Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1154 ggr
Zabbio
0

Cykla med hund

Jag tänkte börja cykla med Kiro.

Mest för att jag är trött på den enda promenadvägen vi har här och det är för långt att gå till skogen, för nära att köra bil men lagom att cykla. Plus att jag kan behöva lire extra motion :P

Så frågan är vad jag bör tänka på? Kiro kan vara lite  nervig av sig men har en ba grundlydnad för övrigt, drar inte, stanar när han ska osv. Jag är lite rädd att han ska ''skvätta runt'' och trassla ihop sig med cykeln så det får ju bli en lite långsam invänjning även om jag tror att stissigheten lägger sig när han får trava på i ett för honom normalt tempo. (När vi är ute och går är han mest stissig när han ska gå fot lös och han tycker att jag är långsam.. jag stannar nämligen så fort han går före mig och då måste han backa tillbaka i rätt position innan han (jag) får gå igen och det tycker han är lite jobbigt, han vill helst springa NU.. hehe..

Jag tänkte börja med att ha hnom lös och vänja sig vid cykeln, så småningom kommendera fot kortare bitar och belöna med godis när han går rätt, inan ag sätter koppel på. Bor på landet så jag har i princip otraffikerade grusvägar att öva på och grundlydnaden är som sagt bra - han sticker inte och han håller fokus på mig även när han blir så uppspelt att han knappt kan stå still.. :P Men för att komma till den roligare skogen måste jag ta mig förbi liten bit asftalterad villahus gata och där vill jag ha koppel. Finns ju så mycket hundar, katter och annat för att inte tala om folk som kan bli nervösa av en stor, lös hund..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Chilli10
0

Tänka bara på att fot när man cyklar är ju egentligen fel sida. När man går "ska" ju hunden vara på vänster sida. När man cyklar ska hunden ist vara längst från trafiken (om det nu finns någon trafik ;) så då blir det ju på höger sida. Och oavsett om det inte är trafik där man gör det i början kan det vara bra att lära hunden så om man nu skulle cykla på mer trafikerade vägar i framtiden :)

Fast det stämmer ju bara om man lärt hunden att fot är vänster sida, hoppas du förstår hur jag menar ;)

Annars är det ju bra om man vänjer hunden vid cykeln genom att gå med cykeln innan :) Så gjorde vi när vi Chilli skulle vänja sig vid den.

Har sele när vi cyklar, för att miska risken för kraftiga ryck vid halsen om hunden tex skulle tvärnita av någon anledning.

Zabbio
0

Att gå med den är ju en bra ide :)

Jo.. vi får se vilken sida det blir på. Visst är det klokt att ha honom på rätt sida.. men det innebär en  hel del extra jobb. Med tanke på hur lite trafik det hndlar om så får han nog fortsätta gå på fel sida. Vi får se hur konstigt det blir för honom om jag sätter honom på höger sidan när vi sen kopplar.. han är inte jätte-inkörd på att fot är vänster men kommer nog välja den sidan ändå när jag cyklar löst med honom i början. I värsta fall får väl jag cykla på fel sida om jag någon gång cyklar med hund där det är relativt trafikerat.. men vi får  se. Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det :)

[Asta]
0

Jag har haft två olika hundar som jag cyklat mycket med. Inte för någon av dem har det varit något konstigt att man är på höger sida när man cyklar och vänster när man går. De verkar fatta att det är olika situationer. Behöver man ett kommando kan man ju säga "cykla" eller något när man ska gå på höger sida.

Zabbio
0

Vi får se hur det går.. :) Jag tror att habn håller sig på höger sida om jag sätter koppel på där, han är inte helt inkörd på vänster sida och dessutom blockar ju cykeln vägen. Men ag vet inte om jag ill krångla till det i början när jag kör med honom lös för att vänja honom..

Och den andra hunden är helt inkörd på vänster sida. Det går inte att a henne kopplad på höger sida,  så fort hon får chansen smiter hon bakom en och dyker upp på vänster sida igen.. (detsamma gäller om vi åker häst o vagn eller rider) :3 Så om jag cyklar med henne får det nog bli på den sidan ändå. Fast hon är så mycket lugnare och tryggare i sig själv att jag inte är särskilt orolig över att ha henne närmare bilarna. Bra reflexer så att hon syns, sen kommer hon inte hoppa ut eller reagera på något om jag säger ''fot'' och cyklar vid vägen. Men som sagt räknar jag inte med att röra mig där det är speciellt trafikerat, jag vill mest ha full koll på dem med tanke på andra lösa hundar och människor den sista biten.

Zabbio
0

Hihi! Han vart jätteduktig! :P Och tyckte det var super kul!

Jag försökte göra pulka-hund av hono i vintras, det gick inge bra. Men kunde inte låta bli att testa om ''dra'' funkade med cykel efter att han fattat poängen med ''fot'', ''shhhh'' (sakta/lugna dig) och svänga m.m.

Jädrar vad han drog! och jätteduktig på att sakta av igen så fort jag sa till! Drog inte alls mycket, bara några meter eftersom jag hade halsband på (visserligen ett tjockt halsband men ändå Skäms)men han tyckte att det var superskoj! Så nu ska jag försöka hitta en vettig sele som inte skaver över bogarna, stryper honom eller är ivägen.. :P  Tänker nåt i stil med slädhunds-sele fast om jag inte hittar nån till ett hyfsat pris så syr jag nog nånting själv..

Men super, super super kul! Och äntligen får han ett ''jobb'' också, tror han har saknat det..

Tror att cykeldrag är ett bra sätt att träna på, den är lätt att dra och jag kan ju avgöra precis hur mycket han ska dra eller om han ska få vila, efterasom jag cyklar själv. Så det kan ju bli ett lagom träningspass i början att bara springa med på lilla rundan och dra kanske 10-20 meter, och sen gå fot igen :)

Zabbio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det blev till att sy en sele :) Hade grejjorna hemma, tittade på bilder online och sydde ihop en efter det..

På nåt sätt blev den lite för kort och lite tight med remmen från nacken till bakom armbågen, hade jag gjort om det så hade jag lagt den lite längre bak. Men överlag tror jag nog att det är en aldeldes utmärkt sele till lite fritids drag.. att den är liiite kort gör nog inget med tanke på att drak punkten är så högt upp (ryggen behöver inte avlastas eftersom där inte hamnar någon tyngd) och efter att ha kollat noga så är jag säker på att den tighta remmen inte hindrar rörelsefrieten något, och vikten läggs i ''Y''et längst fram, som jag fodrat med tjock renpäls :)

Det borde ju åtminstone funka för oss :P

(ja.. han ska badas imorgon när de plöjt ner gödslen på fältet.. innan dess är det inte lönt.. x) )

Chilli10
0

#5 Vad roligt att det gick bra och att han tyckte det var kul! :D

Zabbio
0

#7 Ja, var inte alls beredd på att allt skulle funka så direkt :P

--

Kunde inte låta bli att prova selen utan cyklade lite med den också. Fungerar aldeldes utmärkt; han ''lägger'' sig i den när han drar, istället för att dra upp huvudet och resa sig lite som med vanligt koppel. Nu var det ju inte tungt eller så värst länge så han la sig ju inte i den som en weightpulling hund precis, men arbetade igenom med kroppen på ett bra sätt och var glad och nöjd :) Fick trava en liten bit och galoppera lite, otroligt vad lyhörd och smart han är helt plötsligt.. han gillar nog detta! Fast jag måste ju vara liiite försiktig, blir nog att ta det väldigt lugnt och imorgon så att han inte får för mycket träningsvärk.. :3

Provade med vår andra hund också, men hon är aldeldes för väluppfostrad och vägrade gå emot selen, så någon draghund blir hon nog inte :P Fast det är bra egentligen, då behöver jag inte ha så mycket fokus på henne när jag cyklar med dem till rastskogen.