdrivs….

≧◔◡◔≦

Malin-A
0

#2 självklart finns d dom som är seriösa och ser till hundens prestation och utseende.. får väl se vad dom säger ikväll.. sen får man ha i beaktning att det är ett debattprogram som vill skapa intriger o diskussioner..

AnneN
0

Ska bara påpeka att artikel är från 2006…

#2 Tror inte dom menade att exakt alla schäfrar är sönderavlade, tror mer att dom menade att dom lågstälda "utställnings"schäfrarna är sönderavlade inte den sk bruksschäfern med den raka ryggen

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Dom här schäfrarna som dom visar är defenetivt sönderavlade…fram för fler bruksschäfrar med raka ryggar.

AnneN
0

Håller med Lotta

_**/Mvh Anne

Mischa
0

fast en bruksschäfer behöver inte rak rygg, avlar man bara på hundar med raka ryggar är man ju inte bättre än dom som avlar på utseende åt andra hållet.

En bruksschäfer kan jobba oavsett hur den ser ut, eller tvärtom…

det kan se ut hur som hellst, bara den kan jobba.

≧◔◡◔≦

kerstinjoh
0

#7 nu förstod jag inte riktigt vad du menade?

Faxlin
0

#7: En bruksschäfer kan jobba, ja. För ser den inte ut på ett visst sätt ochh åller sig inom ramen så kallas den inte bruksschäfer. Men det är så att ordet bruksschäfer inte finns egentligen. Vi har bara en schäfer. Tyvärr har det varit så att man varit tvungen som uppfödare att framhålla om man avlar på räkstjärtar eller inte. Och då kom det i folkmun in bruksschäfer och utställningsschäfer.
Men ärligt talat börjar de bruksschäfrar som finns nu se ut som utställningsschäfrarna gjorde för 15 år sedan.
Detta är skrämmande då det betyder att utställningsschäfrarna idag har passerat räkstadiet och gått vidare till en kälkbacke utan dess like. Dessa stackars schäfrar som nästan går/står på hasorna.
Det är ett resultat av den extrema aveln. Sedan får man säga vad man vill.

Om inte schäferägarna börjar reagera och avla med andra mål kommer schäfern gå en kattastrofal framtid till mötes.
Att få tag på en vanlig hederlig bruksschäfer med stamtavla idag i Sverige, det är inte lätt.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

PollyBoffin
0

#9 Vita herdehundar? (vita schäfrar?) har väl rakare ryggar? Eller är jag helt ute och cyklar nu… Jag tycker rakryggade schäfrar är väldigt fina jämfört med kälkbackarna (måste berätta för min vän om det smeknamnetGlad)

Mischa
0

#8 det jag menar är att utseendet formas ju efter ändamålet hunden avlas för, en schäfer som inte har extriör för att arbeta får heller inga bra bruksresultat.

≧◔◡◔≦

Mischa
0

#9 bruksschäfer har väl blivit mer utav en benämning på hundar från arbetande linjer, speciellt sedan svenska bruksschäferföreningen dök upp också.

Men jag tycker många snöar in sig så på att hunden skall ha rak rygg att man lätt glömmer övriga kriterier.

≧◔◡◔≦

AnneN
0

Orsaken till att jag vill ha en schäfer med rak rygg är att jag tycker att dom är så otroligt mkt snyggare

_**/Mvh Anne

Malin-A
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min bebis e fin… =D

Faxlin
0

#10. Du har rätt att den vita herdehunden är rakare i ryggen. Och de var även rakare i ryggen när de var oacepterade som schäfer. Anledningen är att de inte har avlats lika hårt och dumt om du frågar mig. Då vit är den färg som inte acepteras inom schäfern så avlades det inte på dem heller. Jag hoppas att de som nu föder upp vit herdehund tänker längre än vad schäfer uppfödarna har gjort.

#12. Ja, jag vet att det har blivit en benämning på dem. en som också blir mer och mer acepterad.

Anser nog som många andra att den raka ryggen inverkar på deras arbetande kunskaper. Eller mer kanske bristen av det. De har helt klart visat sig att de med kälkbacke inte klarar sig lika bra i bruksproven. Men det är klart sätter du tio kälkbackade ryggar i samma brukstäcling så klarar de sig bra. Allt är relativt.

Audiatur et altera pars

kerstinjoh
0

"Men jag tycker många snöar in sig så på att hunden skall ha rak rygg att man lätt glömmer övriga kriterier."

Varför stenhårt avla på något som sannolikt kommer att medföra mer skador???

AnneN
0

Anser att man ska bara avla på hundar som är 100% friska både fysiskt och psykiskt oavsett ras

_**/Mvh Anne

Lotta
0

Malin! Han är underbart fin Lussebullen, vill också ha en schäfer. Satt faktiskt och tittade på blocket igår och hittade en annons om långhåriga kraftiga valpar…men tyvärr var dom utan stamtavla och jag vill ha en med stamtavla den här gången =))

CamillaAndersson
0

Om du hör med olika kennlar, så brukar det ibland bli välpälsade valpar i kullarna. Vet inte vart du bor, men Gråmanns i Herrljunga hade visst en välpälsad tik kvar.

Lotta
0

Jag bor i gävle…jag lär vänta åtmistonne tills efter semestern, fasen också vill ha en nuuuu. Men vi har inplanerat så mycket under semestern så det är dumt att skaffa en då. Och till hösten börjar jag på ett nytt jobb och där kan jag ha valpisen med mig, så jag får väl lov att lugna mig Skrattande Men tack så hemskt mycket för tipset =)

Faxlin
0

#20: Nytt jobb? Vaddå? Varför har du inte skvallrat till mig?

Audiatur et altera pars

kerstinjoh
0

vad ska du göra till hösten lotta?

Malin-A
0

men Lotta då, nytt jobb?? vadå fölr jobb?

Lotta
0

Jag ska jobba som administratör på en liten slipfirma…mitt ex är personalchef där :)

kerstinjoh
0

Vad skoj!

Lotta
0

Ja jag hoppas att jag snart kan börja jobba…åtminstonne direkt efter semestern, det ska faktiskt bli skoj =))

Faxlin
0

Ohh, och så fixar du inte jobb åt mig. Taskmört :-)
Men jag är så glad att du fått ett annat jobb.

Audiatur et altera pars

ChatNu
0

#14 Ååå!! Lusse bullenKyss
Ja, han är jättefin din lille LusseGlad
Schäfern i vissa fall har ju avlats fram för att knäa ordentligt & den ``gamla ´´ typen är ju mer human:
Hoppas att trenden vänder för denna fina ras & jag tror att de flesta avlar på vettiga hundar. Men ibland så dyker dessa extrema hundar upp & det är ju tråkigt.

//Maria

Lotta
0

Tack Åsa…det ska faktiskt bli skoj. =))

Mischa
0

#16 om man skaffar schäfer skaffar man väl hunden efter bruksegenskaper och inte baserat på hur den ser ut? oavsett räkrygg eller rak.

det menade jag.

≧◔◡◔≦