Uppfostra andras hundar?
Hej!
Jag har ett litet moraliskt dilemma. Jag är ofta hundvakt åt två underbara inte så små vovvar (en labrador och en golden). Familjen som äger dem köpte dem bara för de tänkte att en hund skulle vara en fin accesoar till deras redan fina Svenssonliv. Hundarna har nu tagit över huset, de skäller konstant och styr hela familjen. Jag har försökt diskret att säga saker som att "hundar mår inte bra av att tro att de är flockledare" etc. men de verkar inte bry sig riktigt.
I somras vaktade jag dem en hel vecka och då testade jag många av Caesar Milans små trick, inte låta dem gå före, inte välja väg, få ordentligt med motion osv. Efter en vecka var de som helt nya hundar! De var lugna, skällde knappt alls och var helt undergivna. Familjen noterade detta men fortsatte såklart inte med tricken och hundarna är nu lika olyckliga som innan. De har även en kanin som far illa. (den är själv ute hela året om och får sällskap högst en gång i månaden samt lever på pellets, hö och sallad)
Är det att trampa för mycket på deras tår om jag fortsätter tjata om detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om du trampar dem på tårna kan bara DE säga. En del känner sig väldigt lätt kränkta, medans en del tar åt sig kritik och anammar den. Frågan är hur mycket de egentligen tar åt sig, när du faktiskt sagt det förut?
Ja, det är ju det som är frågan. Jag har sagt en del direkta saker till dottern i familjen, som är den jag lärde känna först, men hon är helt bortkommen när det gäller djurskötsel. Hon visste t.ex. inte att det är olagligt att inte ha två kaniner ihop! Hon verkar inte alls bry sig. Jag har försökt med lite haövdiskreta saker till resten av familjen typ: "du kan ju testa det här" när han skäller osv. men de verkar inte ta åt sig alls. Finns det något mer man kan göra eller ska jag bara se de stackrarna lida? :( (med lida menar jag tvingas ligga inne hela dagarna på en jätteliten yta och få en snabbpromenad runt kvarteret när blåsan krisar)
Varför inte tala klarspråk?
med de vuxna i familjen alltså :)

Jag håller med Maja2! Tala med de vuxna i familjen och ge dom tips och råd.
'Måste bara inflika att det inte ens är olagligt att inte ha 2 kaniner ihop. Det finns ingen lag på det då kaniner inte är flockdjur :)'
Jag hade inte uppskattat att nån "fostrade" eller satte egna regler för min hund bakom ryggen på mig, speciellt inte med metoder kommer från en källa jag inte gillar.
Ta upp det med hundägarna och även hur du går tillväga, tycker dom det är ok så visst, för nog är det bättre för hundarna om samma regler gäller hemma hos dom också?
ang kaninen låter det som ett fullgott liv för en kanin så länge den har en vinterbonad bur finns inget som strider mot dom regler som finns, dom får vara ensamma och trivs ibland bäst ensamma eller vad är det som är problemet?
≧◔◡◔≦
Håller fullständigt med #6!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#6 De har inga egna regler för hundarna, de säger bara att de ska vara tysta när de skäller, inget mer. Och jag måste sätta upp egna regler när jag har dem annars funkar det inte, t.ex när de sätter sig och vägrar gå en meter till om jag inte går dit de vill.
Ägarna uppskattade deras nya betéende stort men visste inte hur/orkade inte hålla kvar reglerna. Jag berättade såklart hur jag agerat med dem under veckan.
#5 och #6, sedan 2009 är det olagligt att bara ha en kanin. Står i nya lagboken precis under det om marsvin. Att ha en ensam kanin räknas alltså som djurplågeri. Men nu handlade tråden om hundar!
#8 alltså va? I L80 står det ju fortfarande "Allmänt om hållande av kaniner och gnagare 1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp" och "Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt."
Var kan jag läsa om att det är olagligt? källa tack.
- Mvh Emma
Men är det inte ojuste mot hundarna att sätta regler som inte kommer hållas av alla?
Är det verkligen så ohållbart när hundarna inte har regler att följa? eller är det helt enkelt så att vad som spelar roll är att dom får uppgifter.
Och nej, det finns inga lagar om att kaniner måste sitta i par, det finns däremot allmäna råd L80 som det bla står "Kaniner bör hållas i par eller grupp, när så är möjligt." det är inget krav.
≧◔◡◔≦
#9 Ännu ett utdrag ur djurskyddlagen : "Djur av arter som i vilt tillstånd lever i par, familj eller grupp bör hållas tillsammans med artfränder om inte deras behov av att vara tillsammans med andra djur tillfredsställs genom kontakt med människor, eller djuret är så onormalt aggressivt mot artfränder att det finns en uppenbar risk för att det skadar dem."
Kaniner är flockdjur och i detta fall är den inte aggressiv och får inte sitt sociala behov tillfredsställt av människor, alltså är det olagligt och djurplågeri. (djurplågeri av att jag sett stackarn sitta i sin 50x50 bur år ut och år in helt stilla)
Men jag upprepar, detta är ett Hundforum!
Fast dom är kolonidjur och starkt revirhävdande många gånger, en kompis kan göra mer skada än nytta.
Skulle dom bryta mot dom bestämmelser som finns ang burmått har du en anledning att anmäla, att stå och titta på gör dig delaktig.
≧◔◡◔≦
#11 Kaniner är inte flockdjur, de är kolonidjur.
Och ja, det är ett hundforum. Men när någon säger att det är olagligt med en ensam kanin, då vill jag ha en källa på det.
- Mvh Emma
"Kaniner är flockdjur och måste ha någon form av sällskap varje dag. Naturligtvis är en artfrände allra bäst men kaniner som får leva med människor blir väldigt fästa vid dem och kommer att betrakta familjen som din "flock"." citat från Marianne Tornvall leg. veterinär. Flockdjur och kolonidjur är i princip samma sak, bara att de även kan kommunicera med andra arter utom sin egen, de har samma behov av social tillfredställelse.
Så du, #6, tycker alltså att det inte är djurplågeri för en ensam kanin att sitta i en 50x50 år ut och år in utomhus nästan helt utan mänsklig kontakt utom vid vattenbyte och matgivelse samt, väldigt sällan tas upp i famnen för att visas för någon som kommer på besök etc.? (och då helt skräckslagen och river bäraren i ett desperat försök att komma undan)
#14 Jag skulle helt enkelt ta hornen vid tjuren och prata med ägaren till hundarna och kaninen och säga vad du tycker om deras uppfostran!
Kör med öppna kort! Mitt tips!
#15 Ja, det är nog kanske bäst! Får hoppas att de inte tar för illa upp bara. (men eftersom de skiter i dem annars kanske detta är det wake-up call de behöver, de har blivit lite ökända runt om i kvarteret)
#16 Dom kan ju självklart bli stötta av att någon kommer och säger hur dom ska göra. Dom kanske tycker att dom har perfekta hundar. Man vet ju aldrig, det är sååå olika med uppfostran hos folk.
Kan ta mig och min sambo tex, jag är otroligt noga med vad som är okej eller inte med våra valpar, medans min kille är lite mer "nej, om vi säger nej till detta, så kommer dom tro att dom inte får göra någonting". Medans jag tycker att det är otrolligt viktigt med pli på hunden!
Likaså när det gäller inkallning, det kommer bli jag som får uppfostra våra valpar!
Så, det kan vara sååå himla olika hur man ser på uppfostran om hundar.
Ett tips också när du tar " tjuren vid hornen" är att inte försöka låta nervärderande utan glad och att du verkligen vill bara hjälpa till, och tipsa/visa hur dom ska göra!
Det kanske är så enkelt att dom itne riktigt vet hur dom ska göra!
#17 Jo men precis, alla ser olika på uppfostran! Ett fakta dock är att en hund inte mår bra av att tro den är flockledaren då det sätter mycket press på hunden eftersom familjen inte är undergiven utan försöker på sitt sätt att dominera halvdant. Jag tror det är därför den dominante hunden har utvecklat "stressmage", jag vet inte säkert men det är det mest logiska.
Nej, såklart inte ska man låta nedlåtande! Jag känner dessa människor mycket bra, vi har rest tillsammans vid många tillfällen. Problemet hos dem är att de inte verkar bry sig om djuren alls, som om de inte ser dem som levande varelsen utan som jag skrev innan, som en accessoar. Jag har varit mest direkt med dottern i familjen då det är hon som har hand om kaninen, den far mest illa ute. Den sitter bara stilla i sin bur dag ut och dag in.
#18 Då är det bara hoppas på att du kan prata dom tillrätta!
Och att DOM lyssnar och försöker göra allt för att hundarna och kaninen ska må bra!
Nej jag läste det om kaninen och låter väldigt litet för en kanin!
Lycka till med samtalet! =)
#19 Det är det! jag har bra mer än det dubbla till mitt marsvin som är hälften så stor och även det känns litet! Då de har liknande behov som kaniner lider jag ännu mer för den, om min gosse skulle leva sådär skulle han dö av depression på bara någon dag.
Tack så mycket! ska försöka få till det imorn!:)
Det där med kaninen tycker jag låter extremt illa…
Alla djur förutom guldhamstrar (vilket stod i den där lagtexten) BÖÖÖÖR vara med en av sin egen art om den inte är aggressiv.
Det är väl detsamma som att säga att det är riktigt illa att ha dem sittandes ensamma hela dagarna?
Hade ni tyckt att det var rätt att någon gick ut med sin hund EN gång om dagen och lät den kissa på tidningar resten av dygnet bara för att det endaste i en lagtext skulle stå att den BÖÖÖÖR vara ute tre gånger om dagen?
Det var endast ett exempel och jag vet att det är ett hundforum det här…
Men jag blir väldigt upprörd när folk ser på djur på det där viset.
Det är inte så svårt och kostsamt att köpa sin lilla gnagare en kompis.
Inte heller att ge kaninen ett så stort utrymme som den förtjänar när man ändå är på g och införskaffar saker åt den.
Det kan nog ingen här inne säga emot…
Då jag hoppas att ni även värnar om de lite mindre djuren.
JAAAG personligen ser det som riktigt grymt att vägra sin fredliga lilla gnagare en kompis och utrymme där den kan få röra sig ordentligt.
Jag skulle bli riktigt förbannad om någon, utan att ha fått min tillåtelse, började uppfostra och träna min hund. Ännu mer förbannad skulle jag bli om det dessutom var med hårda metoder som exempelvis Milan då det, i mitt tycke, är en förlegad metod utan vetenskaplig grund.
Att prata med familjen, komma med råd och försöka involvera dem, det är en sak som troligtvis hjälper bättre än att gå bakom ryggen och träna hundarna.
Fick jag reda på att min hundvakt gjort något sådant hade det varit en avslutad kontakt punkt och slut. Prata med dem istället, för som du har gjort nu är minst lika fel som deras bristande intresse.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag har inte i huvudet vad för mått en kanin skall ha, men det låter lite.
Som sagt, om du anser att det finns brister så borde du ju anmäla? för du verkar ju sitta på väldans mycket information om hur kaninen sköts för att inte bo i samma hushåll.
#21 Att gå ut med hunden en gång om dagen är dock inte ok enligt dom råd som finns, alla olika djurarter har olika behov och rekomendationerna varierar beroende på art.
Just kolonidjur lever parvis/ensamma i egna hålor i samband med andra för skydd dvs inte som ett "flockdjur" där alla lever tillsammans.
#22 precis.
≧◔◡◔≦

#21 det oftast väldigt svårt att ha 2 kaniner ihop. Jag föder upp kaniner, Jag har försökt, det har slutat med bråk och stressade kaniner. Kaniner är INTE ett flockdjur och behöver inte ha en kompis. Försök sätta ihop 2 okastrerade hanar tillsammans och se vad som händer sen. Dom kastrerar varandra.
#14 ja då är det olagligt, dock inte för att dom har kaninen ensam, utan för att dom har den på en olaglig yta
En kanin under 3 kg ska ha en yta på minst 0.5 kvm och en höjd på minst 50 cm. Alltså är buren på tok för liten eftersom den bara är 0.25 kvm!
Men ang hunden, så uppfostra de inte om du inte har fått tillåtese av ägarna. Jag hadedaghundar i sommras som jag hade tillåtesle att träna hur mycket jag ville. Dock var det ju tävlingshundar.
Men varför inte prata med dom och berätta hur de kan göra och kanske ta en promenad tillsammans och prata lugnt och berätta och ge dom tips.
#21 "1 § Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp"
Kaninen är inte en gnagare.
- Mvh Emma
#25 Exakt, kaninen är ingen gnagare.
Dem är kolonidjur och vill helst ha sitt eget revir. Här på hundforumet tycker jag inte man ska tycka att man kan allt om kaniner för att man läst det på en sida. Marianne är duktig, det vet jag, men även dem duktigaste tror att dem är flockdjur när alla skriver det. Så NEJ, kaninen mår inte dåligt av att vara ensam. Jag kan inte låta bli att bli uppretad på sånt här, när folk fortfarande tror att dem måste ha en kompis. Den är ingen gnagare och inget flockdjur, punkt slut. Kaniner mår bättre av att ha flera kaninburar med kaniner i bredvid varandra än att leva tillsammans. Men att den har en liten bur och det tycker jag inte är så bra. Utfodringen låter tillräcklig enligt mig, för den får väl vatten också?
Om ni fortfarande inte vill lyssna så ta en titt i kaninforumet och fråga om ni vill veta hur kaniner helst vill leva.
Jag hade försökt prata med hundägarna och be de gå kurs med hundarna för intruktör om de har såna problem, och om de int ebättrade sig hade jag faktiskt slutat passa de. För jag hade fått spader om jag såg hur folk inte kan uppfostra sina hundar pga ignorans.
Men som jag skrev… Är djuret på något sätt aggressiv så är det ju inte så mycket att göra åt saken? Jag tror att ni missade den biten rätt så ordentligt.
Vad är föresten en kanin om den inte är en gnagare?
Många här har fler djur än hund hemma och är därför aktiv i många andra ämnen också.
det är ett hardjur (harar, kaniner och pipharar)
≧◔◡◔≦
Jag tror alla har missat här att hundägarna struntar totalt i vad jag gör med hundarna, bara de får gå ut och kissa. Samt att jag inte hårdtränar dem så som Ceasar Milan, utan jag använder vissa trick så som inte låta dem gå före mig etc. jag skrev här exakt hur jag beter mig med dem, men ingen verkar läsa alla kommentarer här innan de kommenterar själva.
Angående kaninen, så ja, de är kolonidjur men de har exakt samma behov av social kontakt. Den enda skillnaden mellan kolonidjur och flockdjur är att kolonidjur kan i vissa fall även gå ihop med andra djur och även människor. Allra bäst är att ha en kastrerad hankanin med en hona, och om man vill ha en ska man ge dem uppmärksamhet ofta och helst ha dem i ett rum där det oftast är någon. Att bara låta den vara ensam är extremt grymt och en så enkostig diet är inte heller bra då de behöver mycket vitaminer.
Officiellt hör de till harfamiljen men de räknas ofta som gnagare då de är mycket lika och de benämns även som gnagare i lagböcker, ofta.
Fast det är ju inte grymt för en kanin som det är för en råtta, marsvin, möss etc att vara själv, och en kanin behöver inte nån superdiet med extra vitaminer, det finns i pelletsen (som i många fall kan vara överflödig) det viktigaste för en kanin är grovfodret dvs hö/gräs.
Vad är det för "lagbok" du läser?
Känns som att du tar allt för personligt.
≧◔◡◔≦
#31 Att ha en kanin helt ensam utan social kontakt är precis lika illa som att ha en ensam råtta eller marsvin, då de behöver social kontakt men inte nödvändigtvis från en artfrände. I detta fall får den inte mänskligkontakt eller kontakt från en artfrände. Vitaminer behöver alla djur, ju mer destu bättre. Vitaminerna som kan läggas i vatten försvinner till stor del i solljus.
Djurskyddslagen L80 senaste upplagan
Nej, det gör jag inte. Det vore onödigt då jag är den som har insikten i just detta fall då jag sett det med egna ögon flera gånger i veckan under 2 års tid. Önskar bara att de som kommenterar kunde läsa det man redan skrivit så man slipper svara på samma sak 8 gånger.
Fast du har ju fått förklarat ovan av en kaninuppfödare att så inte är fallet utan att dom många gånger mår bättre själva eller att kompisen sitter i en separat bur brevid.
Marsvin och råttor har helt andra levnadssätt, är gnagare och utpräglade flockdjur så nej det är inte samma sak.
Vitaminer finns som sagt inbakat i pelletsen, alla vitaminer är inte av nytta i stor dos.
Jag undrar fortfarande varför du inte anmäler saken när det nu är sådana brister som du påstår, du kan anmäla anonymt och är det så fruktansvärt som du tycker så blir ju kaninen omhändertagen.
L80 är inga lagar, det är allmänna rekomendationer.
≧◔◡◔≦
#33 Jag litar mer på veterinärer i den frågan, samt att jag vet två kaninuppfödningar här i närheten som inte säljer endast en kanin utan att en väntar hemma (då kastrerad hane + hona)
Du missförstår mig ganska rejält här, jag säger inte att de måster vara med en annan kanin utan att de går bra med människor om de får tillräckligt med kontakt. Även om det går utan en till kanin måste de ha social kontakt.
Alla vitaminer finns inte i pelletsen, i många finns inte ens vanligt c-vitamin.
Först står lagen och under den allmäna rekomendationer. ex för burfåglar:
1 § Burfåglar ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om deras behov av att vara tillsammans med andra fåglar tillfredsställs genom kontakt med människor. Bestämmelserna i första stycket gäller inte heller om det finns särskilda skäl.
Allmänna råd till 6 kap. 1
Särskildaskäl för att inte hålla en burfågel i ett par eller en grupp kan vara att fågeln är så onormalt aggressiv mot andra fåglar att det finns en uppenbar risk för att den skadar dem.
Sure, du får absolut tro på vad du vill.
Erbjud dig själv att umgås/ta hand om kaninen? för om vi skall vara realistiska så kommer troligtvis inte familjen att skaffa en till bara för att en bekant vill, dom kommer heller inte byta ut en bur som funkar, så om du inte vill anmäla så kan du ju bidra på så sätt för att förbättre tillvaron.
vilken utan ditt utdrag ur L80 om kaniner var då föreskrifter?
I princip allt utan paragrafen för gnagare (vilket är en ordning kaniner inte tillhör) är rekomendationer.
≧◔◡◔≦
#35 Jag har haft kanin i 8 år så jag vet vad jag pratar om.
Jag brukar när jag är där föreslå att vi ska ta fram den och umgås men då är den livrädd och försöker rivas. Har inte föreslagit att de ska köpa en till då den vart ensam i 4 år redan skulle det göra mer skada än nytta, men att umgås med den och göra den tam däremot.
Det är väl bra då(?) , då har man ju gjort allt man kan.
≧◔◡◔≦
Men va måste kaniner hålla i grupp? Har aldrig hört talas om. För två år en å köpte jag en kanin och han bodde hos os i två år. Och vi köpte honom så renrsig dvärgvädur hos en uppfödare. Då sa hono an inte hade så mycket tid för kainen så borde man skaffa två. Men å länge den fick gosa och komma ut och gå lite i ele varje dag å var det inga problem. Vi hade också en stor utehage till honom året runt som var gjort av kompost galler. Så han hoppade in och ut om han ville.
"Jag tror alla har missat här att hundägarna struntar totalt i vad jag gör med hundarna, bara de får gå ut och kissa. Samt att jag inte hårdtränar dem så som Ceasar Milan, utan jag använder vissa trick så som inte låta dem gå före mig etc. jag skrev här exakt hur jag beter mig med dem, men ingen verkar läsa alla kommentarer här innan de kommenterar själva."
#30. Inte missat ett dugg, det spelar ingen roll att du bara småtränar för du gör det utan att ha frågat hundens ägare och på eget bevåg. Hunden är deras, den är inte din att ta dig friheter med utan deras godkänande.
Det är klart att de inte gör rätt heller som inte engagerar sig i hundarna på rätt sätt, jag tycker du borde tipsa dem att ta kontakt med en vettig instruktör istället, och få dem att ta hjälp den vägen. Kanske hitta något gemensamt och börja engagera sig i någon sport, trots allt är det fina arbetsraser de har. Jag förstår att du bara vill hundarna väl, men tyvärr handlade också du på fel sätt när du gjorde som du gjorde.
Försök att göra om på rätt sätt, och föreslå snälla inte Milans förlegade metoder 
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#39 Du har helt missat poängen med inlägget, det handlar inte om att jag har försökt "uppfostra" dem. De små saker jag gjort har vart när de vart i min vård och då inget allvarligare än att jag, som jag skrivit, inte låtit dem gå före mig när vi är ute och går och inte få välja väg. Jag har inte bestraffat dem eller liknande. Du kan väl inte tycka att bara för de får det annars ska jag låta hundarna bestämma allt? :P förövrigt visste dottern i familjen att jag inte låter dem gå före etc. och hon bryr sig inte alls, hon är bara glad att någon annan håller i kopplet när hon går då hon inte kan hantera dem. (föräldrarna går ut med dem annars)
Jag har bara använt de två av hans metoder men jag tycker det mesta han säger är riktigt bra. Smaken är som baken.
Jag ska försöka prata mer med dem om det nästa gång jag kommer dit, vilket blir om någon vecka.

#39 Jag håller med dig till viss del, man ska aldrig lägga sig i och träna någon annans hund utan tillåtelse. Den punkten har du helt rätt i!
Men jag brukar alltid, oavsett vems hunden är eller om jag frågat, tala om två saker för hunden - hur man beter sig på promenad med mig och hur man beter sig i mitt hem. Jag tränar ju inte hunden, utan bara talar om vilka regler som gäller.
Om det är fräckt? Javisst, men jag vill inte fladdra som en vante i kopplet efter en hund som totalt skiter i mig pga. av dålig uppfostran, eller få mitt hem förstört av samma anledning. Om ägaren ifråga är med, så lämnar jag över ansvaret till denna naturligtvis men passar jag hunden, dvs den är i min vård så har jag mina regler. En hund är inte dum, den anpassar sig efter situationen och lär sig hur man beter sig i olika miljöer.
Bara för att grannens hund får vara i soffan hemma hos dem, så betyder det ju inte att det är ok att hunden får vara i våra nyinköpta skinsoffor, iaf inte i min värld. Jag talar då om den regeln för hunden, för mig är det inte att träna eller uppfostra hunden.
#41 Precis! det är det jag menar! Jag tänker inte låta hunden släpa på mig bara för han får göra det med sina ägare, när han är på promenad med mig gäller mina regler. Detta fattar han direkt då han inte får går före mig ut genom dörren och så brukar han uppföra sig ganska bra sedan.
Jag tycker inte alls det är fräckt. Om man skulle börja råträna dem, visst då är det en annan sak, men bara ha lite andra regler för när ägarna lämnat dig ansvaret är oundvikligt. Man kan inte följa ägarnas uppfostringssätt till punkt och pricka i alla fall.
#41/#42 Nej, men det är väl en helt annan sak. Jag skulle heller aldrig till exempel ha hand om någon annans hund som inte kunde låta bli att skälla på andras hundar utan att själv träna den att inte göra det. Men, då skulle jag göra det klart för ägaren på en gång. "Jag vill inte gå runt med en hund som skäller på allt och alla, utan kommer träna det om hunden ska vara hos mig. Du kanske redan tränar det, hur gör du? Skulle du tycka det var okej om jag tränade såhär?"
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag är dagmatte och hon har väl haft tur att hon inte fick en hård dagmatte till sin hund. Det är hennes regler som gäller, och jag är med hunden för att jag tycker om den och lära mig nya träningssätt.
Han får släpa mig om han absolut måste eftersom jag inte har som uppgift att fostra honom, men jag har genom tillit och vardagsövningar som ägaren själv använder, fått honom att vilja vara mig till lags. Jag skulle hellre avlida än göra något som inte ägaren själv samtycker till och jag anser det vara respektlöst att inte prata ordentligt med hundägarna om det inte fungerar.
Att en hund beter sig märkligt i vissa situationer kan bero på vad som helst och jag skulle aldrig döma någon för hur deras hund betedde sig när jag var nära.
Sen måste jag påtala att även jag haft kaniner i många år och förstår inte exakt varför du måste dra upp detta i en hundtråd, om inte av annat skäl än att miskreditera ägarna av hunden. Det är svårt att ta någon seriöst, som skriver på detta vis och det hoppas jag att du har förståelse för.
Du kanske skulle uttryckt dig annorlunda om du ville ha en annan sort respons än det uppenbart övervägande som synes här i tråden.
Att dra upp Milan i ett så fint och utbildat forum som detta kanske, även det, bringar många (inkluderat mig) ur fattningen. Hänvisa gärna till andra, mer seriösa, som Victoria Stillwell eller andra uppdaterade hundtränare. Att uppmuntra folk till att Milan är bra på något annat vis än hur han håller kroppen och använder tonläget ger mig inte personligen några som helst seriösa hundtränarvibbar.
Jag kommer inte svara i denna tråd hädanefter, så om du har något som absolut som måste sägas till mig, så är du välkommen att PM:a. Annars förutsätter jag att du envetet vill fylla tråden med meningslöst käbbel utan att komma fram till något. -Hänvisar till surpuppetråden.- Att ge denna tråd mer rum än den redan fått gör mig trött i hjärnan, så jag ska sova nu. Mycket trevligare. Godnatt.
Hälsa hundarnas ägare lycka till, och förklara för dem vad man gör med accesoarer när de blir omoderna!
Ja, och moderatorerna är så välkomna att ta bort det jag skrivit, då jag känner att jag ligger på gränsen på hur man kan med att bete sig i ett forum. Jag hatar att vara kort i ton men ibland blir man rent ut sagt ilsk över hur folk beter sig och då finns inte mycket annat kvar.
Förlåt för OT men jag blev ju så nyfiken, hur får kaninen ens plats i en 50x50 bur?

#44 Nog lika bra att du inte svarar mer i denna tråd för ditt inlägg var inte trevligt på något sätt. Även om man inte håller med TS eller övriga i tråden så finns det verkligen inte någon anledning att använda den trista ton som du gör, du kunde lika bra ha hållit tyst när du själv känner att inlägget börjar barka åt fel håll.
Det där är ett ganska irrelevant inlägg. En påpekan om att även trådskaparen gör fel är väsentligt. Sen tror nog ingen här att det är av ont uppsåt utan snarare motsatsen. Det är uppenbart att det är av omtanke om hundarna och en faktisk medkänsla för deras situation som personen vänt sig hit. Men man kan inte räkna med bara rosor när man på ett sätt själv också handlat fel, om än i välmening.
Är man hundvakt har man valet att säga ifrån; Exempel; Sålänge dina hundar drar och skäller tänker jag inte ha ansvaret. Då kan man rekomendera bra kurser istället och komma med råd hur familjen kan lösa problemet på ett bra sätt. Om det inte fungerar och djuren behandlas på ett sätt som strider mot lagen, så är en anmälning på en bättre plats.
Vad jag vill komma fram till är att en hundvakt som börjar med egen träning utan överenskomelse med ägaren är inte okej. Fungerar det inte komunicerar man det med ägaren och börjar inte hitta på egna saker med hundarna då det stjälper mer än det hjälper.
#47 Som jag påängterat många gånger innan här i tråden ser jag inte det som träning. Att jag inte låter dem gå före mig när just vi är ute och går är bara en regel jag har så det blir lättare att kontrollera dem exempelvis då en av hundarna attackerar gärna andra hundar. Jag tränar dem inte på något sätt.
Har hundägarna lämnat mig ansvaret så är det just jag som har ansvaret, då antar jag att ägaren räknar med att jag vet vad jag gör.
Denna tråd spårade ut ganka rejält och jag har redan bestämt mig för vad jag ska göra. Tack för alla de seriösa svar jag fick iallafall!
#30 Inte alls lika är dem ju, dem har en annan uppsättning tänder och har håriga tassar, vilket ju är anledningen till att gnagarna är i samma grupp.
#49 De är inte gnagare officiellt men är väldigt lika på det sättet att deras tänder måste "gnagas" ner för de växer hela livet, något som är ganska specifikt för gnagare.
De felbenäms ofta som gnagare, har även sett det i tidigare upplagor av L80
Utan att låta tjatig men TS det var du som tog upp detta ang kaniner. Sen om du är hundvakt och ska "ta hundarna" över dagen då ser jag att man har regler. Hundar vet ofta att nu är vi här o här får vi inte sova i sägen som hemma. Så visst kan man försöka att lära nu dessa sluta skälla men jag tycker att du ska ta upp detta med ägaren oxå. Är det så att du itne trivs med dessa hundar så hade jag sagt ifrån hundvaktandet helt. Men ska trivas med sina hundar även daghundar :)